Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-07-20, 23:35
Medlem
Kojak0s avatar
Jag vet att sommaren är här och det finns en massa kul att göra och öl att dricka och så vidare, men det verkar som att samtliga moderatorer i P-I tagit sommarlov. Det har lett till att trådar i P-I spårar ur titt som tätt och fylls med OT, och det är ganska rörigt. Så skulle jag å P-Is vägnar få be om att få ett par vikarier dit som kan styra upp diskussionerna en smula?
Citera
2010-07-22, 09:50
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojak0
Jag vet att sommaren är här och det finns en massa kul att göra och öl att dricka och så vidare, men det verkar som att samtliga moderatorer i P-I tagit sommarlov. Det har lett till att trådar i P-I spårar ur titt som tätt och fylls med OT, och det är ganska rörigt. Så skulle jag å P-Is vägnar få be om att få ett par vikarier dit som kan styra upp diskussionerna en smula?

Som vanligt med sådana här trådar så hade kritiken tagits mer på allvar om du hade RP:at över huvud taget. Eftersom du ju nu inte gör det så är ju en rimlig tolkning att du själv inte är sådär värst intresserad av att få ordning i PI. Vill man som FB:are ha ordning i ett forum och störs av mycket OT i trådar, är ju RP-knappen ett synnerligen bra verktyg att påkalla modsens uppmärksamhet. Det blir tusan så mycket bättre om vi hjälps åt istället för att ett par, tre mods per forum ska hinna läsa alla inlägg själv.

För egen del har det mycket riktigt varit semester ja, tackar som frågar. Även om det alltid ska finnas minst en mod som har ansvar för ett forum så går det faktiskt lite på halvfart under sommaren. Trist men sant. Då prioriteras tex oftast OT ner till förmån för allvarligare regelbrott, om tiden för moderering är begränsad. Är de bara RP:ade så åtgärdas de i alla fall förr eller senare. Kommer inga RP är det nog lätt hänt att en massa OT överlever, just under sommaren då det kanse är längre mellan modsens inloggningar.

Men som sagt; RP:a!

EDIT: det är alltså den lilla triangeln nere i vänstra hörnet av inlägget man ska trycka på. Det står Rapportera bredvid. Då får du upp en rullist och kan välja regelbrott, och sedan skicka.
Senast redigerad av najas 2010-07-22 kl. 09:55.
Citera
2010-07-22, 14:03
Medlem
Kojak0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Som vanligt med sådana här trådar så hade kritiken tagits mer på allvar om du hade RP:at över huvud taget. Eftersom du ju nu inte gör det så är ju en rimlig tolkning att du själv inte är sådär värst intresserad av att få ordning i PI. Vill man som FB:are ha ordning i ett forum och störs av mycket OT i trådar, är ju RP-knappen ett synnerligen bra verktyg att påkalla modsens uppmärksamhet. Det blir tusan så mycket bättre om vi hjälps åt istället för att ett par, tre mods per forum ska hinna läsa alla inlägg själv.

Tack för det svaret. Jo, jag funderade på att rapportera, men de flesta trådar har blivit en smula spretiga, och jag ville påkalla större uppmärksamhet om saken, därav denna tråd. Nu är jag sällan i andra forumdelar, men jag kan tänka mig att modereringen haltar även där.

Det finns tre moderatorer för P-I vilket verkar en smula lite med tanke på den postningstrafik som finns där. Har ni aldrig funderat på att sätta in vikarier eller vikariera för varandra under semestertider? Alla moderatorer kan ju inte vara borta under precis samma tidsrymd, eller hur?
Citera
2010-07-22, 14:12
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Tack för det svaret. Jo, jag funderade på att rapportera, men de flesta trådar har blivit en smula spretiga, och jag ville påkalla större uppmärksamhet om saken, därav denna tråd. Nu är jag sällan i andra forumdelar, men jag kan tänka mig att modereringen haltar även där.

Det finns tre moderatorer för P-I vilket verkar en smula lite med tanke på den postningstrafik som finns där. Har ni aldrig funderat på att sätta in vikarier eller vikariera för varandra under semestertider? Alla moderatorer kan ju inte vara borta under precis samma tidsrymd, eller hur?
För andra moderatorer har inte egna forum att ta hand om?

Det går åt en hel del tid att moderera, och det är ett obetalt jobb som vi gör på vår fritid.

Försvinner moderatorer på semester så finns det inga vikarier, och mängden jobb för andra moderatorer minskar inte heller, så att de kan fylla upp plats från de som är borta. Är moderatorer borta så är det färre moderatorer på hela forumet, och Nisse från manpower är inte pålitlig.
Citera
2010-07-22, 14:20
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Har ni aldrig funderat på att sätta in vikarier eller vikariera för varandra under semestertider? Alla moderatorer kan ju inte vara borta under precis samma tidsrymd, eller hur?
Vi vikarierar till höger och vänster. Själv undviker jag vanligtvis 'Erotik och sexualitet' så mycket jag bara kan, men eftersom det var rejält underbemannat så hoppade jag in och hjälpte till. Semester dyker upp för de flesta moderatorer, och det innebär att det är glest överallt.
Citera
2010-07-23, 09:29
Medlem
najass avatar
Citat:

Visst tas det in vikarier. De flesta mods vikarierar i något forum under någon period.

Fakutm är att jag är just vikarie i PI sedan i våras, eftersom det inte räcker med bara två mods (inte med tre heller egentligen). Vi jobbar på att fixa fler.

Det är många mods som hoppar in och vikarierar i olika forum när det krisar. Klart att det inte är optimalt alltid, jag är tex också vikariemod i Opiater där jag dessutom är ensam, och jag har synnerligen dålig koll på sakfrågorna i den forumdelen tyvärr. Men eftersom alternativet var att arkivera Opiater tyckte jag det var bättre att det fick vara kvar med en lite halvtafflig moderator än att forumet skulle stängas.

Så visst vikarieras det och visst behövs det fler moderatorer, det är ett ständigt pågående jobb.
Citera
2010-07-23, 10:57
Medlem
Kojak0s avatar
Mycket utförliga och bra svar som rätade ut en del frågetecken. Det tackar jag för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in