2004-05-05, 20:01
Medlem
Gleamers avatar
Någon som har någon bra sätt att definiera när det är en sekt och när det är en sekt och vad som kan räknas som religion?

Har susat och googlat lite, utan någon större lycka, och nu undrar jag om någon har bättre.
Citera
2004-05-05, 20:16
Medlem
TicTacs avatar
Alla religioner är sekter, det är enkelt.
Citera
2004-05-08, 21:50
Medlem
Har du kollat FRIs hemida? Det finns ju vedertagna tecken så att säga.

Men jag tror nog att vilken församling som helst kan bli en sekt för en en skild individ. Tror att det handlar om när man ger upp sig själv för någon eller något annat. Dessutom är ju knappast gud en demokrati så att säga.
Citera
2004-05-09, 23:25
Medlem
Linnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gleamer
Någon som har någon bra sätt att definiera när det är en sekt och när det är en sekt och vad som kan räknas som religion?

Har susat och googlat lite, utan någon större lycka, och nu undrar jag om någon har bättre.

Grundbetydelsen av ordet sekt, är utbrytargrupp! Det betyder att protestantismen är en sekt, dom har brytit sig ut ur katolska kyrkan. Den "nya" versionen av sekt är inte denna, men ska man vara ordtrogen så är detta det korrekta!
Citera
2004-05-10, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lööve is all!
Har du kollat FRIs hemida?

Man ska kanske inte alltid lita på FRI. Uttalandet nedan var inte så balanserat:
Citat:
Södermalmskyrkan i Stockholm var medarrangörer till årets valborgsfirande i stadsdelen Vantör i Stockholm. Det fick Föreningen rädda individen, FRI, att i fredags i varna för församlingen i Stockholms fria tidning. FRI, är enligt dem själva en stödorganisation till personer som har vänner eller anhöriga som fallit offer för sekter.
I detta inkluderar de Södermalmskyrkan.
– De lyckas i det stora hela hålla sig inom lagen. Då kan man inte säga så mycket. Men privat tycker jag att de borde skickas till månen, säger han till tidningen.
Citat:
Världen idag frågar Rosander om vad han menar med att Södermalmskyrkan borde skickas till månen.
– De är inte kloka där. De är icke- önskvärda. Det vore lyckligt om de inte funnits. Om Hitler levde i dag, skulle inte du vilja skicka honom till månen då?
Menar du allvar med jämförelsen?
– Ja, jag menar allvar. De är skadliga och borde stoppas. De är en sekt.
Läs mer
Citera
2004-05-14, 20:48
Medlem
gralkass avatar
Jag har en liten lista med 7 kriterier som skall uppfyllas för att en grupp ska kunna kallas för en sekt, oturligt nog vet jag inte vart jag har lagt den

Men lite om att alla medlemar har en speciell kunskap,
Gruppen är oftast i konflikt med sin sociala omgivning osv.

MVH Martin
Citera
2010-03-17, 20:26
Medlem
FlowLineSs avatar
BUMP

Undrar samma sak som trådskaparen! Gammal tråd, javisst, men bättre än att skapa en ny... Såg för några dagar sen en liten sammansättning av kriterier som gäller för att en grupp/samfund ska räknas som en sekt, någon som har något liknande? eller någon länk till något liknande? Tacksam för hjälp!

/Flow
Citera
2010-03-17, 20:58
Medlem
Bordelines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gleamer

Citat:
Ursprungligen postat av FlowLineS
BUMP

Undrar samma sak som trådskaparen! Gammal tråd, javisst, men bättre än att skapa en ny... Såg för några dagar sen en liten sammansättning av kriterier som gäller för att en grupp/samfund ska räknas som en sekt, någon som har något liknande? eller någon länk till något liknande? Tacksam för hjälp!

/Flow

Jag vill påstå att det avgörande för en sekt är en mänsklig ledare, att man följer en människa.
En religion så är det något större, man tror på en Gud och på Bibeln eller koranen.
Senast redigerad av Bordeline 2010-03-17 kl. 21:01.
Citera
2010-03-17, 22:40
Bannlyst
En sekt är enligt mig en grupp av människor som tror sig till exempel veta exakt hur bibeln ska tolkas. Bokstavstroende församlingar anser jag är sekt ledande. Jag har många gånger försökt att samtala med dessa människor på ett nyanserat sätt. Men de har klara och färdiga svar på allt. De är som robotar och visar ingen hänsyn till att andra tolkar bibeln på ett annat sätt. Jag har själv upplevt detta. Att tro sig inneha monopol på sanningen är farlig och sektliknande.
Citera
2010-03-17, 22:55
Medlem
rullknufss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gralkas
Jag har en liten lista med 7 kriterier som skall uppfyllas för att en grupp ska kunna kallas för en sekt, oturligt nog vet jag inte vart jag har lagt den

Men lite om att alla medlemar har en speciell kunskap,
Gruppen är oftast i konflikt med sin sociala omgivning osv.

MVH Martin
Jag har också den där listan liggandes någonstans. Dock kommer jag ihåg några kriterier!

* Det ska vara en sluten grupp, är man inte med får man inte veta så mycket.

* Gruppen ska säga sig komma med den enda sanningen, vilket kan vara t ex att jesus var en paprika egentligen.

* Går man ur gruppen blir man trakasserad och utstött.

Kan försöka leta fram hela listan om det verkar intressant.
Citera
2010-03-17, 22:59
Medlem
Den vanligaste definitionen är troligen den här:

En religionssociologisk minimidefinition av sekt i sju punkter har gjorts av Roy Wallis:
1. Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
3. Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
4. Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.
5. Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
6. Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
7. Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt
Citera
2010-03-17, 23:17
Medlem
Davids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av udda boktips
Man ska kanske inte alltid lita på FRI. Uttalandet nedan var inte så balanserat:

Läs mer

Hehe, FRI är inte så "balanserade" överhuvudtaget just eftersom de finansieras av Frimurarorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in