Resultat: .
0%
röster
2011-07-03, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scampia

ssl, vem ställer ni i målet nu?

Serie A-tråden immortale.

Marchetti kommer på tisdag för att signa. Så det blir Marchetti, Bizzarri, Berardi man kör på.
2011-07-03, 17:53
Medlem
wrathexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sia-Inter
Tycker jag också, alla scudetti ni tog ifrån 94 och framåt borde ges till diverse klubbar.

2011-07-04, 19:55
Medlem
zachs avatar
Helvetes vad tyst det va här.... Bättre kan vi gott folk! Själv har jag för mycket tid att döda så jag hamnade som ungefär alltid på youtube. Knappade in namnet rosella sensi och ordet addio. Men har ju aldrig gillat henne. Så hamnade snart på klipp om hennes farsa. Som jag gillade desto mer. Och nu i amerikanska tider så kan man ändå känna visst vemod...

Franco Sensi föddes i Rom, vad än vilsna laziali vill ge sken av. Hans släkt va förvisso inte ursprungligen därifrån men då förstår ni själv hur desperat i laziali fiskar för att försöka smäda oss när dom vill ge sken av att vår ägare ska varit en utböling... Mattesnillet Franco bildar –59 oljebolaget Italpetroli. Och det i sann Sensi-anda just för att utmana de större bolagen i norr, ERG och Saras. Ungefär samma mentalitet anammade hans pappa Silvio 1927, då han som Pro Romas lagkapten (tillika 3-målsskytt mot Lazio) slängde in en massa (av klubbens...) pengar vilket va ett steg i förverkligande av drömmen om ett stark Romlag (notera: Lazio fanns).
Il duce-lag påstår någon snart. Hur de sammanslagna lagens fans då behövde samla ihop pengar själva för att ens bygga en arena lämnar vi därhän, klart är dock att pappa Silvio va med på det med och därmed va mytomspunna Campo Testaccio ett faktum.

Under tiden en helvetes massa vatten rinner under Tiberns broar så avancerar Franco. Han blir delägare i Leonardo Da Vinci-flygplatsen i Fiumicino, fastighetsägare med ansedda Hotel Cicerone som kronjuvel. Han engagerade sig i sophantringen i andra delar av Italien, lägger beslag på en tidning jag inte kommer på namnet på och han skaffar sig en helvetes massa mark, bla ute på Brilles ö Sardinien.
Och –93 får han tummen ur. Han tar över Roma. Eller räddar, för som Franco antyder så va vi (ekonomiskt) döende: ”Jag tog över ett lik.”

Då va allt affärsmässigt uppåt. Då hade Italpetroli en femtedel av den inhemska marknaden och såg ut att växa ytterliggare. Och med en stridspitts mentalitet så muckade han. Med allt och alla. En sån där härligt kordinerad attack mot allt som rörde sig, som på håll är roande och kanske lite charmigt, men som givetvis inte är annat än ett självmord i längden.
Han fick hjälp av Banca di Roma-Geronzi när han köpte Roma men snart blev det till Capitalia och Sensi vände på kappan. Och Galliani sågs inte med blida ögon (och vice versa efter att Franco stämt in i curva suds sång om att Gallianis ena son är transvestit...). Och Juventus gav han sig på, hela fotbollssociteten. Lega Calcio, FIGC, domare, advokater, medier, agenter... Han vägrade bla helt enkelt förhandla med "spelaragenturen" GEA (som sen drogs in i Calciopoli) som hade en massa Serie A- och B-spelare i sitt stall, och grundades av Moggi (junior jaja...) plus nån laziale jag inte kommer ihåg namnet på, vilket lär ha stoppat Buffon från klubben -01. Som bekant så anställde han även Zeman som svingade sitt svärd lika friskt som Franco själv och Romashoppen på Piazza Colonna pryddes av ett plakat med texten "vi är inte lega calcios knähundar". Hans inställning till trots (eller tack vare?) så va han på väg att bli Lega Calcios president, fick i princip alla smålags röster, men föll efter ytterligare omröstning.

Men oljemarknaden svängde. Och inte hjälpte det Italpetroli att dess ägare va frustrerad över att Lazio vann ligan. För med pengar ur Italpetrolis kassa köptes Batistuta, Samuel, Emerson... Och således ett ligaguld.
Men Italpetroli sjönk. Allt medan Roma ur dimmorna från tidernas scudettofest värvade vidare och dess ägare köpte vad som va tänkt att bli farmarlag (Nice och Palermo) så försköts verkligheten ifrån oss. Ett tag. Men rusar man framåt och blundar så blir det sällan annat än tvärstopp till slut. Romas fall var inget undantag.

Och snart va det inte bara moderbolaget och klubben som mådde dåligt. Utan även Franco. Uppgifterna om cancer har så vitt jag vet aldrig styrkts, men oavsett så tror jag att det som faktiskt smärtade mest var att Franco tvingades göra upp med Capitalia för att rädda Italpetroli och Roma, och något arv värt namnet till de sedan länge uppretade döttrarna.

Så till slut kommer sensommaren –08. Franco Sensis sista dag i livet. Han blev 82 år, äldre än klubben själv var, och hedrades med nån "etik inom idrott"s-utmärkelse. Något jag vet många inom Calcion sannolikt inte kommer få.

Och Rosella tar vid. Capitalia får mer och mer fäste i klubben och helt plötsligt talar Galliani om oss som hans vänner. Kanske ett resultat av Rosellas överlevnadsinstinkt. Kanske av ren och skär girighet. Men leder man en klubb som föddes och under stora delar av sin existens levt som rebell, då är det dömt att misslyckas om man plötsligt gör en handbromsvändning och börjar smöra för de som avskys.

Och nu är vi här, med amerikanska DiBenedetto. En sannolikt fysiskt frånvarande ägare som låter klubben ledas av Francos tidigare kompanjon och den som stod där när det blåste som hårdast – Franco Baldini.

Har tidigare belackare till klubbens amerikanisering fortfarande inte fattat poängen så gör dom det inte nu heller. Men det säger ju kanske mest någonting om dom...
2011-07-04, 21:59
Medlem
4522s avatar
Gillet saluta i tifosi, http://www.youtube.com/watch?v=uY8TnMuxp54&feature=youtu.be.

Ikon! Bologna har fanimej en förmåga att plocka extremt sköna keepers.
2011-07-04, 22:15
Bannlyst
Stämmer det att Roma kanske kommer stå som vinnare i 2006års serie A? Vet inte hur jag ska formulera mig men hoppas ni fattar.
2011-07-04, 22:26
Medlem
Sia-Inters avatar
O nu tog calciopolidiskussionen hus i helvetet i Italien. Palazzi går ut och säger att Facchetti gjort sig skyldig till att bryta mot Artikel 1 & 6, Moratti och hela Interekipaget svarar med att bli riktigt upprörda i media och på hemsidan och vi har Calciopoli III going on just just nu..
2011-07-04, 22:54
Medlem
Lysande inlägg av zach, som blåser liv i tråden igen. Ett par korta kommentarer, innan jag i min feberyra kryper till sängs.

Jag gillade Franco Sensi, men han var fan ingen ängel. Däremot var han en fighter som vågade, ville och kunde ta upp striden med de stora. Men han var en uppkomling utan de kontakter som Agnelli, Moratti och Berlusconi hade odlat.

De berömda klockorna är exempel på att han också ville vara med i dansen, även om han var lite klumpigare. Han påminner lite om Zamparini...

Zeman däremot agerar utifrån en inre etik och moral.

I Juventus uppstod det ett vakuum efter 2003 då både Vittorio Caissotti di Chiusano (president i Juventus 1990 - 2003) och framförallt Gianni Agnelli dog, vilket Moggi utnyttjade.

Alla de stora klubbarna ville vara med i dansen. Men Moggi löpte amok och därför var man tvungen att stoppa honom.

Att ge lo Scudetto till en klubb som hamnade på femte plats i tabellen (Roma) och fem år i efterhand, skulle vara löjeväckande. Bättre i så fall att ingen få den.
2011-07-05, 10:15
Medlem
zachs avatar
Nä nån ängel va Franco defintivt inte. Mexes-affär stank ju och anledningen till att han ens tog smålagens parti var ju att han själv ville ha mer TV-pengar. Dock - rolexaffären redovisades öppet, precis som alla julklappar som gavs från alla lag, till alla domare, men först senare så visade det sig att samma år gav en Milanoklubb bort ett sånt där hemma-gym-set som hade ett högre värde en klockorna.

Delar givetvis dina starka känslor för Zeman, Brille, men säger ju något om Franco då han efter att ha haft nämnde Zeman som sin radarpartner tar in Baldini. Det är ju tre personer med samma slags stridsvilja och "mål", men där framförallt Franco gick fram som en adrenalinpumpad pansarvagn så rör sig Baldini diskret och snyggt, lite poetiskt, massa skumma liknelser. Kan tycka Sabatini känns rätt så rätt för Baldini faktiskt. Lite lika barn leka bäst. Som hala, men ärliga, gentlemen som samtidigt har ett sken av enkelthet över sig. (ja, jag är frälst )

Tilläggas kan göras att det va Franco som först kapade Giannini vid fotknölarna efter att han missat en straff mot Lazio, sedan vägrade förlänga dennes kontrakt. Sportsligt sett inte ett helt talanglöst beslut, men moraliskt så betedde sig Franco som en gris när det kom till MIN prins.

Vad gäller "oskyldiga Inter" och hela den där härvan så är det ju tragiskt. Allting med den. Förtroendet för sporten, utredningarna, domarna sänks ju till minimum när det ska ta sån här jäääävla lång tid med allt, och det hela tiden kommer fram mer och mer, av mer eller mindre värde. Allt ifrågasätts, alla tvivlar, oavsett vad som sägs och påstås så misstänks hela tiden dolda intressen ligga bakom det hela. I dagsläget så verkar ju i princip alla varit involverade, inte försvarbart givetvis, men om man bortser från de största syndarna så känns det som klimatet var annorlunda "på den tiden". Man gav dyra gåvor (som helt dött ut nu?), man bytte några ord med domaren osv. Bra om det stoppas givetvis, men då får det väl för fan göras någongång innan pensionsålder för oss här inne oxå!!

Och givetvis ska ingen som kommer femma vinna en liga 5 år senare. Men så är väl inte heller fallet? Är väl bara 1an, 2an och 3an som "kan vinna"? I annat fall delas ingen scudetto ut. Är rätt så säker på det, vet dock att jag sett motstridiga uppgifter så vågar dock inte svära på det.
2011-07-05, 15:50
Medlem
Napoli har höjt löneerbjudandet till Inler med 200.000 euro, alltså ligger hans eventuella årslön nu på 2 miljoner euro netto. Soppan kommer(måste) få ett slut inom de närmsta dagarna, annars bryts dealen av Udinese. Har verkligen ingen aning om hur det kommer sluta..

4522, vet du vad hans lön ligger på i Udinese? Har googlat men inte hittat.
2011-07-05, 17:13
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scampia
Napoli har höjt löneerbjudandet till Inler med 200.000 euro, alltså ligger hans eventuella årslön nu på 2 miljoner euro netto. Soppan kommer(måste) få ett slut inom de närmsta dagarna, annars bryts dealen av Udinese. Har verkligen ingen aning om hur det kommer sluta..

4522, vet du vad hans lön ligger på i Udinese? Har googlat men inte hittat.

€600 000 enligt Gazzettans lista från 2010.

http://www.gazzetta.it/Calcio/07-09-2010/gli-stipendi-serie-a-udinese-711055134718.shtml
2011-07-05, 17:34
Medlem
Fula Gubbens avatar
Napoli hade förvånansvärt låga lönekostnader som vi såg tidigare i år, undrar om Inler blir deras högst betalde spelare? Vore rätt intressant med tanke på den icke föraktliga konkurrensen i klubben.

Varför pratas det inget om Cavani förresten?
2011-07-05, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Napoli hade förvånansvärt låga lönekostnader som vi såg tidigare i år, undrar om Inler blir deras högst betalde spelare? Vore rätt intressant med tanke på den icke föraktliga konkurrensen i klubben.

Varför pratas det inget om Cavani förresten?
Cavani förlängde sitt kontrakt till 2016 (?) efter säsongen om jag inte missminner mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in