Resultat: .
0%
röster
2012-02-09, 22:18
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Nja tycker nog att media varit jävligt snälla...

Är ju jävligt motsägelsefullt att romarna, och median, har haft sån förståelse och tålamod den här säsongen. Är ju inte första gången man byter tränare eller tankesätt och vanligtvis kan det ju dröja en kvart in i första matchen innan det visslas.
Men när det kommer till De Rossi-frågan (de som kallar det De Rossi-gate tar jag personligen ihjäl) så va det då inte tyst. Va ju enda det pratades om de senaste två månaderna. Radioprogram, siter, tidningar, forum, överallt och hela tiden. ”Klausulen” är ett bra exempel. Ett påhitt, som sades vara De Rossis. Och alla, mig inkluderad, köpte det. Kan förstå att man som supporter reagerar över en sån sak, men visade sig ju med all tydlighet så här i efterhand att det var Romas ide och inte Danieles, och nu sitter vi miljoner romanisti med en dumstrut på skallen och svär för att vi återigen låtit oss lurats av dessa påhittade uppgifter. Något vi förra gången lovade inte göra igen.

Samma sak gäller Osvaldo vs Lamela incidenten. Inte helt osann, men nåt som växte i proportioner och blev till nåt jävla rallarslagsmål. Och spelarnas "utekväll" i höstas. Romersk media - dvs allt från supportrar som Mario Corsi på radion till laroma24.it (som faktiskt skuggar och liveuppdaterar när det kommer till intressantare nyförvärv) och mer traditionell press – ljuger och överdriver. Inget unikt med det egentligen, men tror nog romare överlag är mer konspiratoriskt lagda än andra och har svårt se nåt lag som följs av fler mediakanaler än Roma.

Citat:
Ser tendenser till att tråden börjar glida mot samma nivå som de övriga fotbollstrådarna...

Ja känns lite så. Orkar knappt ögna igenom skiten längre. Vi har väl den långe med den långa näsan att tacka TV4 ens visar matcherna nuförtiden men när jag läser här inne och samtidigt minns trådens glory days så kan jag inte önska annat än att Zlatan lägger av.

Men tyvärr så läses inte det här av dem stycken ovan riktar sig till. Och gör dom det så skiter dom sannolikt i vilket, ty han är förmodligen deras enda intresse och anledning till deras närvaro i tråden. Vilket får mig att stå fast vid min önskan. Zlatan, lägg av. Eller byt land.

Å nu gjorde Lazio 3-2......... Och Tare skymtade i bild. Kvällen höll på att bli fantastiskt fin tack vare två spelare jag egentligen har jävligt svårt för, men nu sket ju det sig.

Edit: storartat inlägg här ovan Brille. Påminner lite om starwars som jag såg med ungarna ikväll. Hur de (få) goda slåss mot de många dumma.
2012-02-10, 01:41
Medlem
Vilken vändning vi gör! Minns inte senaste matchen Lazios spelare visade upp sådan vinnarskalle. Man blir nästan tårögd. Extra starkt med tanke på förutsättningarna (Zauri fick starta och bänken bestod av Bizzarri, Stankevicius, Scaloni, Garrido, Zampa, Kozak & Rozzi).

Jag är fascinerad av Libor Kozak. På Lazios svenskafans-forum får han mycket skit för att han är ful och totalt saknar bollkontroll, och det är svårt att säga emot detta, men jäklar vad bra han utnyttjar sin kropp. Vinner i princip alla nickdueller och närkamper, och mål gör han dessutom. Det skulle vara väldigt intressant att se hur många mål han gör per spelade minuter. Kan vara en av Serie A's mest effektiva målskyttar. Ofta skyller folk på att han har tur, men gör man mål i varje match man spelar, då är det inte tur längre. Kozak är en extremt användbar spelare som borde få mer speltid. På den korta tiden han spelar idag gjorde han 1 mål + 1 ass.

En annan spelare som ska lyftas fram är Lulic. Totalt värdelös i debuten mot Milan. Nu en av Lazios viktigaste spelare med sin snabbhet, något som saknas bland övriga spelare i truppen. Gör en hel del mål och assist.

Nu ligger vi 3:a. Om Milan vinner i Udine på lördag (vilket jag iofs inte tror p.g.a att Milan är Zlatan-lösa och så jäkla svaga nu, samtidigt som Udinese är starka på Friuli) så är det vi som har CL-platsen.

Edit: Såg att Siena vann över Napoli i Coppa Italia-semin. Hur många fans skulle de ha med sig till en eventuell final på Stadio Olimpico? 3000 pers? Minns förra årets final där Palermo hade med sig runt 40 000 supportrar, det var nog den häftigaste Coppa Italia-finalen jag sett. En drömfinal supportermässigt vore Napoli-Juventus.
Senast redigerad av viwil002 2012-02-10 kl. 01:58.
2012-02-10, 05:05
Medlem
sakkwalds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Jag är fascinerad av Libor Kozak. På Lazios svenskafans-forum får han mycket skit för att han är ful och totalt saknar bollkontroll, och det är svårt att säga emot detta, men jäklar vad bra han utnyttjar sin kropp. Vinner i princip alla nickdueller och närkamper, och mål gör han dessutom. Det skulle vara väldigt intressant att se hur många mål han gör per spelade minuter. Kan vara en av Serie A's mest effektiva målskyttar. Ofta skyller folk på att han har tur, men gör man mål i varje match man spelar, då är det inte tur längre. Kozak är en extremt användbar spelare som borde få mer speltid. På den korta tiden han spelar idag gjorde han 1 mål + 1 ass.
Jag och min polare kallar han för världens bästa inhoppare! Han gör fan alltid bra ifrån sig. Kommer ihåg emot Inter förra året, på våren, han kommer in och första han gör är och skjuta ett jävla hårt skott i ribban.
2012-02-10, 09:30
Medlem
K.R.I.Ts avatar
Allegri påväg bort från Milan då. Själv har jag inte riktigt gillat Allegri. Jag tycker personligen inte att han är en lämpad tränare för ett lag som är påväg mot toppen i Europa igen. Han tar ofta ut dåliga startelvor och byter ut spelare för sent osv. Men man kan ju också försvara honom med att många spelare har varit skadade och att Milan inte gjort bra värvningar.

Själv skulle jag vilja se Capello i Milan.
2012-02-10, 10:16
Medlem
Allegri beskrev sin spelidé såhär:
“Io credo in un calcio equilibrato ma offensivo, da giocare con coraggio e — diciamolo — divertendosi.”
http://www.gazzetta.it/Calcio/SerieA/Squadre/Cagliari/Primo_Piano/2009/01/27/allegri.shtml

Har postat det tidigare, men tror inte att det ändrats nämnvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Du får gärna visa på vad som är modigt och skickligt i matchcoachandet hos Allegri. Det finns inget sådant i hans tränarperson. Det är lite som med Wenger, säkert duktiga på att ena gruppen och lägga upp matchplaner, men att coacha under matcherna är knappast deras starkaste grenar. Wenger är dock inte särskilt feg...
Med Lazios insats i färskt minne så kommer jag ihåg Boatengs inhopp mot Lecce...

Nu senast mot Juventus så byttes Robinho och Maxi Lopez in mot van Bommel och Emanuelson. Man skulle kunna kritisera att Emanuelson startade överhuvudtaget. Men bristen på mittfältet gör det till ett ganska klokt val. Han kan antingen flyttas ned till back, eller bytas ut mot defensivt/offensivt starkare alternativ. Det ger helt enkelt Allegri valmöjligheter under matchens gång.

Förra året fick han kritik för att starta med Thiago Silva på mittfältet mot Tottenham. Även det var för att han pga omständigheter tvingades till det. Kreativ lösning som inte fungerade. Bl a jag och F.G har diskuterat detta fram och tillbaka. På ett nyanserat vis...

Milan står inför ett liknande läge nu mot Arsenal. Det kloka skulle vara att spela lagom defensivt hemma för att hålla siffrorna nere. Mållöst är ok. Fegt? Kanske, åtminstone om man inte gillar calcio. Man ska använda hjärnan, inte bara tuta och köra.

I returen i London har Nesta, Pato, Boateng, Aquilani osv kommit tillbaka och fått ett par omgångar i Serie A på sig. Då kan man spela ut. Det skulle vara kaxigt modigt att sända signalen att man tror sig kunna besegra Arsenal i London. Men då ska man ha självförtroende nog att spela kontrollerande hemma. Frågan är om Allegri och Milan vågar bli kallade fega?
2012-02-10, 11:31
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:

Förra året fick han kritik för att starta med Thiago Silva på mittfältet mot Tottenham. Även det var för att han pga omständigheter tvingades till det. Kreativ lösning som inte fungerade. Bl a jag och F.G har diskuterat detta fram och tillbaka. På ett nyanserat vis...

Det tyckte jag var en smart lösning med tanke på de skadeproblem rådde då och att van Bommel inte kunde delta i CL, men märkligt nog lyckades inte det. Jag var rätt övertygad om att T Silva skulle göra en bra match på innermittfältet. Fina fötter och spelsinne känns ju som upplagt för succé... Är väl svårt positionsmässigt inbillar jag mig.
2012-02-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Det tyckte jag var en smart lösning med tanke på de skadeproblem rådde då och att van Bommel inte kunde delta i CL, men märkligt nog lyckades inte det. Jag var rätt övertygad om att T Silva skulle göra en bra match på innermittfältet. Fina fötter och spelsinne känns ju som upplagt för succé... Är väl svårt positionsmässigt inbillar jag mig.
Precis. På samma vis så kämpar han nu med uppställningen, och därmed spelet. De närmaste matcherna är avgörande.

Inbillar mig att Acciuga till sättet ligger mellan ytterligheterna Filosofen och the Special One. En spelare som Ibra föredrar nog en ledare som är hands on. En som enar gruppen genom att strida mot yttre fiender. Typ en jävla 1%-are.

Samtidigt så har ju Allegri visat handlingskraft under matcher. För att återvända till Lecce-matchen, så sa Ibra:

"We wanted to win but after the first half, there was very little hope. The only one who kept the faith in the dressing room was the coach and he told us all. In the second half, we pushed on and we managed to do it."
http://www.goal.com/en-gb/news/3276/serie-a/2011/10/24/2725739/zlatan-ibrahimovic-hails-massimiliano-allegri-after-ac

Men det finns spelare som Seedorf också i Milan. Många olika, och starka personligheter.

Såhär skrev jag när Allegri fick lämna Cagliari, 2010-06-01:
Citat:
Cagliari avslutade med 13 matcher utan seger. Cellino gjorde det riktiga och sparkade den annars fantastiska Allegri, efter att han verkade mer intresserad av sin fortsatta karriär än att Cagliari skulle vinna matcher. Nu verkar Allegri ligga i pole position för att ta över Milan.
...
https://www.flashback.org/sp23443306

Så det behöver nödvändigtvis inte vara fel att en bra tränare får lämna sin post.
2012-02-11, 00:32
Medlem
Gästerna har vinglat ut till taxi-bilarna, och familjen sover. Jag öppnar en flaska till och skriver på Flashback. Vafan!
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Är ju jävligt motsägelsefullt att romarna, och median, har haft sån förståelse och tålamod den här säsongen. Är ju inte första gången man byter tränare eller tankesätt och vanligtvis kan det ju dröja en kvart in i första matchen innan det visslas.
Men när det kommer till De Rossi-frågan (de som kallar det De Rossi-gate tar jag personligen ihjäl) så va det då inte tyst. Va ju enda det pratades om de senaste två månaderna. Radioprogram, siter, tidningar, forum, överallt och hela tiden. ”Klausulen” är ett bra exempel. Ett påhitt, som sades vara De Rossis. Och alla, mig inkluderad, köpte det. Kan förstå att man som supporter reagerar över en sån sak, men visade sig ju med all tydlighet så här i efterhand att det var Romas ide och inte Danieles, och nu sitter vi miljoner romanisti med en dumstrut på skallen och svär för att vi återigen låtit oss lurats av dessa påhittade uppgifter. Något vi förra gången lovade inte göra igen.

Samma sak gäller Osvaldo vs Lamela incidenten. Inte helt osann, men nåt som växte i proportioner och blev till nåt jävla rallarslagsmål. Och spelarnas "utekväll" i höstas. Romersk media - dvs allt från supportrar som Mario Corsi på radion till laroma24.it (som faktiskt skuggar och liveuppdaterar när det kommer till intressantare nyförvärv) och mer traditionell press – ljuger och överdriver. Inget unikt med det egentligen, men tror nog romare överlag är mer konspiratoriskt lagda än andra och har svårt se nåt lag som följs av fler mediakanaler än Roma.
…
Ah just det, det där hade jag helt glömt bort. Förmodligen för att det för mig var icke-händelser. Men precis som du nämner så fick de ologiskt nog ganska stor uppmärksamhet. Så du har såklart rätt.
Citat:
…
Vilket får mig att stå fast vid min önskan. Zlatan, lägg av. Eller byt land.
…
Själv försöker jag skilja mellan Zlatan (som omtalas i svensk media) och Ibra (respekterad och fruktad spelare i Serie A)… schizo!
Citat:
…
Å nu gjorde Lazio 3-2......... Och Tare skymtade i bild. Kvällen höll på att bli fantastiskt fin tack vare två spelare jag egentligen har jävligt svårt för, men nu sket ju det sig.
…
En upphämtning helt i min smak. Fast jag hade kunnat nöja mig med oavgjort, det viktiga är att bottenlagen förblir bottenlag. Inte för att jag har något emot Cesena, tvärtom. Utan för att jag ännu inte riktigt känner mig helt säker på Cagliaris Salvezza.

Angående Allegri jag kan bli lite stingslig ibland, vilket nog beror på att jag är en av dem här som följt honom intensivast de senaste åren. Han är en riktigt bra tränare som enligt mig förtjänar viss respekt. Trots att han är relativt ung har han tagit den långa vägen från smålag via mellanlag till storlag. Inte minst är han väl den enda tränaren i Serie A som erövrat lo Scudetto?

Anpassar sig efter vilka spelare han har tillgängliga men vågar följa sina egna idéer, utan att snegla på vad som är ”modernt”. Äh vafan jag släpper Ansjovisen för ett tag…

Fast det är klart. Lördag idag. I uppvärmningsmatchen mot Udinese har jag gått in tungt på bortaseger till fint odds. Men det är en högoddsare av en god anledning såklart…

Prime time är mellan öarnas huvudstäder. Mellan två av de mest galna ägarna. Cellino och Zamparini har tillsammans använt 7 tränare denna säsong. Mangiallenatori!

Cagliari ser för jävla starka ut just nu, och jag har svårt att se att Palermo ska kunna stå emot. 2012 har man spelat tre hemmamatcher. Mot Genoa, Fiorentina och Roma. 7 poäng och 7-2 i målskillnad. Målskyttet verkar alltså ha lossnat med Pinillas ankomst. Spännande match för hans del.

Allt detta sagt under förutsättningarna att den lilla köttbullen inte ställer upp för Palermo, (vilket la Gazzetta just inte tror att han gör).

Citat:
Ursprungligen postat av 4522
…
Och som alla andra italienare har Pozzo en förkärlek till Engelsk fotboll, så det surras även om Portsmouth i kulisserna. Ja, middag, revolution, världsherravälde. Kalla det vad ni vill. Här kommer Udinese för i helvete.
Du som har stenkoll. Inte minst på Udineses öden och äventyr. Ligger det någon sanning i ryktena som nu sprider sig angående Watford?

“La famiglia Pozzo ama il calcio. E lo ama così tanto che oltre all'Udinese ed al Granada adesso sta pensando di acquistare anche il Watford. Secondo quanto riportato oggi dalla Gazzetta dello Sport le trattative per acquistare la squadra, che attualmente milita in Championship e si trova al sedicesimo posto, sono a buon punto.”
http://www.goal.com/it/news/7/calciomercato/2012/02/10/2897388/dopo-litalia-e-la-spagna-la-famiglia-pozzo-vuole-sbarcare

De här normala glasögonen duger fan inte när man vant sig vid dessa, och det är fan när Elton ville vara konservativ och tråkig…
2012-02-11, 13:11
Medlem
Saandros avatar
Parma - Fiorentina och Bologna - Juventus är inställda..

Det sägs att Juventus får spela mot Bologna 3 mars, efter Milan mötet.
2012-02-11, 18:54
Medlem
1772s avatar
Oj vad dumma Milan måste känna sig nu att man inte satsade på Tevez...
2012-02-11, 19:55
Medlem
K.R.I.Ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Oj vad dumma Milan måste känna sig nu att man inte satsade på Tevez...
Varför säger du så? De vann ju?
2012-02-11, 20:21
Medlem
Jag gillar att läsa på. Gör upplevelsen större. Och inför matcher så finns det alltid statistik med mer eller mindre nödvändig kuriosa.

I matchprat inför matchen Udinese och Milan postade jag inlägget:
Citat:
All fakta inför matchen som behövs (+ en hel del utöver det):

http://www.udinese.it/calendario/uploads/udinese-milan1.pdf
Av länken framgår bl a att Allegri aldrig förlorat mot Guidolin. De har nu mött varandra sex gånger. Cagliari vann mot Parma två gånger följt av tre raka oavgjorda matcher mellan Milan och Udinese, och nu dagens match (dvs 3-3-0).

En annan detalj som framgår är att Milan är det lag i Serie A där inbytta spelare gjort flest mål, vilket också förstärktes.

Nå, på vägen hem från arbetet i fredags så valde jag att tömma min plånbok på oddset, vilket jag fylledillade om igår (idag?!):
Citat:
…
Fast det är klart. Lördag idag. I uppvärmningsmatchen mot Udinese har jag gått in tungt på bortaseger till fint odds. Men det är en högoddsare av en god anledning såklart…
…
Inför matchen mellan Cagliari och Palermo:
http://media.cagliaricalcio.net/nof-medias/u/l/ultimissime/jobs//allegatiArticoli/1328895054788.pdf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in