I väntan på att
4522 skulle avreagera sig på matchen mellan Udinese och Cagliari, så läste jag igenom några gamla inlägg.
Försökte glida från
Davids fantastiska resekrönika till Inters usla insats med:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
…
Hmm en övergång till usla storstjärnor i Inter skulle kunna vara den legendariska Vampetas beskrivning av Milano: ”Milano è una città di negozi dove piove sempre… ” – (Milano är en stad av butiker där det ständigt regnar)
…
Ibland namedroppar jag kanske lite väl mycket. Vilket jag oftast, om alls, inte upptäcker förrän i efterhand. Men häng med, för detta är en av de stora
Vampeta! För fan!
En alldeles underbar
Superbidone…
Vampeta är en sammandragning av ”vampyr” och ”djävul” på portugisiska. Allt baserat på den lille brasilianske gossens
Marcos André Batista dos Santos utseende. Vampyrtänder och djävulsögon! Det kan ju sätta sina spår i personligheten …
Åkte tidigt till PSV där han spelade tillsammans med bl a Ronaldo. Vann Eredivisie 1997 och återvände sedan till Brasilien, Corinthians. Vann brasilianska Serie A två år i rad 1998-99, och FIFA WC Club 2000 samtidigt som han spelade i Brasiliens landslag och vann Coppa America 1999.
Inter var laget dit alla stjärnor skulle, så sommaren 2000 så återförenades han med Ronaldo i Milano. Ett år yngre än Zanetti, var han perfekt för klubben. Han skulle skapa ordning i en klubb där det rådde förvirring. Som ett exempel så var tränaren under större delen av Vampetas tid i Inter, Tardelli. Som på italienska skulle kunna beskrivas som
”Juventissimo” .
Precis före så hann han dock med en fotosession. För en
bögtidning. Nej, inte typ Beckham eller Ljungberg, utan spritt språngande, inoljad och med ett jävla praktstånd…
Han följde upp det med att spela i förlustmatchen i Supercupen mot Lazio. Han spelade endast en match till i Inter. Förlusten i Coppa Italia mot Parma. 6-1! Och under tiden var han såklart en jävel på att festa…
Kördes iväg till PSG där Inter fick talangen
Dalmat i utbyte. Han lyckades inte heller ta plats där utan återvände till Brasilien, Flamengo, där Inter fick
Adriano i utbyte…
Efter så vann han med Brasilien FIFA Confederation Cup 2001 och framförallt VM 2002. Även om han bara gjorde ett inhopp i VM… levde redan på gamla meriter…
I Brasilien gjorde han sig omöjlig i flera lag eftersom han envisades med att kalla dem för bögar. En snabb vända i Arabien för att casha hem, misslyckades såklart också.
Därefter försvann han in i historiens dimma. Det sista jag sett var att han var spelande tränare för Gremio Osasco, i brasilianska tredje divisionen för €450 per månad.
http://www.fcinternews.it/?action=read&idnotizia=42282
Men man kan ju tycka att trots att han kostade Inter galet mycket pengar så fick de talangerna Dalmat och Adriano i utbyte. Ja alltså två alkisar för en…
Och angående citatet som jag inledde med så var det att ”Milano är en stad av butiker där det ständigt regnar, Paris har muséer men jag gillar Bahias stränder”. Med den klassiska uppföljningen
”L’Olanda è un paese libero, sesso, droga e birra”, så Holland var OK. (Från en intervju i Playboy.)