Citat:
Ursprungligen postat av tiny dancer
Jag har märkt att om jag byter ut vanlig kost mot skräpmat går jag ner mycket mer, i och med att jag äter ganska lite.
Jag tror att träning kanske är det bästa sättet, då jag vill gå upp på det sättet att jag blir större överallt på hela kroppen, samt lägger på mig en del fett på lår, rumpa och bröst.
Dock vill jag inte träna bort det lilla jag redan har, så ordentligt med mat efter (?) träningen bestående av mycket pasta (och andra kolhydrater), kött, grönsaker och rotfrukter, om jag förstått detta rätt?
Ska man äta innan träningen och isåfall vad och hur långt innan? Vet ju att olika mat smälts olika snabbt..
Nu är det ju fråga om kost i samband med träning och i så fall är det nog bättre du gör en ny tråd i det forumet:
https://www.flashback.org/f313 .
Efter träningen skall du äta proteiner för att optimera muskeluppbyggning. Ha ett dagsintag på minst 2g proteiner per kg kroppsvikt, gärna mer.
Kolhydrater (pasta) har i studier visats bara behövas då man tränar under lång tid (cardio), t.ex. löpning > 1h.
Vad gäller grönsaker och rotfrukter så är detta främst för fibrer (håller tarmen i bra skick) och eventuellt mineraler såsom järn osv. Ur träningssynpunkt spelar dom ingen roll såvida du inte lyckas hitta grönsaker och rotfrukter med högt proteininnehåll.
Ang. äta innan träningen, det är inte optimalt att träna fastande (tom mage som t.ex. efter en natts fastande), om du kan äta något proteinrikt mindre mål innan så är det bra, men glöm inte äta efter träningen också.