Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-28, 21:29
Medlem
Hej,
Har två stycken diskar som jag kört i RAID 0 tidigare. Nu när jag ska sätta upp raiden i en ny maskin, finns det då risk att jag förlorar informationen?

För att förtydliga utterliggare ska jag alltså installera os i en ny burk, in med drivers från floppy, in i BIOS och sen vidare vidare till os-installation.
Citera
2010-06-28, 22:08
Medlem
ponytails avatar
Jag föreslår att du tar backup på värdefulla data innan du flyttar diskarna.
Det finns en risk att data kan gå förlorade om du flyttar diskarna rakt över.
Vid olika chipset kan diskarna hanteras annorlunda.
Använd en extern disk att spara filerna på.
Om du har operativsystemet på dem måste du ändå installera om det.
Den nya datorn kommer inte att "känna igen" opertivsystemet och datorn kommer då att starta om hela tiden. Det kan också bara visas en blå "kraschskärm". (Windows XP, Windows Vista, Windows7)
Citera
2010-06-28, 22:08
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garfen666
Hej,
Har två stycken diskar som jag kört i RAID 0 tidigare. Nu när jag ska sätta upp raiden i en ny maskin, finns det då risk att jag förlorar informationen?

För att förtydliga utterliggare ska jag alltså installera os i en ny burk, in med drivers från floppy, in i BIOS och sen vidare vidare till os-installation.
Om jag inte har helt fel kan raiden få fel "flagga" och räknas som tom när man sätter den i en ny raid controller.
Skulle göra backup innan jag flyttade diskarna.

Edit: En hästsvans han före
Citera
2010-06-28, 22:29
Medlem
Tack för svaren, men min förra systemdisk dog och det var en IDE och den jag har nu är en SATA, så det är två olika drivers, den gamla heter ICH9 och den nya ICH9R, det låter väl som det borde kunna funka eller vad tror ni? Som det är nu kommer jag inte åt min raid alls...
Citera
2010-06-28, 22:48
Medlem
call3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garfen666
Tack för svaren, men min förra systemdisk dog och det var en IDE och den jag har nu är en SATA, så det är två olika drivers, den gamla heter ICH9 och den nya ICH9R, det låter väl som det borde kunna funka eller vad tror ni? Som det är nu kommer jag inte åt min raid alls...
Byte mellan ide och sata kommer antagligen ställa till det för dig.
Har du någon möjlighet att kopiera diskarna (ghost eller dd (linux)) till en extern/externa diskar innan du försöker.
Det är mitt råd i alla fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in