Flashback bygger pepparkakshus!
2010-06-27, 13:31
Medlem
_b0s avatar
Jag formaterade om min dator och började installera Windows Vista, under installationen kom det upp något felmeddelande (kommer inte ihåg vad det stod) och installationen avbröts. Jag testade igen och samma sak hände. När jag testar att sätta i en Recovery skiva jag har så stannar den upp när den den kommit 1/3, testa 2ggr med den. När jag istället försöker installera Windows XP så kommer detta felmeddelande upp: "Filen aha154.sys är skadad. Tryck på valfri tangent för att forsätta." och trycker jag på någon tangent så startar datorn om. När jag sen skulle testa med Vista igen så kommer detta felmeddelande upp: "Det gick inte att installera det begärda filerna. Filen kanske är skadad eller saknas. Kontrollera att alla filer som behövs för installationen är tillgängliga, och starta därefter om installationen. Felkod: 0x0070017".

Jag använde denna Vista skiva på en annan dator för någon dag sen så den ska det inte vara något fel på.

När jag försöker starta datorn kommer det upp följande text: "Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: <Windows-rot>\system32\hal.dll. Installera en kopia av filen ovan på nytt"

Vad hjälper det mig att installera den filen när jag inte har kunnat fullfölja någon installation? Eller ska jag testa att lägga in den filen? Isåfall hur gör jag då? Vad annars kan jag testa att göra? MYCKET tacksam för hjälp!
Citera
2010-06-27, 13:39
Medlem
bugulus avatar
Tjena!

Det här får vi nog ta stegvis och kan inte lova att jag kommer hitta någon lösning på detta.

aha154.sys tyder på fel... på skivan.

Har du en annan Windows XP skiva möjligen alternativt om du kan testa den skivan på en annan dator?

Citat:
När jag försöker starta datorn kommer det upp följande text: "Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: <Windows-rot>\system32\hal.dll. Installera en kopia av filen ovan på nytt"

Finns en lösning på detta här:

https://www.flashback.org/t931079
http://www.kellys-korner-xp.com/xp_haldll_missing.htm
Citera
2010-06-27, 13:44
Medlem
hasenfrasens avatar
Det vanligaste felet är att CD/DVD-läsaren har gjort sitt. Förbrukningsvara. En ny kostar under 300.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in