Resultat: .
0%
röster
2013-06-05, 21:39
Medlem
Klockrent att Benevento kom upp i det där Euro Talk-klippet. Klubbmärket har alltså en häxa som rider på en kvast!!

Vore kul att ha matchprogrammet om dom möter Virtus Entella som jag snackade om. Svart häxa vs svart liten djävul. Disney-variant av gamla sägner.

Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Lite lustigt klubbmärke har dom. En liten svart djävul!!

http://www.leccesport24.it/wp-content/uploads/2013/02/Virtus-Entella-Lecce1-510x318.jpg

Behöver jag nämna vad dom kallas? Diavoli neri. Svarta djävlarna.

Den här lilla klubben Virtus Entella misslyckades att ta sitt historiska kliv till Serie B. De föll mot Lecce. Jaja, de hör väl inte hemma i Serie B heller. De slutade 5:a i Serie C1 & tog sista kvalplatsen. Dock så hade de alltså fyra klubbar efter sig i tabellen som legat i Serie A då jag följt ligan. Cremonese, Como, Reggiana & Treviso. Klubbar som varit stora nog att värva gräddan av svenska offensiva spelare; Anders Limpar, Dan Corneliusson & Johnny Ekström.

Treviso har vad jag kommer på aldrig haft någon svensk landslagsman dock. De kom faktiskt sist i C1 & åkte ur. Tydligen ska de ha haft ex-Djurgårdaren Andrej Komac i laget! Vad hade DIF-aren Fula Gubben sagt om det? Var det därför klubben gick åt helvete, kassa spelarköp?

Skämt åsido så är det problematiskt för italiensk fotboll att stora proffsklubbar faktiskt är så dåliga att de åker på däng mot små byagäng som Virtus Entella. Inte i ett cupmöte utan i en serie där byagänget är nära att gå upp till näst högsta divisionen medan Treviso slutar sist.
2013-06-05, 21:51
Medlem
Jag glömde ju länka till Beneventos klubbmärke med häxan:

http://www.ntr24.tv/file/news_foto_22942_benevento_calcio_stemma.jpg

Benevento lirar alltså på en arena som tar 25 000. Att jämföra med Virtus Entellas arena på 2 500. Serie C1 (Lega Pro Prima) är alltså en salig blandning av lag som misslyckas & lag som lyckas över all förväntan. Nu ska man ju inte bara bedöma klubbar efter arenan men det indikerar ju en del om vilken verksamhet klubben tänkt driva. Att vara en storklubb i regionen eller bara en blåbärsklubb för de närmast sörjande.
2013-06-05, 21:58
Medlem
Cambijaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
I slutet av senaste Euro Talk snackas det om lite klubbmärken i Italien, http://www.youtube.com/watch?v=kA79rM8pQGM&feature=youtu.be&t=1h24m23s.

Tarantos märke med delfinen är lite småfräckt, mycket häftigare än Pescaras trötta delfin.
http://xoomer.virgilio.it/mikyegenny/immagini/logo-taranto-2009.png

Älskar Birro efter detta. Framförallt när han dissar Hughes.
2013-06-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Man kan väl lugnt konstatera att Bitterfittan Hysén knappast kan jämföras med Kung Strömberg. Tänk så olika Glenn kan uttalas… på italienska.

Annars så börjar det dra ihop sig till U21 EM.

Italiens trupp:
http://www.uefa.com/under21/season=2013/teams/team=200066/index.html

Mittfält och anfall ser bra ut, men defensiven är oerfaret. Den flera år yngre Murru hade absolut bidragit med erfarenhet och kvalitet.

Deltagande lag, uppdelade i två grupper efter ranking:

A: Israel, England, Norge, Italien

B: Spanien, Holland, Ryssland, Tyskland

Italien spelar imorgon kväll mot England.

Italien har vunnit flest titlar genom tiderna, fem stycken.

Fin underhållning fram tills Confederation Cup börjar.

Seger med 1-0 mot England. Italien och framförallt Verratti & Insigne dominerade matchen. Insigne avgjorde med en snygg frispark.

Bra spel, men svårt att veta vilken nivå de är på. Italien brukar starta turneringar halvkasst, och England är kanske ingen riktig värdemätare?

Men eftersom det är få deltagare så är alla matcher viktiga.
2013-06-05, 23:01
Medlem
Idag köpte jag ett specialnummer om medeltiden från tidningen "Allt om historia". Lite lustigt eftersom vi nyss hade Hellas Veronas gamla klubbmärke med stegen uppe i tråden. I en artikel där vapensköldars betydelse ska illustreras så har de faktiskt valt ut en bild på släkten Scaligers (eller Scala som de kallas här) sköld tillsammans med svenska Vasa-släktens & engelska Plantagenet (vars tre lejon även är Englands vapen).

Jag tycker inte att Verona-gänget håller här riktigt. Tre kronor, Tre lejon och....en jävla stege.

Fördelen är ju att det är relativt enkelt att knacka ut i sten:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:StemmaRoccaSirmione.JPG

Aja, kanske inte ska tracka dom. Napolis märke är ju pinsamt simpelt.
2013-06-05, 23:14
Medlem
Citat:
Idag köpte jag ett specialnummer om medeltiden från tidningen "Allt om historia". Lite lustigt eftersom vi nyss hade Hellas Veronas gamla klubbmärke med stegen uppe i tråden. I en artikel där vapensköldars betydelse ska illustreras så har de faktiskt valt ut en bild på släkten Scaligers (eller Scala som de kallas här) sköld tillsammans med svenska Vasa-släktens & engelska Plantagenet (vars tre lejon även är Englands vapen).

Jag tycker inte att Verona-gänget håller här riktigt. Tre kronor, Tre lejon och....en jävla stege.

Napolis är lite småtrist faktiskt, inte så "galet" som man kanske skulle vilja ha det.

En personlig favorit bland klubbmärken är Juve Stabias. http://www.gazzettadelsud.it/resizer.jsp?img=%2FMrsjRKhFM6lBmU68DFDBTdcZqCCYhl2 V268TiscAF%2F%2FNnu8Ey8vPkFW4S1A0qYk&w=345&h=-1&maximize=true

En geting på steroider. Undrar vad det finns för bakgrund där.
2013-06-05, 23:26
Medlem
Citat:

Poängen är att det ska finnas historia som kan knytas an till det lokala och på något sätt spegla nutiden. Något man kan samlas kring. Jag har tidigare tjatat om och förklarat bakgrunden till sardiniens flagga ”Quattro Mori” och Cagliari stads färger ”Rossoblu”. Det ska fan inte underskattas.

Calcio är alldeles för viktigt för att bara vara underhållning...
2013-06-06, 02:28
Medlem
Calogeros avatar
U.S Roma merda.

Trött på skiten. Jävla fittor.
2013-06-06, 04:36
Medlem
snillet_1s avatar
Jag är inte bekväm med Sabatini vid rodret, men Baldini gjorde ett uselt jobb. Båda hans tränarval föll uselt ut och han visade inte ett uns av tålamod trots att han visste att det förmodligen krävdes för både LE och ZZ. Idiot.
2013-06-06, 04:41
Medlem
snillet_1s avatar
Seriöst. Jävla sopa. Han var rent ut sagt oprofessionell. Ge Blanc eller Mancini tre år.
2013-06-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Poängen är att det ska finnas historia som kan knytas an till det lokala och på något sätt spegla nutiden. Något man kan samlas kring. Jag har tidigare tjatat om och förklarat bakgrunden till sardiniens flagga ”Quattro Mori” och Cagliari stads färger ”Rossoblu”. Det ska fan inte underskattas.

Calcio är alldeles för viktigt för att bara vara underhållning...

Ja, det är viktigt att ha saker att samlas kring. I Neapel finns ju helgonet San Gennaro. I tidningen med medeltidstema jag köpte så tas San Gennaro (eller Januarius som han benämns här) upp som en av kristendomens märkligaste reliker. Hans förstelnade blod finns alltså bevarat i domen i Neapel. Vid några tillfällen per år så blir blodet flytande igen! Detta är en händelse som många fäster väldigt stor vikt vid & man menar att stadens öde hänger på detta!

Givetvis har dom väl mixtrat med blodet. Eller?

Gennaro är ett vanligt namn i Campania. Många döps efter skyddshelgonet. Jag kan väl inte komma på så många ur laget som hetat det dock. Målvakten Gennaro Iezzo kommer ju från omgivningen, Castellammare di Stabia närmare bestämt. Riktigt bra målvakt. Visst känns det naturligt att värva en världsmålvakt som Morgan De Sanctis när man siktar högt men jag hade fullt förtroende för den lokale hjälten Iezzo också.

Hellas Verona-spelaren Gennaro Esposito kommer faktiskt från Neapel & började i Napoli. Vetefan vad han har där uppe att göra...

Gennaro Scarlato var en annan lokal förmåga som slog igenom i klubben när jag började följa laget. Napoli sändes sällan på TV så jag kan väl inte säga så mycket rent speltekniskt om honom. En local hero dock. När Napoli blev tvångsnedflyttat till Serie C1 så kom han tillbaka till laget faktiskt. Visst, det tyder väl kanske på att han inte riktigt platsade på den högre nivån men det är ju när man sitter i skiten i Serie C-träsket som man verkligen har nytta av lojala killar som brinner för klubben.

Den mest kände Gennaro är ju Gattuso. Inte från Campania men från Calabria i syd.

Vi som brann för italiensk fotboll under 90-talet minns ju Gennaro Ruotolo som var väldigt förknippad med Genoa. En symbol för klubben som var där under hela decenniet. Jag kollade nu upp honom på Wiki & tro fan att han var från Neapel!! Förnamnet gav mig en känsla av att han inte var genovesare från början.

Givetvis döps man inte bara till Gennaro i Syditalien men namnet är absolut vanligast där.

Ska kanske tillägga att San Gennaro blev halshuggen strax innan Konstantin den Store blev kejsare i Romarriket & gjorde kristendomen till statsreligion. De kristna var tidigare förföljda vilket ju drabbade bla biskop Gennaro (Januarius). Helt klart förstärker dyrkandet av San Gennaro bilden av Neapel som en galen plats.
2013-06-06, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag är inte bekväm med Sabatini vid rodret, men Baldini gjorde ett uselt jobb. Båda hans tränarval föll uselt ut och han visade inte ett uns av tålamod trots att han visste att det förmodligen krävdes för både LE och ZZ. Idiot.

Enrique var Baldinis, Zeman var mer Sabatini.

Baldini har gjort en del grava misstag, och gick verkligen till noll i mina ögon tills nu när det har kommit fram att han avgick pågrund av att han inte fick utöva sitt jobb, utan att någon alltid skulle ha någonting att säga eller ändra (Pannes, Zanzi). Tror det inte finns någon tvekan hos nån att Baldini är en oerhört intelligent man och egentligen ville endast det goda för Roma, ändra Italien till det bättre. Ta upp kampen mot de korrumperande nordlagen.

Nu har vi ex-lazialen Sabatini in charge, möjligen en av världens bästa talangscouter, men han har ingenting i en sådan position att göra. Allt går verkligen åt helvete just nu.

Roma behöver en auktoritär person i klubben, som inte rädd att ryta till och ta kontrollen. Många har nämnt Panucci, men jag tvekar på hans taktiska färdigheter som tränare.

Seriöst, hur många romanisti har vi i ledningen nu när Baldini är borta? Vi har ett gäng marknadsföringsnissar och en laziale som styr, Baldini var den enda med någon slags hjärta för klubben. Tänk dessutom om De Rossi lämnar nu

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in