2010-10-20, 10:44
Medlem
du jämför ett detaljhandelsbolag och ett investmentbolag. gissar att det viktigaste när man handlar investmentbolag är att hålla koll på substansen.

i ratos fall (som är svårtbedömt då de har många onoterade) ligger de o handlas med ett premium a dryga 20%! (historiskt på ett år har de legat kring 18%). jämför detta med tex investor som handlas med en rabatt a dryga 30%.

så köper du ratos idag så betalar du 230kr för något som är värt 180.
köper du investor idag så betalar du 140kr för något som är värt 185

detta säger inget om hur kursen kommer att gå men det är värt att beakta. skilj på bolag och aktie.

ang clas har jag ingen aning om det är ett bra el dåligt bolag el aktie. den ser dock farlig ut i chartet.
Citera
2010-10-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smyger
vad tror ni om ratos och clas ohlson nu? jag tänkte lite långsiktigt nu, men skulle även vilja höra kortsiktigt med!

Ratos är som vanligt svåranalyserat...

Att tänka på om man ska köpa Clas är att en stor del av inköpen görs i dollar medan vinsterna kommer i kronor. Hur valutor rör sig är väldigt vanskligt att spekulera i men kronan är stark och dollarn ovanligt svag relativt de senaste åren sett.
Citera
2010-10-20, 13:12
Medlem
swb's veckogrej om investmentbolag

http://rapidshare.com/files/426140463/investment_swb.pdf
Citera
2010-10-20, 16:32
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mistadabolina
swb's veckogrej om investmentbolag

http://rapidshare.com/files/426140463/investment_swb.pdf

Öresund och Carnegie, ja. Jag köpte fosterbolag och gymnasieskolor och skit genom Bure för att komma åt Carnegie tidigare. Nu kan man köpa crem de la crem från mid cap tillsammans med Carnegie med rabatt. Jag tackar!

Varför skriver de på engelska?
Citera
2010-10-20, 16:45
Medlem
Frågan är varför i hela friden man explicit vill ha en exponering mot Carnegie. Vi snackar alltså om ett företag där policyn är att halva årsvinsten ska gå tillbaka till de anställda (tradersen) i incitamentsprogram. Detta alltså trots att det är precis sådana upplägg som gjort att gamla Carnegie och nu senast HQ Bank (bland väldigt många) gick i backen på grund av kroniskt övervärderade derivatportföljer, vilka uppkommit just eftersom de anställda är institutionellt biased att ge sig in i sådana upplägg. Investmentbanker bör undvikas i så stor utsträckning som möjligt.
Citera
2010-10-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Varför skriver de på engelska?

det är ett inst.brev
Citera
2010-10-20, 17:13
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilmour
Frågan är varför i hela friden man explicit vill ha en exponering mot Carnegie. Vi snackar alltså om ett företag där policyn är att halva årsvinsten ska gå tillbaka till de anställda (tradersen) i incitamentsprogram. Detta alltså trots att det är precis sådana upplägg som gjort att gamla Carnegie och nu senast HQ Bank (bland väldigt många) gick i backen på grund av kroniskt övervärderade derivatportföljer, vilka uppkommit just eftersom de anställda är institutionellt biased att ge sig in i sådana upplägg. Investmentbanker bör undvikas i så stor utsträckning som möjligt.

För att de tjänar pengar.

Tex Renault valde inte någon svensk Olof Palmestorbank för att hjälpa dem utan Carnegie och Goldman Sachs när de skulle sälja sina Volvo B.
Citera
2010-10-20, 17:44
Medlem
Citat:
För att de tjänar pengar.

Tex Renault valde inte någon svensk Olof Palmestorbank för att hjälpa dem utan Carnegie och Goldman Sachs när de skulle sälja sina Volvo B.
För tillfället, ja. Men om det finns en ständigt närvarande och okvantifierbar blow up-risk i tradingen (vilket jag inte ser dig motargumentera), vad är då värdet av det? Vad blir x*0? Vad har kalkonen för nytta av att bli matad varje dag 99 dagar i sträck när den blir slaktad dag 100?
Citera
2010-10-20, 17:53
Medlem
Som det har skrivits så är det svårt att jämföra äpplen och päron. Ratos är ett private equity bolag som investerar och utvecklar företag och säljer vidare dem med vinst. Vad Clas gör vet vi alla. IMO är inget av bolagen aktivt prisade just nu. Skulle gärna vilja ha ner Ratos till stödet kring 200 där den stannade vid majdippen. Det är ett mycket fint bolag som förr eller senare kommer att hitta in i min portfölj men det känns dyrt kring 230:- baserat mest på tekniska analys visserligen men sådan är min metod. Jag letar fundamentalt efter bra bolag och sedan tekniskt för att hitta en kurs jag vill köpa det till.

Clas känns inte särskilt attraktivt alls. Vinsten ser ut att krympa för helåret 2010 och landa på cirka 6 kronor per aktie. Utdelningspolicyn är 50% vilket skulle innebära cirka 3:-. Baserat på dagens slutkurs 118,5 ger det en direktavkastning på måttliga 2.5%, marginellt sämre än det bästa insättningsskyddade sparkontot (Hoist 2,6%). Visst finns det potentiella kursvinster men också risk för nedgång. Aktien är ner 12% på ett års sikt. Börsen är upp kring 20.
Citera
2010-10-20, 18:00
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilmour
För tillfället, ja. Men om det finns en ständigt närvarande och okvantifierbar blow up-risk i tradingen (vilket jag inte ser dig motargumentera), vad är då värdet av det? Vad blir x*0? Vad har kalkonen för nytta av att bli matad varje dag 99 dagar i sträck när den blir slaktad dag 100?

Well, välkommen till verkligheten. De är giriga och onda och proffessionella och jävliga.

Innan de spårar ur går de bra. Ägarna har ett intresse att de inte spårar ur igen.
Citera
2010-10-20, 18:06
Medlem
Citat:
Well, välkommen till verkligheten. De är giriga och onda och proffessionella och jävliga.

Innan de spårar ur går de bra. Ägarna har ett intresse att de inte spårar ur igen.
Ägarna driver inte verksamheten och faktumet att incitamentsprogrammen ser ut som de alltid har gjort bevisar att man inte har lärt sig någonting om hur människor reagerar i system som premierar vissa beteenden. Uppenbarligen förstod du inte mina exempel heller, men det var väntat. Du kommer säkert att tajma en perfekt exit, precis som alla småsparare gjorde i HQ och Carnegie...
Citera
2010-10-20, 18:07
Medlem
Lommis avatar
Citat:

Har inte ägare i de allra flesta fall ett intresse av att företaget inte "spårar ur"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in