2010-06-29, 16:21
Medlem
tzjs avatar
När jag gick över till Mac från PC så insåg jag inte hur mycket jag uppskattade renheten i utseendet på macen.

Skype är ett lysande exempel på detta. Det mac visar mig är det jag behöver och inget annat krimskrams runt omkring. Jag kan fokusera på det jag satt mig för att göra utan att behöva stirra på en massa jävla MS-banners som blinkar och inbjuder till "Local news", share your photos", "register free" mm mm.

Låt mig vara för fan! Jag startade skype för att jag vill ringa/chatta! Inte stirra på en jävla TV 3-reklamsliknande uppspydd blaffa till fönster.
Citera
2010-06-29, 17:46
Medlem
Noetlovskijs avatar
Erik Aderstedt, utvecklare av Mac-program i senaste numret av Macworld:

Citat:
- Ska man sälja program speciellt till Mac krävas att man slipat på det väldigt mycket, säger han. Du måste lägga möda på att det ska se rätt ut och klicka ut lite 'pixelgrädde' här och där. Det kan vara väldigt petigt. Men det är positivt såtillvida att det inte går att sälja Mac-program som inte har bra design. Folk har helt enkelt högre krav. Erik Aderstedt tror att det här påverkar inte bara upplevelsen av det enskilda programmet utan även människors uppfattning om Macen som plattform.

[...]

I längden är det väldigt positivt att det ställs högre krav på programmakaren. Jag tror att det påverkar försäljningen.
- Dessutom är det inte helt ovidkommande att det är roligare att göra vackra program, tillägger han. Man kan känna sig mer stolt om det är snyggt och slipat, och det är viktigt.
Citera
2010-06-29, 18:05
Medlem
Mac-möss har en musknapp. Där la dom lixom ribban, allt går ju där efter, dator och skärm i ett, enkla guier och tangentbord där du kan få in en hel näve mellan tangenterna.

Vissa gillar det här, men inte jag.
Citera
2010-06-29, 19:59
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frek
Mac-möss har en musknapp. Där la dom lixom ribban, allt går ju där efter, dator och skärm i ett, enkla guier och tangentbord där du kan få in en hel näve mellan tangenterna.

Nja.... det var ett tag sen nu
Citera
2010-06-29, 20:00
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
Nja.... det var ett tag sen nu

Nja, det är fortfarande bara en knapp - fast med en hel del funktioner.
Citera
2010-06-29, 20:30
Medlem
Sweetiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frek
Jasså inte?

Oftast är det ju så att funktionerna är densamma,, fast med mindre bloat.
Något som logiskt sett alla borde gilla.
Citera
2010-06-29, 20:52
Medlem
Lobunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Jasså inte?

Oftast är det ju så att funktionerna är densamma,, fast med mindre bloat.
Något som logiskt sett alla borde gilla.

Tro mig, det finns många som ogillar det "dummed down Mac way". Tack för att det finns andra alternativ!
Citera
2010-06-29, 20:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Har ni upptäckt detta fenomen, att program utvecklade av samma företag låter Mac-versionen vara bättre i många aspekter? Jag kan lista en generell skillnad på program för Mac.

Programmen för Mac är oftast:

* Snyggare gränssnitt
* Mycket mer användarvänliga
* Mer minimala och INTE bloatade
* Kan sakna vissa tekniska funktioner mot Windows-versionen (negativt)

Några exempel:

Windows-versionen: http://techkritik.com/wp-content/uploads/2009/07/skype-windows.jpg
Mac-versionen: http://www.sizlopedia.com/wp-content/uploads/skype-mac-2.8.png

QQ
Windows-versionen: http://screenshots.en.softonic.com/en/scrn/89000/89575/3_qq-messenger-07.jpg
Mac-versionen: http://www.mmbest.com/uploadfile/article/uploadfile/200901/20090120093307601.jpg

Kanske någon otydlig bild men ni förstår grejjen.
Jag har funderat på varför det är på det här viset helt enkelt och jag kan väl bara gissa över anledningarna. Jag tror först och främst inte att det finns en utbredd kunskap hos program-utvecklare att Bloat är något mycket dåligt och avskräckande, mer funktioner=bra! Mac-versionen får oftast inte lika hög prioritet på funktionerna och blir därför mycket mer "lite" och därmed avsaknad av bloat. De måste kanske följa Apples guidelines för program-interface vilket gör dem snyggare och enklare att använda. Eller så tänker utvecklarna såhär: "Jaha.. vi ska göra ett Mac-program! DÅ måste det vara enklare att använda som Mac-användare klarar av och är vana vid!", så blir resultatet mycket bättre.

Vad tror ni? Eller har jag fel.

Bara en av många anledningar till varför mac är bättre
Citera
2010-06-29, 21:00
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Nja, det är fortfarande bara en knapp - fast med en hel del funktioner.

alltså.. det ser ju ut som en enda knapp. men den känner av om du klickar på vänster eller höger sida så det är ju egentligen två. rättare sagt - det fungerar som det är två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in