Citat:
Ursprungligen postat av olof86
Nej målsnitt i sig räcker ju inte som kriterium. Men det finns en del jag stör mig på med just italiensk fotboll. Saker som jag inte vill chalk up som skillnader mellan ligor utan direkta nackdelar. Detta är på intet sätt ett originellt inlägg och om du gillar Serie A förstår jag att du hört allt förut och lessnat, men nu vill jag skriva av mig.
Det jag stör mig på med Serie A (utöver alla calciopoli-leftovers som säkerligen finns kvar) är hur icke-fotboll lönar sig. Gör 1-0, backa hem, försvara, sparka bort bollen. Filma utan att någonsin riskera varning för det. Är du hemmafavorit och ligger under eller jagar tre poäng? Inga problem, du får 10 tilläggsminuter. Är din motståndares striker svart? Klart hela curvan kör nazibanderoller då. Inga konstigheter.

Jag respekterar det faktum att du inte verkar hålla på att hets-såga ligan som en del andra, men jag håller ändå inte med helt och hållet.
Angående det där med 1-0 och sen stänga matchen tycker jag ärligt talat inte att den grejen finns längre. Den senaste lag-inkarnation jag såg framgångsrikt använda sig av den modellen är nog Juventus under Capello. Inter ifjol var visserligen försvarsinriktade, men det var mer inom ramen för ett kontringsinriktat spel som är mer Mourinho än Italien, på det hela taget. Känslan är lite den att det här försvarshantverket du är inne på i någon mån gått förlorat, vilket italienska landslaget i någon mån illustrerar.
Det där med filmningar är rent trams och en i dagens fotboll helt föråldrad ståndpunkt, då det ju filmas överallt. Jag tycker dessutom att den nya generationen italienska domare förmodligen är bäst av alla de stora ligornas. I exempelvis Spanien ligger domarna på en konstant "ta sig för pannan"-nivå där de genomgående sätter sin prägel på matcherna, en prägel som genomgående består i en hetsig hela havet stormar-historia där dubbelt så många kort som ska delas ut delas ut. Här väljer jag Serie A varje gång i veckan.
Vad gäller rasismen håller jag med om att det är ett problem, men Italien är ett land med problem. Precis som många andra. Sen att det skulle förekomma så särskilt många banderoller med nazististiska budskap vet jag väl inte, låter mer som rumänska ligan i måna öron.