Resultat: .
0%
röster
2013-12-13, 00:21
Medlem
Stivalis avatar
Ska varken skriva om Higuain, Grosskreutz, reklamskyltar, Galatasaray eller Trabzonspor. Istället sitter jag med senaste numret av Världens Historia. Ofta hör man uttrycket "Det gamla gardet" i fotbollssammanhang. Gärna i samband med AC Milan. Därför tänkte jag att det kunde vara på plats med en förklaring till varifrån uttrycket "Det gamla gardet" kommer, nu när Milans nya tider är på tapeten. Tidningen tar nämligen upp det här.

"Det gamla gardet" kan man säga var eliten i Napoleons armé. I gardet fylldes inte leden med nyrekryterade som i den vanliga armén, utan gardet bestod enbart av härdade veteraner som visat sitt värde på slagfältet. Det fanns vissa krav för att ingå i gardet & de räknades som de bästa. Resten av armén kallade dessa rutinerade elitstyrkor för "grognards", "tjurskallar", men vördnaden för deras orubbliga mod & järnhårda disciplin var enorm.

Bla nämns att "Det gamla gardet" lyckades hålla stånd mot ryssarna i slaget vid Krasnij & höll därmed vägen västerut öppen en hel dag så att reträtten från det katastrofala fälttåget i Ryssland var möjlig då man tågade mot Berezinafloden. Krasnij ligger vid Smolensk nära gränsen mot Vitryssland.

I Herman Lindqvists Napoleon-biografi snackar han inte om Krasnij utan fokuserar på det senare slaget vid Berezina. Ska dra upp några citat ändå för att varna för ett eventuellt möte med Zenit St Petersburg:

"Fler & fler svältande trashankar vällde in i Smolensk, sjukhusen var överfyllda med sårade & köldskadade soldater & civila. Män mördade varandra för en bit bröd, inom något dygn rådde kaos & anarki. Napoleon insåg att marschen måste gå vidare."

"Många marscherade utan vapen, insvepta i uniformstrasor, djurhudar & kvinnokläder, andra haltade fram på provisoriska kryckor, ingen reagerade då kamrater ljudlöst föll till sidan."

"Det var en marsch genom is & snö. Vinden piskade snön i deras ansikten, de hade is i skäggen & ögonbrynen, som kallast var det mellan 20-30 minusgrader. De åt hästkött & drack smält snö."

Klart som fan att de många napolitanarna som var med längtade hem till underbara Neapel. Dra runt där i Vitryssland, tillsammans med dåren med storhetsvansinnet, låter inget vidare. Ständigt attackerade av dåtidens motsvarighet till BATE Borisov-idioter.

Napoleons närmste & ständige tjänare hette förresten Constant. Vet inte om det är ett bra eller dåligt omen inför ett eventuellt möte med Zenit för Milan.

Hur som helst så var min poäng att frågan är vilka som är "Det gamla gardet" i dagens Milan. De som man lutar sig mot pga deras omvittnade rutin. Jag syftar inte på unga stjärnskott som presterar underverk då & då, utan de som man vet att man verkligen kan lita på i fält. Kaká kanske? Abbiati? Zaccardo?

Den ryske befälhavaren som gjorde livet surt för Napoleons armé hette förresten Kutuzov. Var därför tvungen att googla den där vitryske sopan Vitali Kutuzov som spelade i flera italienska lag. Otroligt nog gjorde han faktiskt två matcher för Milan. Faktum är att det var Galliani & Milan som köpte honom från BATE Borisov!

Där knöt vi ihop det alltså.
2013-12-13, 00:46
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Förlåt om jag pratar om rankingen, men alla här vill väl ändå att Italien ska få tillbaka en CL-plats? Om än att det lär dröja.

Jo, det är klart att alla vill se italienska lag i CL. Den här tråden bevakar dock italiensk fotboll både objektivt & subjektivt. Att det snackas mycket om Juventus är en självklarhet. Däremot är det knappast någon självklarhet att folk här håller på Juventus.

Gruppen utgjordes av:
Real Madrid
Galatasaray
Juventus
FC Köpenhamn

Jag vet inte hur en omröstning här kring vilket lag man håller på skulle sluta. Vissa håller såklart på Juve, andra hoppas på italienska lag, andra är objektiva...medan vissa såklart tenderar till att hoppas att det går åt skogen för Juve.

För mig är det en självklarhet att hålla på Galatasaray här. Allt annat är bara otänkbart.
2013-12-13, 00:56
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Dock räknas poängen lika i CL och i Europa Leauge (UEFA i ett nötskal) så går Juve och Napoli långt är det skitsamma vilken turnering det är i vad gäller UEFA-rankingen. Det var ju så Tyskarna gick om då Bundesligalagen satsade på UEFA/Europa League till skillnad från Italienarna som mer såg det som en bestraffning att åka och lira på Craven Cottage en novembertorsdag.
2013-12-13, 01:02
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Efter Napolis uttåg ur Champions League uppmärksammade Antonio Abizzo på Twitter att det inte enbart var positivt att Higuain grät efter matchen då han enligt utsago då inte "pallade" för piazzan. Strax efter det ansluter Lorenzo Medici, som gör en del reportage på TV4 i Club Calcio, och Kristian Borell till diskussionen. Följande sker:
Verkar vara ytterligare en "beef" Borell har, i det här fallet med Lorenzo Medici. "Släpp bitterheten" skriver Medici. Mot honom? För att Napoli åkte ur? En anledning till "beefen" kan vara att Medici jobbar på TV4 som ju snodde Wilbacher från Borell som ännu inte har kommit över det. Är det möjligtvis den "bitterheten" Medici refererar till? Någon som sitter inne på mer info?

Den enda infon jag sitter på är att vissa ser konflikter i allt och håller samma skvallernivå som tanterna på närmsta kafferep...

Medici menar väl att det är cyniskt att tycka Higuain visar svaghet och att det är en bitter syn på saken vilket Borell inte verkar hålla med om. Håller med Abizzo och Borell, det är inte alltid positivt med gråt, sedan om det är negativt att Higuain lipade i just det här fallet får de som känner Napoli bättre avgöra.
2013-12-13, 01:30
Medlem
Stivalis avatar
Ser väl inget direkt negativt i att det brast för honom. Känns bra att han går stenhårt in för det här med Napoli & brinner för att besegra lagen med större namn. Jag förstår inte riktigt hur man kan koppla det till att man inte pallar för trycket. Det känns riktigt långsökt faktiskt. Resultatet var över förväntan. Är man anonym får man höra att man inte pallar för trycket. Sticker man ut får man höra att man inte pallar för trycket. Hur skulle han gjort för att visa att han pallar för trycket kan man undra?

Kommer ihåg att den bäste spelaren i mitt pojklag ofta grät efter förluster. Vad jag vet är han den ende från det laget som nådde en hyfsad nivå. Vill inte spekulera i samband men någon sorts koppling finns där säkert.
2013-12-13, 02:08
Medlem
Stivalis avatar
Vi går vidare i Världens Historia. Här finns även en artikel om kejsar Hadrianus villa i Tivoli utanför Rom. Det numera förfallna skrytbygget har tydligen långa tunnlar under ruinerna. Där sprang slavarna som transporterade mat & annat. Gästerna skulle inte behöva se slavarna. Vad fint tänkt av Hadrianus.

När jag alltid köpte tidningen Calcio 2000 så låg Tivoli i Serie C2 så jag har stött på laget. En titt på deras historia visar dock tyvärr att det är ett riktigt skitlag & att det bara var under den perioden jag ständigt köpte tidningen som de låg så högt upp. På 40-talet gjorde de förresten också några säsonger i Serie C men vi är inte tillräckligt nördiga för att bry oss om det.

En titt på säsongen 02/03 efter 20 omgångar visar att de ligger näst sist i C2. Oerhört målsnåla med 10-19 i målskillnad. Ingen attraktion som tivoli annars brukar vara alltså. De slutade också näst sist & med tiden höll inte försvaret heller.

Finns väl inte många namn här som känns lönt att googla. Eftersom de tydligen höll tätt bakåt efter 20 omgångar & målvakten har bra snittbetyg så kan vi ju kolla upp honom i alla fall. Stefano Visi.

Här blir det riktigt intressant. När Italien vann U21-EM 1994 med Cesare Maldini som förbundskapten så var tydligen denne Visi reserv bakom Francesco Toldo. I kvalet till turneringen så var det Visi som stod i alla matcherna faktiskt. När EM sedan började så valde Maldini dock Toldo istället för den ordinarie Visi. Var det den petningen som knäckte Visi & sådde fröet till att Toldo blev så ytterst framgångsrik medan Visi kom till att harva i Serie B, C1 & C2? Kanske inte, men tanken är intressant.

02/03 hade Toldo nyss deltagit i VM-truppen & stod i Inter. Visi harvade med Tivoli, näst sist i C2. Det ljusnade väl dock något för Visi på karriärens slut ändå. Avslutade med några säsonger i Ternana vilket måste ses som enormt mycket större än Tivoli. Här syns han som kapten för Ternana mot Hellas Verona i C1 på Bentegodi 2009:

http://www.zimbio.com/pictures/4EMmQ2p80Px/Hellas+Verona+FC+v+Ternana+Calcio+Serie+C/I3Ot6Z5Gf4r/Stefano+Visi

För Calogero som bor i Rom så rekommenderas annars ett besök i Tivoli. Mycket monument från ortens storhetstid då Hadrianus & andra höll till där. Har själv aldrig varit där dock. Här är i alla fall någon sorts laguppställning från gamla tider:

http://www.terragalleria.com/images/italy/ital7297.jpeg
2013-12-13, 02:45
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali

För Calogero som bor i Rom så rekommenderas annars ett besök i Tivoli. Mycket monument från ortens storhetstid då Hadrianus & andra höll till där. Har själv aldrig varit där dock. Här är i alla fall någon sorts laguppställning från gamla tider:

http://www.terragalleria.com/images/italy/ital7297.jpeg

För dem som undrar var dessa statyer står så berättar texten till bilden "Villa Hadriana, Tivoli, Lazio, Italy". En ganska cool adress tycker jag.

I artikeln i Världens Historia läser man att Hadrianus villakomplex bestod av över 30 större byggnader, bla palats, teatrar & bad. Japp, det står faktiskt teatrar i plural. Det är det jag alltid sagt, endast en teater på tomten räcker helt enkelt inte. Har man inte minst två teatrar känns det lite fattigt. Skrytbyggen & storhetsvansinne gillar vi ju i den här tråden.

Jag har förresten aldrig tyckt att AlbinoLeffe är ett sådär jävla coolt namn som många andra svenskar tycker. Coolast är givetvis Tivoli. Alla kategorier. Läser ett resultat här i Calcio 2000 från 02/03: Gladiator-Tivoli 1-0.

Japp, det fanns även ett lag där som hette Gladiator! De slutade 7:a men på Wiki-sidan från 02/03 är laget tyvärr markerat med en dödgrävare vilket betyder att klubben konkade efter säsongen.

Vi kan kolla läget i laget efter 20 omgångar. Deras bäste målskytt heter naturligtvis Gaetano Romano!! Målvakten heter fanimig Vincenzo Di Muro!!! Fan, det här är ju rena serietidningslirare. Som hämtat ur Buster.

En kille som heter Francesco Cappiello har 7.0 i snittbetyg trots att han bara spelat 6 minuter. Måste ha varit ena jävla fina 6 minuter det där. Ett mål gjorde han också. Ska vi gissa på drömmål? 7:a i betyg efter six minutes of fame luktar drömmål.

Gladiator kommer från en småstad norr om Neapel som heter Santa Maria Capua Vetere. Troligen oftast kallad bara Capua. Om ni undrar hur det ser ut i Santa Maria Capua Vetere så kan jag posta en bild:

http://it.wikipedia.org/wiki/File:Capua_Antica_Amphitheatre.jpg

Japp, det känns som Gladiators hemtrakter.
2013-12-13, 04:10
Medlem
Stivalis avatar
Hittade nu ett Calcio 2000-nummer från slutet av säsongen 02/03.

Denne Gladiator-spelaren Francesco Cappiello som fick 7:a i betyg efter 6 minuter spelade fan inget mer under säsongen! Han stod fortfarande på 6 minuter & 1 mål vid säsongslutet. Man undrar varför han inte fick fler chanser. Vi får väl förutsätta att han kom in på slutet & avgjorde en match med ett drömmål?

Högst betyg i Gladiator har alltså Cappiello. Han har även kortast speltid i laget.

Gladiator-skyttekungen Gaetano Romano har tredje högst betyg. Bäste målgörare.

Även målvakten Vincenzo "Muren" Di Muro höll ställningarna med högt snittbetyg.

Näst högst betyg har en som heter Dino Giannascoli. En sökning på honom visar att hans position är som regista men att han gjorde få mål under karriären. Vi kan alltså förutsätta att denne Giannascoli ofta serverade gladiatorn Romano med bollar.

Ett resultat som kan noteras som halvroligt är Acireale-Gladiator 2-1. Målskyttar för sicilianska Acireale är Delle Vedove & Mortelliti. Gladiator markerades ju med en dödgrävare pga konkursen efter säsongen. Delle Vedove betyder "Av änkorna". Morte betyder död. Vill man vara riktigt fyndig så är ju lithos grekiskans ord för "sten", ofta använt inom vetenskap. Stendött för Gladiator alltså. Sänkta av änkor.

Acireale tog sig förresten upp i C1 via kval trots att de bara blev 5:a i grundserien.

Japp, jag är ledig imorgon & kan sitta & vara halvberusad mitt i natten.

Bäste målskytt i Tivoli? Inte värt att notera. Ingen gjorde ju fan mål för det laget. En vinterstängd nöjespark. Högst snittbetyg hade i alla fall Europamästaren Stefano Visi. Tycker han har rätt att kalla sig Europamästare även om han bara satt på bänken i mästerskapet. Han stod ju i alla kvalmatcherna.

Ja, det är lite pretentiöst att skriva inlägg på inlägg om Serie C2 för 11 år sedan. Snart öppnar dock transferfönstret igen & då startar snacket om att den ena är värd 550 miljoner medan den andre bara är värd 320 miljoner.
2013-12-13, 04:27
Medlem
qhz.s avatar
Fantastiska och fascinerande inlägg Stivali, jag applåderar!

Jag har legat med min mobil och surfat runt på Youtube och diverse andra sidor på internet och en tanke slog mig: Fan vad spelare nuförtiden är rädda om sina fötter och inte går in ordentligt i närkamper.

Denna tanke förde mig på något sätt först till en liten stad i Lombardiet i norra Italien, närmare bestämt Leggiuno. Det bor ungefär 3500 personer där och den är knappast känd utanför Italiens gränser. Tveksamt om man inom Italiens gränser ens känner till staden. Den har egentligen endast gjort sig känd för en enda sak och det är att målkungen Gigi Riva föddes där.

Det första som intresserar mig är hur man egentligen föds i Leggiuno och hamnar på Sardinien och blir kung där? 164 mål på 315 matcher i Cagliari-tröjan och dessutom en stor anledning till att Cagliari vann sin första och enda Scudetto 1970. Inte nog med detta så är han ju som bekant gli Azzuris meste målskytt igenom tiderna. Vi snackar alltså om en snubbe från Leggiuno!

Det här är ju inga revolutionerande uppgifter jag kommer med. Alla som gillar Calcio vet vem Gigi Riva var och framför allt är. Jag skriver om honom för att det på något sätt fascinerar mig att en människa från norra Italien blir så stor i dom södra delarna. Man kommer ju inte ner till södra Italien och bara blir någonting. Gigi Riva vann helt enkelt Sardiniens och Suds hjärta. Det är en fantastisk spelarkarriär som är väl värd att fördjupa sig i om man inte redan gjort det.

Vad detta har med dagens fotbollsspelare och deras glasfötter att göra?

http://www.youtube.com/watch?v=jOr0cwUjqPE&feature=youtube_gdata_player

Med reservation för att Brille säkert har postat samma video både en och två gånger i tråden så bör ni verkligen ta en titt på videon och se hur en elegant målskytt till exempel hanterar en frilägessituation med målvakten. Gigi Riva bröt inte båda sina ben för att han var rädd om fötterna, snarare tvärtom. Han var en stor spelare, en gladiator, en ledare och en bra människa. En sådan karaktär som oftast bara finns att hitta inom Il Calcio.

Ja, jag funderar fan själv på varför jag ligger och skriver en kärleksförklaring på ett forum 04.20 då jag egentligen borde sova. Oftast blir inlägg vid den här tiden rent svammel bara och det inser jag säkert att det här också är imorgon när jag vaknar. Men efter att ha läst Stivalis historiska texter och sedan halkat in och läst om denna människa kände jag att jag var tvungen att skriva av mig innan jag gör kväller på riktigt.
2013-12-13, 04:33
Medlem
Stivalis avatar
Massa jävla snack om Serie C2 girone C (fanns alltså tre olika serier) från 02/03 utan att ens nämna vilka som vann.

Foggia vann. Med Pasquale Marino på tränarbänken & Michele Pazienza på mittfältet. Bägge två ganska kända namn i dagens fotboll. Marino tränar Pescara & Pazienza spelar i Bologna.

Pazienza hade näst högst snittbetyg i Foggia så det gick bra. Han var dessutom så ordinarie man kan bli, till skillnad från den där Gladiator-spelaren som hade six minutes of fame. Pazienza värvades till Udinese i Serie A efter säsongen.

Nu får det nog räcka med det här.
2013-12-13, 04:34
Medlem
anteri17s avatar
Alltid lika trevligt att läsa dina texter.
2013-12-13, 05:10
Medlem
Stivalis avatar
Alltid kul med Riva. Han var en stor spelare. Trots att Italien vann matchen mot Sverige i VM 1970 med 1-0 så valde Expressen rubriken "JANNE, HUR KUNDE DU KLARA RIVA?" då Janne Olsson från Kungshamn hade markerat bort Riva.

Nu upptäckte jag ett fel i Wikipedias matchreferat. Det står "FW 20 Jan Olsson". Möjligt att han hade nummer 20 men inte fan var han forward när han punktmarkerade Riva. Det fattar jag inte var det kommer ifrån. På Jannes wiki-sida står inte så mycket men man har i alla fall fått med orden "In the 1970 World Cup he famously marked the italian forward Luigi Riva".

Angående dagens spelare & glasfötter så tror jag ju mer att de är rädda för utvisningar snarare än att få smällar. Dagens fotboll spelas i mycket högre tempo än förr. Det har ju åstadkommits bla genom att man inte tillåter så mycket destruktivt spel med kapningar som drar ner tempot & inverkar negativt på offensiv & teknisk fotboll.

Fotbollen var juste innan 60-talet. På 60-talet började det bli mer brutalt i samband med att man mera satsade defensivt. Detta eskalerade sedan för att nå kulmen på 80-talet. Eller kanske 90-tal. Kan inte riktigt avgöra det. Hur som helst så ville man i slutet av 90-talet främja en offensiv fotboll i högt tempo & började då döma destruktivt spel hårdare.

Men som jag betonat tidigare så tycker jag det har gått till överdrift med det justa spelet. Teknisk briljans framstår som ännu mer genialisk när backarna köttar på som fan. Så det är inte bara för att jag vill se slaktande som jag har den åsikten utan för att jag vill lyfta fram genierna som någon sorts ståtlig ros på en princesstårta av glidtacklande.
Senast redigerad av Stivali 2013-12-13 kl. 05:12.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in