Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-07-22, 22:42
Medlem
Hej! Jag brukar hjälpa min mamma med deras datorer i ridklubben hon driver det mesta inom. En utav dom nya burkarna dom fått (från en skola) krånglar och jag förstår inte vad som gör att den är som den är.

Det är Windows XP på den, när jag kopplat in den verkar allt vara perfekt. Då den var nyformaterad behövde jag inte formatera om den, men jag behöver ju installera alla program och sådant som dom vill ha. Så jag gör det och importerar alla inställningar och säkerhetskopieringar som dom har på dom andra datorerna. När det är gjort stänger jag av datorn. Han stänger av den precis som vanligt, stänger ner alla program och avslutar Windows. Men när Windows har avslutats så fortsätter datorn att gå Jag blir förvånad och jag stänger av datorn genom att hålla in knappen, då slutar den gå. Jag startar den igen. Jag gör likadant igen stänger av den, det blir exakt likadant Jag startar datorn igen och provar lägga den i viloläge (det verkar ju som att det är det den gör när jag trycker på stäng av). Den lägger sig i viloläge och ingenting speciellt mer. Jag går ur viloläge och prövar trycka på starta om. Den gör som väntat, Windows startar om sig men datorn slås aldrig av under omstarten. Då funkar inte internet längre, det är mobilt bredband på den (trots att det är en stationär) och jag antar att internet inte dras igång för att datorn liksom aldrig slutar gå fast Windows startar om sig. Jag försöker ansluta men det går inte, den hittar modemet och modemet är igång. Men vad jag än gör får jag inte upp rutan där man skriver in pin-koden för att komma in på modemet.

Egentligen är det ju bara att avsluta Windows, och efter det hålla in knappen tills datorn slår av. Sedan starta den igen. Om dom nu skulle behöva starta om den under en tävling. Men jag är säker på att om jag sätter en lapp på burken / informerar dom som ska sitta vid den under tävlingar och göra viktiga saker, om hur dom ska göra. Så kommer dom fortfarande komma till mig och säga att dom gjorde som jag sa men att det ändå inte fungerade, och det är viktigt att allt fungerar och att datorn går när tävlingarna pågår. Så jag skulle väldigt gärna vilja ha förslag på vad anledningen kan vara till att datorn inte slås av. Jag har kollat runt lite i datorns BIOS men hittar ingen inställning som riktigt har med det att göra. Det kanske är datorn det är fel på?

Snälla kom med förslag!
Citera
2010-07-22, 23:47
Medlem
X_surfers avatar
Dum fråga, kanske, men har du uppdaterat Windows?
brukar kunna lösa en hel del märkliga problem annars
Citera
2010-07-24, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Dum fråga, kanske, men har du uppdaterat Windows?
brukar kunna lösa en hel del märkliga problem annars

Ja, det har jag.
Citera
2010-07-24, 03:48
Medlem
julllleees avatar
lite ot men det händer samma med mitt xbox 360 :/, det kanske är nått mer microsoft
Citera
2010-07-24, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julllleee
lite ot men det händer samma med mitt xbox 360 :/, det kanske är nått mer microsoft

Okej, skumt. Men det kan ligga någonting i det.
Citera
2010-07-24, 03:58
Medlem
julllleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban77
Okej, skumt. Men det kan ligga någonting i det.

med mitt xbox är det när man stänger av det så släcks lampan men man hör att det brummar, sen börjar den blinka och sen startar det igen och stänger av sig och släcks men det brummar fortfarande och sen blir lampan på kabeln röd och xboxet brummar fortfarande sen får jag dra ut strömmen
Citera
2010-07-24, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julllleee
med mitt xbox är det när man stänger av det så släcks lampan men man hör att det brummar, sen börjar den blinka och sen startar det igen och stänger av sig och släcks men det brummar fortfarande och sen blir lampan på kabeln röd och xboxet brummar fortfarande sen får jag dra ut strömmen

Hmm, har aldrig hört talas om det problemet. Men det är säkert sant = /
Citera
2010-07-24, 19:57
Bannlyst
Som jag sa i en annan tråd, jag har tagit hjälp av pcmeckarn.se Dom var trevliga på mailen och erbjöd telefon o mail support
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in