2010-06-28, 22:51
Medlem
Thundermans avatar
Jag har några frågor som jag vill gärna ha svar på. Det handlar om vissa saker som intresserar mig vad gäller fysiken.

1. Hur upstår en meteor? Kommer dem från stjärnor eller från planeter? Och sen när dem går in i atmosfären upplevs dem som fallande stjärnor?

2. Är det sant att det i 6 månader aldrig är solnedgång i Nord och Sydpolen? Är det då sant att det i 6 månader är konstant mörker där? Hur blir det då med dem stackarna som bor i Grönland. Måste dem leva konstant i mörker i 6 månader?
Citera
2010-06-28, 23:00
Medlem
Degerlundens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Jag har några frågor som jag vill gärna ha svar på. Det handlar om vissa saker som intresserar mig vad gäller fysiken.

1. Hur upstår en meteor? Kommer dem från stjärnor eller från planeter? Och sen när dem går in i atmosfären upplevs dem som fallande stjärnor?

2. Är det sant att det i 6 månader aldrig är solnedgång i Nord och Sydpolen? Är det då sant att det i 6 månader är konstant mörker där? Hur blir det då med dem stackarna som bor i Grönland. Måste dem leva konstant i mörker i 6 månader?

2. Det går väl inte ihop sig helt va?
Citera
2010-06-28, 23:32
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
2. Det går väl inte ihop sig helt va?

Kan du ge mig ett bra svar på detta.

Jag undrar detta i synnerhet eftersom Koranen säger att stjärnorna är skapade som missiler som skickas mot Jinnerna. Och vissa Koran kommentatorer säger att meningen med detta är inte att stjärnorna skickas direkt som missiler utan att det är meteoriter som skickas ut ur stjärnorna som sen skickas mot dessa Jinner, eller Sataner. Så jag undrar om det är sant att meteoriter kommer från stjärnorna eller från planeter?

Vad gäller det andra så vill jag ha ett bra svar på detta. I synnerhet då vi har en hadith som säger att solen vid solnedgången går under Guds Tron och prostrerar, faller ned i tillbedjan och sen ber om tillstånd att fortsätta sin resa och att stiga upp österut. Jag undrar om det är sant att det är så i Nord/Sydpolen att solen aldrig stiger ner, för i så fall så är just den aspekten av hadithen väldigt problematiskt.

Kan någon ge mig detaljerade svar på detta?
Citera
2010-06-28, 23:59
Medlem
joumas avatar
Citat:
Vad gäller det andra så vill jag ha ett bra svar på detta. I synnerhet då vi har en hadith som säger att solen vid solnedgången går under Guds Tron och prostrerar, faller ned i tillbedjan och sen ber om tillstånd att fortsätta sin resa och att stiga upp österut. Jag undrar om det är sant att det är så i Nord/Sydpolen att solen aldrig stiger ner, för i så fall så är just den aspekten av hadithen väldigt problematiskt.

Kan någon ge mig detaljerade svar på detta?

Du kan åka till Kiruna nu om du vill, där går solen inte ner för tillfället.

http://www.prognosen.se/sol.php
Citera
2010-06-28, 23:59
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
I sex månader så är solen uppe på Nord- eller Sydpolen, ja. Dessa solmånader följs av sex månaders mörker. Planerar du att åka dit, eller?
Citera
2010-06-29, 00:01
Medlem
Nimportequis avatar
2. Skulle inte lita på koranen på den förklaringen. Se länkar nedan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Midnattssol
http://sv.wikipedia.org/wiki/Polarnatt
Citera
2010-06-29, 00:04
Medlem
Metoriter är stenklumpar som fallit till jorden. När detta bevittnas kallas det i folkmun för stjärnfall trots att det inte har något med stjärnor att göra. Metoriters ursprung kan vara många; vissa kommer från månen, andra från Mars och andra planeter, vissa från kometer och andra från något av asteroidbältena.

Hur dom skapas; eftersom det bara är sten och mineralklumpar så har dom skapats antingen genom kollisioner mellan asteroider, kollisioner mellan ansteroider och planeter, lossnat från kometer när dom åkt nära solen, osv.

Ang soluppgång/nedgång vid polerna så stämmer det att det är dag/natt i 6 månader. Dock så är det inte riktigt dag och natt, mer som skymning, då solen befinner sig antingen just ovanför horisonten eller just under horisonten som lägst eller högst.
Citera
2010-06-29, 02:29
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
I sex månader så är solen uppe på Nord- eller Sydpolen, ja. Dessa solmånader följs av sex månaders mörker. Planerar du att åka dit, eller?

Jag planerar inte åka dit.

Utan jag undrade helt enkelt om det är sant att solen aldrig går ner i Nordpolen och Sydpolen i 6 månader. Alltså att man aldrig upplever solnedgång där i 6 månader. Och du säger att det är så.
Citera
2010-06-29, 02:35
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Metoriter är stenklumpar som fallit till jorden. När detta bevittnas kallas det i folkmun för stjärnfall trots att det inte har något med stjärnor att göra. Metoriters ursprung kan vara många; vissa kommer från månen, andra från Mars och andra planeter, vissa från kometer och andra från något av asteroidbältena.

Hur dom skapas; eftersom det bara är sten och mineralklumpar så har dom skapats antingen genom kollisioner mellan asteroider, kollisioner mellan ansteroider och planeter, lossnat från kometer när dom åkt nära solen, osv.

Ang soluppgång/nedgång vid polerna så stämmer det att det är dag/natt i 6 månader. Dock så är det inte riktigt dag och natt, mer som skymning, då solen befinner sig antingen just ovanför horisonten eller just under horisonten som lägst eller högst.

Så, meteoriter har med planeter att göra och inte med stjärnor? Med andra ord dessa stenar har inte sitt ursprung hos stjärnorna? Exempelvis att dem lossnat från olika stjärnor?
Citera
2010-06-29, 10:14
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Så, meteoriter har med planeter att göra och inte med stjärnor? Med andra ord dessa stenar har inte sitt ursprung hos stjärnorna? Exempelvis att dem lossnat från olika stjärnor?
När stjärnor bildas så skapas även restmaterial som kan vara allt från planeter och månar till små stenklumpar. Så från början är ju meteorerna skapade av stjärnor. Anledningen till att de dimper ned på jorden torde dock vara att himlakroppar - stora som små - träffar varandra och det bryts ut sten som ändrar bana.
Citera
2010-06-29, 10:15
Medlem
dumburkens avatar
Citat:
Nej, meteoriter kan inte bildas från stjärnor. Stjärnor består främst av gaser som väte och helium vilket en meteorit inte gör, den består av olika mineral, och om en meteorit skulle ha kommit från en stjärna hade det (rimligtvis) krävts att meteoriten skulle vara av samma uppsättning grundämnen.
Citera
2010-07-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dumburken
Nej, meteoriter kan inte bildas från stjärnor. Stjärnor består främst av gaser som väte och helium vilket en meteorit inte gör, den består av olika mineral, och om en meteorit skulle ha kommit från en stjärna hade det (rimligtvis) krävts att meteoriten skulle vara av samma uppsättning grundämnen.
Å andra sidan har atomer större än väte skapats i just stjärnor som sedan dött, exploderat och spridit ut dessa tyngre grundämnen. Så på det sättet är nästan allt du kan se på jorden skapat i stjärnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in