2010-07-22, 14:21
Avslutad
Ett förslag är att dra den kronologiska gränsen för en generation vid den tidpunkt där individens personlighet i sina stora och mest avgörande drag är färdigformad, något som enligt min uppfattning brukar inträffa vid cirka 25 års ålder. Passande nog är det också ungefär så lång tid som det tar för vårt samhälle att utbilda en människa idag.
Citera
2010-07-22, 19:47
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Ett förslag är att dra den kronologiska gränsen för en generation vid den tidpunkt där individens personlighet i sina stora och mest avgörande drag är färdigformad, något som enligt min uppfattning brukar inträffa vid cirka 25 års ålder. Passande nog är det också ungefär så lång tid som det tar för vårt samhälle att utbilda en människa idag.

Fast det blir väl lite fel? Oavsett om ens personlighet är färdigformat vid åtta eller åttio års ålder är det ju alltid ens barn som blir den nya generationen, det är alltså åldern där man skaffar barn som är relevant.

Det blir krångligt först när många människor ska delas in i gemensamma generationer. Femåringen Kalle kan då tillhöra samma generation som Lisa på 27 år samtidigt som hon kan tillhöra samma generation som 40 år gamla Göran. Det beror helt enkelt på var man börjar räkna.
Citera
2010-07-22, 22:12
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Fast det blir väl lite fel? Oavsett om ens personlighet är färdigformat vid åtta eller åttio års ålder är det ju alltid ens barn som blir den nya generationen, det är alltså åldern där man skaffar barn som är relevant.

Det blir krångligt först när många människor ska delas in i gemensamma generationer. Femåringen Kalle kan då tillhöra samma generation som Lisa på 27 år samtidigt som hon kan tillhöra samma generation som 40 år gamla Göran. Det beror helt enkelt på var man börjar räkna.
Att generationera sprids och överlappar åldersmässigt är ju dock ett kännetecken på också de genealogiska generationerna. Mina föräldrars yngsta kusin är fem år äldre än jag. Och min yngsta syssling är yngre än mitt äldsta barn.
Citera
2010-07-22, 22:40
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Att generationera sprids och överlappar åldersmässigt är ju dock ett kännetecken på också de genealogiska generationerna. Mina föräldrars yngsta kusin är fem år äldre än jag. Och min yngsta syssling är yngre än mitt äldsta barn.

Jovisst. Jag menade mest i sammanhang som att min farmors farfar var den förste i min släkt att flytta till Stockholm, där har hans avkomlingar stannat kvar och jag blir därför femte generationens stockholmare. I sådana sammanhang är det ett användbart ord.

Sen kanske man kan göra större tidsrymder mer kognitivt hanterliga genom att mäta i generationer (30 år är väl praxis?). Som att ens förfäder blott 15 generationer bakåt kunde ha bevittnat Stockholms blodbad.
Senast redigerad av Smutz 2010-07-22 kl. 22:47.
Citera
2014-12-20, 15:03
Medlem
Finns det någon exakt definition på ordet "generation"?

Jag vet att en generation är en grupp personer som är "ungefär lika gamla", men det där känns minst sagt som en vag beskrivning.
Finns det någon mer exakt definition av det här ordet?

Jag brukar tänka på en separat generation som en grupp personer som är minst 7 år yngre eller äldre än en annan grupp - med andra ord, om man har hunnit börja grundskolan innan nästa grupp föds så tillhör den gruppen en yngre generation.
Jag vet inte om den definition kan anses "korrekt", men den ger åtminstone en viss struktur.
Senast redigerad av Peter_18 2014-12-20 kl. 15:05.
Citera
2014-12-20, 15:09
Medlem
Louises avatar
Det finns en del avgränsningar, ja, beroende på vad man vill använda begreppet till. Man kan till exempel skilja på familjära och kulturella (sociala) generationer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Generation
http://sv.wikipedia.org/wiki/Generation
Citera
2014-12-20, 17:41
Moderator
Hamilkars avatar
Tråden Finns det någon exakt definition på ordet "generation"? sammanfogad med ursprungstråden.

/Mod.
Citera
2014-12-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Det finns en del avgränsningar, ja, beroende på vad man vill använda begreppet till. Man kan till exempel skilja på familjära och kulturella (sociala) generationer:
http://en.wikipedia.org/wiki/Generation
http://sv.wikipedia.org/wiki/Generation
Intressant att en generation tydligen på vissa platser definieras som ungefär 20 år.
Jag är själv 28 år och jag går just nu i en universitetsklass där nästan alla är i 18-22-årsåldern, och jag har en envis känsla av att jag har en helt annan bakgrund än det gänget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in