2010-07-23, 13:37
  #49
Medlem
LeFakirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappzapp
the Bystander effect är knappast knutet till Sverige. http://psychology.about.com/od/socialpsychology/a/bystandereffect.htm
Du kan väl knappast påstå att det var Bystandereffekten då det itne har framgått hur många som bevittnade skiten?
2010-07-23, 13:38
  #50
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Står inte ett skit om saken i någon av blaskornas nätupplagor, men där finns andra rötmånadshistorier.
2010-07-23, 13:40
  #51
Medlem
Morrissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.Hugo
var en kille som blev ihjäl slagen där, jag befann mig på plats men vågade dock inte ingripa utan gick därifrån efter några sekunder.

fy fan va vidrigt det var, jävlar vad dom slog honom gick tillbaka sedan och såg då att han var död, befann sig även andra runt omkring honom då.

Du är en tönt, parasit och en rygglös människa. Inte nog med att du inte ingrep, du tillkallade inte ens på hjälp! Jag har viss förståelse för människor som inte ingriper, alltid finns det logiska och korrekta anledningar. Gärningsmannen har kniv, man själv saknar två bollar eller att man helt enkelt riskerar sitt liv. Men för Guds skull, du ringer inte ens på polis! Nog för att det var fler som tittade på misshandeln, så du tog väl för givet att någon annan ringde? Hur vore det om alla tänkte likadant och det resulterar att ingen polis tillkallas. Patetiskt gjort utav dig, riktigt patetiskt.

Imponerande hur stora pungkulor folk har på Internet också! "Jag skulle minsann ryckt in", "jag har dropkickat en snubbe!". Ja, ja. Ingen här vet hur situationen var på plats. Och när man läser om, samt själv ryckt in i slagsmål, vart finns ni? Det är som om folk försöker intala sig själva över Internet att dom har bollar stora nog att ge sig in i ett urartat slagsmål. Kan nästa sätta mitt öra på att det finns minst fyra i den här tråden som upplevt att dom inte vågat gå fram och stoppa en misshandel, men trots det leker macho och kan stoppa allt.

Det värsta jag sett var på valborg och det blev slagsmål på en fullsatt buss, varpå misshandeln fortsätter utanför bussen. Busschauffören larmar polis och sitter kvar och väntar, medan folk satt obekvämt kvar. Det var både ungdomar och vuxna ombord på bussen, den var så full att inte en enda person skulle kunna gå på. De två killarna som misshandlade det ensamma offret höll på ett jävla tag tills jag tillslut lyckades pressa mig igenom folkmassan och putta undan killarna.

Jag tittade upp och ser hur alla dessa människor satt vid fönsterrutorna försöker att titta bort och ignorera det hela. Trots att offret låg kvar på marken med blod överallt och en stor glasbit sittandes djupt in i pannan på honom. Och jag vet att det fanns ett par killar på den bussen, som jag såg var livrädda, som numera glider runt och tror sig vara gjorda av stål..

Helt onödigt inlägg, när jag tänker efter. Men faktum är att jag tvivlar på att ens hälften i den här tråden skulle hjälpa en medmänniska i nöd, dom flesta skulle nog agera som mäster-clownen Hugo.

/Morrisson
2010-07-23, 13:44
  #52
Medlem
Strukturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson

Fan bland det bästa jag har läst på FB. Tack.
2010-07-23, 13:50
  #53
Medlem
L.Kollbergs avatar
Eftersom det här rör sig om olja som har läckt ut, borde tråden flyttas till, ähm, kanske något som handlar om miljö eller teknik.
2010-07-23, 14:11
  #54
Bannlyst
Du är en tönt, parasit och en rygglös människa.
Citat:
Inte nog med att du inte ingrep, du tillkallade inte ens på hjälp!

vad vet du om jag tillkallade hjälp eller inte?

Citat:
Jag har viss förståelse för människor som inte ingriper, alltid finns det logiska och korrekta anledningar. Gärningsmannen har kniv, man själv saknar två bollar eller att man helt enkelt riskerar sitt liv. Men för Guds skull, du ringer inte ens på polis! Nog för att det var fler som tittade på misshandeln, så du tog väl för givet att någon annan ringde? Hur vore det om alla tänkte likadant och det resulterar att ingen polis tillkallas. Patetiskt gjort utav dig, riktigt patetiskt.

vad hjälper det offret om jag ringer efter polis?
för det andra så tog vakterna dom efter att dom försökt smita.


Citat:
Imponerande hur stora pungkulor folk har på Internet också! "Jag skulle minsann ryckt in", "jag har dropkickat en snubbe!". Ja, ja. Ingen här vet hur situationen var på plats. Och när man läser om, samt själv ryckt in i slagsmål, vart finns ni? Det är som om folk försöker intala sig själva över Internet att dom har bollar stora nog att ge sig in i ett urartat slagsmål. Kan nästa sätta mitt öra på att det finns minst fyra i den här tråden som upplevt att dom inte vågat gå fram och stoppa en misshandel, men trots det leker macho och kan stoppa allt.

exakt.
fast jag är dock annorlunda, jag går inte på grupptryck utan jag säger som det är - jag skulle aldrig ingripit om jag visste att jag inte hade en chans.
Nästan lite onödigt att ingripa till och med tycker jag, varför ska jag riskera mitt liv på någon random person?. om han dör eller inte bryr jag mig inte ett smack om, jag bryr mig mer om mig själv i sådana situationer.

kan tyckas egoistiskt, men som sagt så bryr jag mig inte om någon jag inte känner dessa människor är alltså inget värda i mina ögon, de människor jag bryr mig om är de människor som jag antingen känner eller har känslor för.


Citat:
Det värsta jag sett var på valborg och det blev slagsmål på en fullsatt buss, varpå misshandeln fortsätter utanför bussen. Busschauffören larmar polis och sitter kvar och väntar, medan folk satt obekvämt kvar. Det var både ungdomar och vuxna ombord på bussen, den var så full att inte en enda person skulle kunna gå på. De två killarna som misshandlade det ensamma offret höll på ett jävla tag tills jag tillslut lyckades pressa mig igenom folkmassan och putta undan killarna.

Jag tittade upp och ser hur alla dessa människor satt vid fönsterrutorna försöker att titta bort och ignorera det hela. Trots att offret låg kvar på marken med blod överallt och en stor glasbit sittandes djupt in i pannan på honom. Och jag vet att det fanns ett par killar på den bussen, som jag såg var livrädda, som numera glider runt och tror sig vara gjorda av stål..

Helt onödigt inlägg, när jag tänker efter. Men faktum är att jag tvivlar på att ens hälften i den här tråden skulle hjälpa en medmänniska i nöd, dom flesta skulle nog agera som mäster-clownen Hugo.

okej, grattis. vad fick du ut av det då? ett tack och bock samt att du kände dig duktig? skulle aldrig falla mig in att riskera livet för de ynka sakerna, ditt liv kanske inte är värt någonting i dina ögon, men mitt är värt mycket i mina ögon.

/Morrisson
2010-07-23, 14:15
  #55
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doctordre
kan allihoppa sluta trolla? Ingen har dött i slussen så lägg ner
+1
2010-07-23, 14:29
  #56
Medlem
Sunhizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson
Du är en tönt, parasit och en rygglös människa. Inte nog med att du inte ingrep, du tillkallade inte ens på hjälp! Jag har viss förståelse för människor som inte ingriper, alltid finns det logiska och korrekta anledningar. Gärningsmannen har kniv, man själv saknar två bollar eller att man helt enkelt riskerar sitt liv. Men för Guds skull, du ringer inte ens på polis! Nog för att det var fler som tittade på misshandeln, så du tog väl för givet att någon annan ringde? Hur vore det om alla tänkte likadant och det resulterar att ingen polis tillkallas. Patetiskt gjort utav dig, riktigt patetiskt.

Imponerande hur stora pungkulor folk har på Internet också! "Jag skulle minsann ryckt in", "jag har dropkickat en snubbe!". Ja, ja. Ingen här vet hur situationen var på plats. Och när man läser om, samt själv ryckt in i slagsmål, vart finns ni? Det är som om folk försöker intala sig själva över Internet att dom har bollar stora nog att ge sig in i ett urartat slagsmål. Kan nästa sätta mitt öra på att det finns minst fyra i den här tråden som upplevt att dom inte vågat gå fram och stoppa en misshandel, men trots det leker macho och kan stoppa allt.

Det värsta jag sett var på valborg och det blev slagsmål på en fullsatt buss, varpå misshandeln fortsätter utanför bussen. Busschauffören larmar polis och sitter kvar och väntar, medan folk satt obekvämt kvar. Det var både ungdomar och vuxna ombord på bussen, den var så full att inte en enda person skulle kunna gå på. De två killarna som misshandlade det ensamma offret höll på ett jävla tag tills jag tillslut lyckades pressa mig igenom folkmassan och putta undan killarna.

Jag tittade upp och ser hur alla dessa människor satt vid fönsterrutorna försöker att titta bort och ignorera det hela. Trots att offret låg kvar på marken med blod överallt och en stor glasbit sittandes djupt in i pannan på honom. Och jag vet att det fanns ett par killar på den bussen, som jag såg var livrädda, som numera glider runt och tror sig vara gjorda av stål..

Helt onödigt inlägg, när jag tänker efter. Men faktum är att jag tvivlar på att ens hälften i den här tråden skulle hjälpa en medmänniska i nöd, dom flesta skulle nog agera som mäster-clownen Hugo.

/Morrisson


Mindre dubbelmoral har man ju skådat under åren. Först kritiserar du folk som över internet försöker framstå som i-net-heroes, sedan så pratar du om förståelse och efter det drar du ihop en precis likadan historia om hur du räddar en stackars människa från bill och bull.

Är det fastställt att det var någon som vart misshandlad till döds? Jag läste bara första sidorna, och litar inte på en persons post om att han sett något..

För att prata lite om det här med ingripanden.. Jag har varit på båda sidor av steken.. Den som blir överfallen och den som hjälplöst ser på.. I en situation där man blir överfallen av flera stycken och slagen blodig, man vet att minst en person ser och inte ingriper.. I första anblick kan en sådan här person verka feg, ryggradslös och självisk. Men faktiskt så kan en ensam person bara göra mer skada än nytta om den ingriper. Det är skillnad om det kommer ett stort jävla gäng med kravmaga instruktörer och ingriper, men som ensam person i situationen så har man inte mycket val. Det enda som man kan göra är att ringa polisen snabbt som fan..

Sen om man ser en sådan här sak inträffa.. 4 pers står och slår brutalt en annan person, bara du och offret i närheten samt de 4 barbarerna.. Vad folk ändå kommer säga och skriva här så vet jag att ingen går in själv och "läxar" upp förövarna.. Det händer bara inte. Skillnad om det är på stan en lördag förmiddag när det kryllar med folk eller att man har 10 kompisar som ryggdunkar en.. Men ensam.. Nej.
__________________
Senast redigerad av Sunhize 2010-07-23 kl. 14:31.
2010-07-23, 15:01
  #57
Medlem
Läst alla sidorna, och genom detta har jag kommit fram till att det var en oljepöl ifrån ett närliggande maskinrum, som någon nämnt. Även kommit framtill att ni alla är ena jävla fittor till troll som knappt kan ha blivit byxmyndiga än, speciellt "herrhugo".

Sämsta tråden någonsin.
2010-07-23, 15:15
  #58
Medlem
buttsecks?s avatar
edit# Hade inte läst tillräckligt noga, ni hade redan insett att det inte var blod.
__________________
Senast redigerad av buttsecks? 2010-07-23 kl. 15:17.
2010-07-23, 15:20
  #59
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenningPungen
Läst alla sidorna, och genom detta har jag kommit fram till att det var en oljepöl ifrån ett närliggande maskinrum, som någon nämnt. Även kommit framtill att ni alla är ena jävla fittor till troll som knappt kan ha blivit byxmyndiga än, speciellt "herrhugo".

Sämsta tråden någonsin.

Haha, snacka om att luften gick ur den här tråden då.

Dessutom är inte "herr.Hugo" ett troll utan en kronisk mytoman, inte hans fel. Så.
2010-07-23, 16:06
  #60
Moderator
blomvattnares avatar
Det förefaller alltså inte handla om något brott, så därför låses tråden.

/Mod
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in