2004-05-30, 21:48
Medlem
rvindebros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Buske
värme kan ses som rörelseenergin hos atomen. Vid absoluta nollpunkten (-273.15 grader C) så har atomerna ingen rörelseenergi.

Är det inte bara så att på den temperaturen så ligger atomen på sin absolut lägsta energitillstånd?
Lägsta energitällstånd är väl inte samma sak som ingen energi?
Citera
2004-05-31, 10:59
Medlem
Jakob den Oudens avatar
I byggfysik får man lära sig att det inte finns något som heter "kyla", det är bara mindre varmt.

Ta t.ex. det vanliga missförståndet att du står nära ett fönster en kall vinterdag. (På insidan). Det känns som om kyla strålar mot dig från fönstret, detta stämmer dock inte, det är din värme som strålar mot fönstet...
Citera
2004-06-14, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rvindebro
stoppa in en varm paj i kylskåpet!
vart ska resten av energin användas om inte enda resultat är att värme överförs från en kallare till en varmare kropp
Ska pajen flyga ut genom fönstret eller?

Hur menar du nu?
I kylskåpet överförs energin från den varma pajen till den kallare omgivningen. Inte blir väl pajen varmare av att du ställer den i kylen?
Citera
2004-06-14, 23:46
Medlem
fox_343s avatar
läste termodynamik i fysik a för bara några månader sen, där jag fick förklarat för mig att värme endast existerar då energi strömmar från en mer "aktiv" atom (varm) till ett mindre "aktiv" atom, dvs värme är bara benämningen på den energiöverföringen..
Citera
2004-06-16, 16:59
Medlem
antiqooles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rvindebro
Är det inte bara så att på den temperaturen så ligger atomen på sin absolut lägsta energitillstånd?
Lägsta energitällstånd är väl inte samma sak som ingen energi?

Sant, att något har den absoluta temperaturen betyder inte att molekylerna är helt stilla, bara att svängningarna är väldigt svaga.
Citera
2004-06-16, 18:36
Medlem
har för mig att det var pressis vad ja skrev
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem