Citat:
Ursprungligen postat av skommet
Ja, en bra fråga. Några åsikter?
Jag tänker mig som så att i buddhismen så är tror man ju inte på nå Gud, i alla fall i Therevada, så människan har själv ansvaret över det onda. En del av livet är ju lidande, man ska lära sig hantera det och bli fri från det - månniskor mår inte bra av det onda, men det onda är en del av livet. Inget att tänka över, lär dig hantera det istället - som är typ buddhismens livsfilosofi i övrigt.
I hinduismen så tror jag att det onda existerar som ett resultat av att världen var i kaos innan gudarna/guden skapade ordning. Ordning är alltså det som är bra, det goda. Människan försöker vara så organiserat som möjligt, för godhet kommer ur ordning, ondska kommer ur oordning. Så man kan säga att det onda är ett resultat av att människan inte är sådär jättebra på att vara ordnade, fast de försöker med kaster och allt möjligt.
Hur tänker ni? Finns det ens något svar som anses som Det Rätta?
Det var en riktigt blåst fråga... Mytologin som är spunnen kring hinduism och till viss grad också inom buddhism har självklart svagare sagor och representationer för att få in det i skallen på folk kring 3000 år innan jesus, jag vet att vi snackar om indier men IQ'n var ändå inte så jevla hög generellt.
Nu varifrån ondska kommer finns det väldigt logiska (som resten av hinduismen om man bortser från barnsagorna i religionböckerna på SO lektionen.. ) svar. Ondska ekvivalent med dålig karma kommer från människan. Inom oss finns en naturlig lust för den enkla vägen och ju mer chanser som ges lockas vi att ta felsteg som leder till kortsiktig vinning. Du fuckar upp din själ/medvetande/sinnelag kalla det vafan man vill. Så ondskan kommer från dig. Du är den enda som kan bli kvitt den och det kan göras genom att meditera/se på dig själv som tredje person/vara simpel/trevlig/icke självisk/uppnå lite nirvana ref(SO böckerna igen).. u get my point. Enkel filosofi som fortfarande skulle fungera.