Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-07-22, 15:47
Medlem
Jag har haft PC i många år och använt mig av en crackad version av Cubase SX3. Nu har jag köpt Mac och vill gärna fortsätta med Cubase då jag är extremt bekväm i programmet och hittar snabbt och enkelt. Jag är medveten om att Logic med största sannolikhet både är bättre som program och mer kompatibelt med Mac men innan jag bestämmer mig helt vilket program jag ska satsa på har jag några frågor.

1. Finns det ens någon fungerande (crackad) Cubase-version till mac att få tag på? Jag gör min musik i hårdvarusampler så använder egentligen endast cubase till mixning. Hänger på effekter, fadar lite och delar in i gruppkanaler. Dvs, dealar inte med midi, synthar och liknande. Med andra ord är jag inte i behov av någon senare version som 4 eller 5 utan SX2/SX3 duger gott för mitt ändamål. Har dammsugit internet utan att bli särskilt mkt klokare…

2. Har kommit över en SX2-version på piratebay med fungerande serial men det är ju den där donglen (syncrofts USB-nyckel) som ställer till det. Man kan ju köpa såna på ebay för en struntsumma men kommer det funka? Har, efter googlande, förstått att det kanske inte är så lätt utan att man behöver licens också..? Men om man har ett fungerande serial, är inte det lika med (falsk) licens eller är jag ute och cyklar här? Med andra ord, kan man köpa en usb-nyckel och få programmet att funka med det serienummret jag hittat på nätet (och som funkade vid installationen av programmet).

3. Är det kört med Cubase till Mac blir jag ju så illa tvungen att gå över till Logic. Hur är det med crackade versioner till det? Visst krävs det ingen dongle för Logic (= lättare att hitta crackat)?

4. Alla gamla cubase-projekt jag har liggandes, finns det någon chans att man kan konvertera över dem till logic-projekt eller är det bara att börja om från scratch..?

Tacksam för all hjälp!!
Citera
2010-07-22, 15:56
Medlem
Noetlovskijs avatar
I det långa loppet tror jag du tjänar på att gå över till Logic, dina gamla cubaseprojekt kan du nog importera, antingen ljudfilerna var för sig - eller om du googlar på "import cubase project logic" så kanske du finner något intressant.

Det är tyvärr all hjälp jag kan ge... Är Logic:are så jag är inte insatt i Cubase alls.

Logic är dessutom lättare att hitta och det krävs ingen dongel eller sådana dryga grejer!
Citera
2010-07-30, 09:51
Medlem
cercinas avatar
Det finns ingen crackad version av Cubase till Mac OS x, minns att jag sett någon gammal SL version som fungerade sådär men det är det enda.
Vad gäller "olaglig" Logic är det inga problem, då det bara krävs en serial för att få igång programmet

Vad jag vet finns det inget sätt att konvertera Cubase filer till Logic.
Alternativt gör du som jag och köper en studentversion av Cubase Studio för 2000:-
Senast redigerad av cercina 2010-07-30 kl. 09:56.
Citera
2010-08-01, 04:11
Medlem
1. Hardvarusampler utan MIDI? Alltså en workstation med inbyggd sequencer? Låter lite konstigt att inte använda Cubase som sequencer om du ändå kör ut ljudet genom Cubase?

2. Jag slängde nyligen en skiva med Cubase LE (ingen dongle, serienummer stod på en klisterlapp tror jag). LE kanske räcker för det du ska använda programmet till? Borde gå att hitta nånstans på nätet.
Citera
2010-08-01, 10:43
Medlem
Felet många gör att att man jämför Cubase SX 2/3 med Logic 8/9. Man måste komma ihåg att Cubase SX3 är ett 6 år gammalt program medans logic 9 kom relativt nyligen (SX3 är lika gammalt som Logic Pro 6). Ska man ta reda på vilket som är "bäst" kan man inte göra denna jämförelsen utan man måste ställa Logic 9 mot Cubase 5. Nu fick jag aldrig chansen att testa 5:an men om du trivs med Cubase bör du nog göra det innan du drar några förhastade slutsatser att Logic 9 verkar bättre än Cubase SX 2/3.
Senast redigerad av henk2055 2010-08-01 kl. 10:46.
Citera
2010-08-01, 12:57
Medlem
multimegas avatar
Hårdvarusampler utan midi tolkar jag som att han använder Cubase för att spela in audiospår, och struntar i att använda midi-delen.

Själv skulle jag gå över till något mer modernt program som Propellerheads Reason 5 när det kommer hem.

Angående Cubase till logic så hittade jag bara :
"Both Logic and Cubase support OMF files (Open Media Framework Interchange ) but this method is a bit hit and miss and only works with your audio regions not any mix data. You just export your Cubase song as an OMF file and then import it into a new Logic session. If this fails you can manually export all your cubase tracks as WAV files making sure they all start at Bar 1."
Citera
2010-08-02, 00:16
Medlem
Jag fattar inte riktigt det där med hårdvarusampler utan MIDI.
Används samplern bara som audiointerface då, eller som effektrack, eller vad är poängen?

Om det är som multimega säger angående audiodelen så skulle jag inte rekommendera Reason. Väldigt osmidigt att använda audiospår i Reason, iaf i tidigare versioner.
Ableton Live är det bästa om man ska spela in audio, lägga effekter och mixa IMO.
Citera
2010-08-05, 11:29
Medlem
ceetee2001s avatar
Jag har både Logic 8 och Cubase 5.5. Är upplärd i Cubase och jag föredrar faktiskt det före Logic, speciellt om du inte använder dig av mjukvarusynthar. Men det beror lite på vad du är ute efter mest.
Sequencerdelen är 7 resor bättre i Cubase enligt mig. Dock vinner Logic när det kommer till mixer+effekter då det är riktigt bra.
Andra program du kan kolla på är Ableton Live som börjar bli bra det med.

Om jag vore dig så skulle jag nog kolla på blocket eller liknande och köpa en äldre version av Cubase. Men det är bara det jag skulle göra.
Själv köpte jag Cubase 5 vilket är ett av dom bästa köpen jag gjort. Cubase 5 är så mycket bättre. speciellt när man kan uppdatera till 5.5.
Citera
2010-09-07, 12:51
Medlem
KaptenProblems avatar
Har aldrig kör Cubase, men har kikat lite på det.
Kan du Cubase grunder kommer du lära dig Logic snabbt.
Ingen idé att köra Cubace om du har en mac.
Logic är grejjen, du kommer trivas där!!
Citera
2010-09-14, 23:27
Medlem
Lånar lite..

Jag har med precis gått över från PC till mac, och så vitt jag förstår så måste man ha M-audio till pro tools? Men hur funkar det med Logic?

Kan jag koppla in mitt gamla externa ljudkort (Tascam US122) till logic?
Hade ju varit fantastiskt tråkigt om jag måste köpa ett nytt ljudkort nu med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in