Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2010-07-19, 04:28
Medlem
Raketlennys avatar
Tjena

Polaren ska börja på Cybergymnasiet, Medieproduktion. (Han tog ett år ledigt så han är 17). Han gjorde en egen tråd på nåt randomforum men fick inga svar, så då tipsade jag om Flashback men eftersom han inte har något konto så gör jag tråden åt honom.

Han undrar:

Hur är lärarna?
Hur är utbildningen?
Om man går eftermiddagar, vilka tider har man?
Är det mycket invandrare?
Är det sant att man bara har 2 veckors sommarlov?
Citera
2010-07-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketlenny
Tjena

Polaren ska börja på Cybergymnasiet, Medieproduktion. (Han tog ett år ledigt så han är 17). Han gjorde en egen tråd på nåt randomforum men fick inga svar, så då tipsade jag om Flashback men eftersom han inte har något konto så gör jag tråden åt honom.

Han undrar:

Hur är lärarna?
Hur är utbildningen?

Lärarna: Hyfsade, varken mer eller mindre. På media är de mer eller mindre seriösa, ganska slapp linje men det blir vad man gör det till.

Utbildningen: Se över. Den är ok, finns mycket bättre på andra skolor i Stockholm med samma inriktning.

Tider: Börjar runt 11, slutar runt 16-17. Kan korrigeras en del så att man börjar 10 och slutar 15 eller liknande beroende på hur vissa kurser ska överlappa med förmiddagseleverna.

Invandrare: Ptja, inte direkt förut men har ökat under de senaste 6-7 åren. Rent allmänt är ju inte invandrarna problemet utan alla puckon som ska slappa igenom skolan och inte gör någonting.

Sommarlov: Nej, det stämmer inte. Det är någon vecka eller två kortare än andras, samt att man inte har höstlov/sportlov på samma sätt. Man kör "VTFF" (vecka till förfogande) var 10:e vecka.
Citera
2010-07-19, 10:47
Medlem
jagteamkillars avatar
Hur är lärarna?
Inget fel på lärarna, inget speciellt med dem.
Hur är utbildningen?
Den funkar.
Nu minns jag inte riktigt var ett tag sedan jag gick där men 12-17 har jag för mig.
Ja.
Nej det stämmer inte. Du slutar skolan någon vecka senare och börjar någon vecka tidigare. Du har dock inget sportlov/höstlov/påsklov. Och du får prövningsveckor lite då och då, vilket om du sköter dig kan ses som ledigt
Citera
2010-07-19, 11:49
Medlem
orkarNs avatar
...och så skippar vi ålderstramset, ja.

/mod
Citera
2011-01-24, 22:49
Medlem
Någon som kan ge ett nytt uttalande om skolan, speciellt dem kring Odenplan?

Jag gick där för 7 år sen och då var det ok/bra. Tyckte att sista det sista året blev det helt kaos.

Hur upplever ni det som är där nu, är det trångt som fan inne i lokalerna?

Lärarna?

Schamaläggningen, funkar det?
Citera
2011-04-14, 23:05
Medlem
Känner en kompis som tänkte börja där, hur fungerar en system ?
Citera
2011-04-14, 23:15
Medlem
174563s avatar
Cybergymnasiet som låg ute i kvarnholmen har också flyyat till cyber så du får specificera dig lite, det finns odenplan norr och odenplan söder nu.

Cyber är kännt för att vara lite mer slapp, då menar jag itne att lärarna är schysta utan att du har väldigt korta dagar. Vissa lärare är äckliga besserwissers som låter dig göra mycekt arbete, vissa är asslappa och orkar itne ens ha lektioner, det är väldigt blandat.

Ganska schyst folk, det finns många olika personligheter vad gäller elever och lärarna är väldigt nära eleverna, så det är inte mycket gruppering coh segregering som t.ex. i andra skolor, är du invandrare, goth, eller ful kommer du inte känna dig utanför vilekt du kanske skulle göra i en annan skola.

Går du teknik-programmet får du dessutom nästan välja varenda kurs fritt. De andra programmen har också stor flexibilitet.
Citera
2011-04-15, 06:01
Medlem
Alla så kallade "IT gymnasiet" "Cybergymnasiet" och coola friskolor generellt är slappa institutioner designade för att verka professionella och håva in pengar. Fråga dig varför du har halvdagar på dem och om det är för att "eget ansvar" det bästa sättet för eleven eller för ekonomin? Lägg till Jensen Friskola där också.

Det som är bra med dem är att de ger bra betyg relativt lätt då deras chefer vill att skolan ska verka vara väldigt bra och kvalitativ så att locka elever.

Riktiga friskolor som är värda namnet har inte sådana namn och helst ska de antingen vara i business en längre tid eller vara ledda av en stiftelse. Helst det senare så som Viktor Rydbergs Gymnasium.

Sen finns det under dessa även totalt värdelösa kommunala skolor men det mest i de mer utsatta områdena.
Citera
2011-04-15, 12:38
Medlem
Tack för informationen !. Nån som går där i skolan kanske skulle vilja dela med sig av information.
Citera
2022-11-20, 22:32
Medlem
Är det någon aom följer granskningen som Aftonbladet gör?

https://tv.aftonbladet.se/video/349237/saa-gick-eleverna-fraan-underkanda-till-godkanda
Citera
2022-11-21, 21:20
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Spöklärare som sätter betyg,låsta kassaskåp med betygspapper som öppnas och betyg ändras. Låter spännande!
Kan man gå nån snabbfil där nu under vintern så man kommer in på läkare- eller tandläkarlinjen till nästa år?
Citera
2025-12-17, 07:36
Medlem
Charles-Lyntons avatar
Cybergymnasiet. Det låter som en inrättning som var jättefuturistisk i början av 90-talet men som kanske inte är värd att spendera dagarna på år 2025, av flera anledningar än en.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7pl899/tuberkuloslarm-pa-skola-i-stockholm-smittsparning-pagar

Citat:
Cybergymnasiet i centrala Stockholm har utfärdat ett tuberkuloslarm.

I ett brev till elever och föräldrar skriver rektorn att Stockholm smittskydd arbetar med smittspårning – efter att en person insjuknat.
QUOTE]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in