Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2010-07-05, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Varför skriva det på grekiska istället för att förklara pedagogiskt så även ovana användare förstår?
OK. Inte nog med att du vill använda programmet utan att pröjsa. Du har dessutom mage att gnälla över att folk som fixat så att man kan pirata programmet inte är tillräckligt "pedagogiska"????!!!

Varför inte helt enkelt KÖPA en licens om det är knepigt?
Citera
2010-07-05, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Njursvikt
OK. Inte nog med att du vill använda programmet utan att pröjsa. Du har dessutom mage att gnälla över att folk som fixat så att man kan pirata programmet inte är tillräckligt "pedagogiska"????!!!

Varför inte helt enkelt KÖPA en licens om det är knepigt?

Vi befinner oss mitt i fildelningseran. Varför pröjsa för diverse program som man hittar gratis med några musklick? Om jag var tvungen att pröjsa för alla apps och program för att få ut det mesta av min dyra dator skulle jag gå i personlig konkurs. Att pröjsa 12000 för en MBP och flera hundra för varje tillbehör räcker för mig.

Jag menar bara att det är skillnad på beskrivning och beskrivning. Vissa skriver 1-10 steg för steg punkter så man förstår från scratch, medan andra tar för givet att man är van mac-user och förstår precis allt. Om nån annan vill översätta beskrivningen på föregående sida vore jag tacksam.
Citera
2010-07-06, 10:08
Medlem
soulreapers avatar
Citat:
Vi befinner oss mitt i fildelningseran. Varför pröjsa för diverse program som man hittar gratis med några musklick? Om jag var tvungen att pröjsa för alla apps och program för att få ut det mesta av min dyra dator skulle jag gå i personlig konkurs. Att pröjsa 12000 för en MBP och flera hundra för varje tillbehör räcker för mig.

Jag menar bara att det är skillnad på beskrivning och beskrivning. Vissa skriver 1-10 steg för steg punkter så man förstår från scratch, medan andra tar för givet att man är van mac-user och förstår precis allt. Om nån annan vill översätta beskrivningen på föregående sida vore jag tacksam.

Ska se om jag kan göra det enklare annars får du väl helt enkelt be någon som kan eller betala för programmet, även om vi lever i fildelningseran så gäller det att man kan fildela men jag gör ett försök...anv. mig av samma som innan, fet text är mina förklaringar och översättningar

Citat:
How To Install / Register LittleSnitch 2.2.3:

First of all, make a backup from all your current LittleSnitch Rules! (From the menu "Rules"). öppna little snitch högst upp i menubaren så står det littlesnitchconfiguration bredvid det står det rules klicka på den sedan på back up rules, välj vart du vill spara dina regler

Then uninstall the current installed Version 2.x (You can use the uninstaller, which comes with the new installer)dra igång den nya installeraren av programet alltså 2.2.3 vilken är den som fungerar till den här guiden, välj att avinstallera ditt redan befintliga littlesnitch program

Reboot.starta om datorn (eller programmet osäker men säkrast att starta om datorn)

Then install the new Version 2.2.3. dubbelklicka på den nya installeraren

Reboot.[/b]gör om punkten ovan förra[/b]

Next, restore your backuped rules again from the files you saved previously.öppna littlesnitch och tryck på rules backup rules du kommer antagligen att få leta upp filen där du sparade den markera och trycka på backup helt enkelt

Then make sure, you have this line in your Host file:

127.0.0.1 obdev.at

To edit the Hostfile, there are serval ways. I prefer to toggle all files visible, and navigate to this Path, where it is:

Macintosh HD/private/etc/hosts

Drag this file out to your Desktop, where you can edit it. (You need Administrator Password!)
Open the file with BBEdit or any Texteditor of your choice.
Add this line as shown in the "Example Hostfile".
(I have more lines from the Adobe blocking, but you don't need those, if you have no Adobe Apps installed.
This should be just an example!)

Save your new "hosts" file, and drag it back to the etc folder. (Better move the Original to trash before you replace)

Now you can toggle all files invisible again with the App or Command of your choice.

You may also use the little helper Application called "Gasmask" to edit the Hosts file!Här kommer den knepiga biten för dig som ny mac användare, det finns mängder av olika program och dylikt för att visa gömda filer, men det absolut enklaste är att öppna terminal (systemprogram/terminal eller helt enkelt anv. finder för att hitta det). Väl i terminal skriver du in följande; defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles TRUE; killall Finder

Nu när du öppnar finder kommer den således att hitta alla filer även de som är gömda av systemet. Öppna sedan private/etc/ jag rekommenderar att du gör en kopia av orginal hosts filen och lägger någonstans där du har kvar den typ en mapp som du döper till orginal host fil, sedan följer du bara guiden det vill säga dra hosts till skrivbordet öppna den med tex anteckningar och skriv in 127.0.0.1 obdev.at , spara filen, släng orginalfilen (inte den du kopierade och la i en egen mapp utan den som fortfarande ligger i etc. och lägg in din redigerade fil..Nu kan du köra följande i terminal för att inte visa gömda filer; defaults write com.apple.Finder AppleShowAllFiles FALSE; killall Finder

Now start "LittleSnitch Configuration" in your Applications folder!självförklarande

Make a new Rule, by clicking the green "NEW" button.
Choose: "Deny Connection" > choose Application > then navigate to this Application and block this "forever":

Macintosh HD/Library/Little Snitch/Little Snitch UIAgent

Any Server, any port, any protocol > activate!!! > OK

Now, by adding this Rule, the Application "Little Snitch UIAgent" should be blocked forever!

Quit "Little Snitch Configuration" now.tryck på new i programmet välj deny connection i listan som finns, välj little snitch genom att trycka på pilen jämte kugghjulet (där det står all applications) bläddra fram little snitch och välj det, låt det sedan stå any i alla fält och se till att enabled är i bockad, tryck på ok.

To make it Registered, go to this Path:

Macintosh HD/Library/Application Support/Objective Development/Little Snitch/

and remove "old" registration_2 file, if there is one in there right now)öppna finder, leta upp adressen ovan och ta bort filen om den finns

Reboot.starta om

Start Little Snitch Configuration, and enter this Serial:

32RHWJNEL0-73BGJ-PUUSNUGB7N starta little snitch configuration och skriv in serienummret

Vill ge en brasklapp genom att säga att jag själv inte har gjort detta utan har bara "översatt och förklarat" vad det står i guiden...Förstår du inte nu så får du fan betala 30 dollar för programmet...Lycka till
Senast redigerad av soulreaper 2010-07-06 kl. 10:09. Anledning: hade lagt en fetmarkering utanför citatet
Citera
2010-07-08, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulreaper
Ska se om jag kan göra det enklare annars får du väl helt enkelt be någon som kan eller betala för programmet, även om vi lever i fildelningseran så gäller det att man kan fildela men jag gör ett försök...anv. mig av samma som innan, fet text är mina förklaringar och översättningar.

Vill ge en brasklapp genom att säga att jag själv inte har gjort detta utan har bara "översatt och förklarat" vad det står i guiden...Förstår du inte nu så får du fan betala 30 dollar för programmet...Lycka till

Tack för din beskrivning och hjälp, allt gick bra, det gäller att inte stressa igenom en installation.

Programmet tycks inte ens behöva vara på för att verka. Network Monitorn kör i bakgrunden så det är smidigt. Program som Voddler och Spotify, mitt mobila bredband osv, valde jag Forever, Any Connection och Allow, då borde ingen ny fråga gällande dessa program dyka upp. De förinställda programmen i Mac OS X hade redan Allow på sig, förinställda regler.

Hade bara några funderingar:

1. Host-filen som nämns hela tiden - finns det bara en av den? Har fått för mig att det finns flera host-filer, men så tycks inte vara fallet.

2. När jag skriver in rader som "127.0.0.1 obdev.at" i Host-filen, spelar det nån roll Var i textfilen man skriver raden?

3. Den där original host-filen som du sa att man kunde kopiera, för säkerhetsskull, och lägga i en egen mapp på skrivbordet så länge, är det lugnt att ta bort den nu?

Åter igen, tack för hjälpen!
Citera
2010-07-08, 06:59
Medlem
Citat:
Tack för din beskrivning och hjälp, allt gick bra, det gäller att inte stressa igenom en installation.

Programmet tycks inte ens behöva vara på för att verka. Network Monitorn kör i bakgrunden så det är smidigt. Program som Voddler och Spotify, mitt mobila bredband osv, valde jag Forever, Any Connection och Allow, då borde ingen ny fråga gällande dessa program dyka upp. De förinställda programmen i Mac OS X hade redan Allow på sig, förinställda regler.

Hade bara några funderingar:

1. Host-filen som nämns hela tiden - finns det bara en av den? Har fått för mig att det finns flera host-filer, men så tycks inte vara fallet.

2. När jag skriver in rader som "127.0.0.1 obdev.at" i Host-filen, spelar det nån roll Var i textfilen man skriver raden?

3. Den där original host-filen som du sa att man kunde kopiera, för säkerhetsskull, och lägga i en egen mapp på skrivbordet så länge, är det lugnt att ta bort den nu?

Orkar du inte läsa en (faktiskt enkel guide) på engelska så kanske du borde skippa Little Snitch över huvud taget...

1.
Host-filen finns det (eller ska åtminstånde) bara finnas en av
3.
Fungerar allt som det ska så är det ingen fara att ta bort den

Använder du Little Snitch på rätt sätt så kan du egentligen skippa allt som har med host-filen att göra
Citera
2010-07-08, 09:11
Medlem
Draedons avatar
Citat:

Vi befinner oss även mitt i google-eran.
Citera
2010-07-08, 15:28
Medlem
soulreapers avatar
Citat:

2.Borde det inte göra

3. Anledningen till att ha kvar den är om något börjar strula så är det lätt att återställa men du gör som du vill, jag brukar alltid se till att ta en kopia på mina filer innan jag manipulerar dem för att det blir enklare än att formatera om hela datorn om man klantar sig..
Citera
2010-07-10, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Orkar du inte läsa en (faktiskt enkel guide) på engelska så kanske du borde skippa Little Snitch över huvud taget...

Fimpa attityden va...

Inte kunde du allting om Mac när du precis införskaffat en? På internetforum brukar man väl hjälpa varandra? Förstår inte vad den här attityden kommer ifrån. Bara för att Google finns tillgänglig betyder det väl inte att man inte kan efterfråga hjälp här?

Nu har jag Little Snitch installerat i alla fall, funkar bra, smidigt. Kan dock vara svårt ibland och veta vilket program LS stoppar och vad programmet vill skicka ut för information. Det går inte att veta om ett program stoppas av LS p.g.a kolla upp serialnummer i smyg eller bara för att programmet söker uppdateringar eller annat.
Citera
2010-07-11, 01:39
Medlem
Citat:
Fimpa attityden va...
Eh... det är ju DU som ska fimpa attityden. Du KRÄVER och KRÄVER och kritiserar och står i för att det liksom är DIN FULLA RÄTT att kunna pirata program och KRÄVA att folk ska ställa upp med hjälp.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in