Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-21, 16:52
Medlem
Fievels avatar
Kära FB:are,
Jag har en "godkänd" dator, processorn är inte den bästa men fungerar, grafikortet är inte heller jättebra och klarar knappt av cod 4, ramminnet är bara 2 gb...
Jag vet att ramminne går att byta ut genom en lucka i längst ner på imacen, men kan man byta ut processorn och grafikkortet på ngt sätt utan att datorn slutar fungera?
Stationära pc datorer brukar ju kunna klara av det men eftersom det är en annan modell av stationär typ så vet jag inte mer än så...
Någon som kan får gärna berätta om det finns en möjlighet till det jag frågar om?

/Fievel
Citera
2010-06-21, 16:55
Medlem
Nohs avatar
Vilken iMac har du?

Ganska viktigt att veta om vi ska ge råd.
Citera
2010-06-21, 17:02
Medlem
psykologjannes avatar
Byta processor och grafikkort på iMac är ingenting att leka med om man inte är händig.
Det krävs att man mer eller mindre plockar ner hela datorn och bara det är ett projekt i sig. Grafikkortet och processorn brukar lödas fast beroende på vilken modell du har. Missar du något med lödningen är det hejdå till dina dator. Du måste även se till att processorn och grafikkortet stöds av OS X samtidigt som de stöds av ditt moderkort och det minst sagt minimala utrymmet i skalet.

För att jag ska kunna komma med ett bättre svar krävs det att du berättar vilken iMac du har.

Men ett tips om du har pengarna: Köp en ny istället.
Senast redigerad av psykologjanne 2010-06-21 kl. 17:05.
Citera
2010-06-21, 17:06
Medlem
Fievels avatar
Model Name: iMac
Model Identifier: iMac7,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.4 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 4 MB
Memory: 2 GB
Chipset Model: ATI,RadeonHD2600
Senast redigerad av Fievel 2010-06-21 kl. 17:07. Anledning: + det är en 24 tums imac
Citera
2010-06-21, 17:36
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fievel
Model Name: iMac
Model Identifier: iMac7,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.4 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 4 MB
Memory: 2 GB
Chipset Model: ATI,RadeonHD2600

Du får gå in i den framifrån.. Ta av frontglaset som sitter upphängt i magneter.. sedan skruva bort skärmen, du behöver en torx-mejsel storlek 8 och sugproppar.

Film här http://www.youtube.com/watch?v=2YsCTNVEYt8
Senast redigerad av trickydick 2010-06-21 kl. 17:39.
Citera
2010-06-21, 17:40
Medlem
Fievels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du får gå in i den framifrån.. Ta av frontglaset som sitter upphängt i magneter.. sedan skruva bort skärmen, du behöver en torx-mejsel storlek 8 och sugproppar.

Film här http://www.youtube.com/watch?v=2YsCTNVEYt8

tackar!
Citera
2010-06-21, 21:17
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fievel
tackar!

Plockade just isär min iMac 9,1.. Frontglaset måste plockas bort med sugkoppar då det ligger upphängt i magneter,, förbannat cool konstruktion.. jag använde vanliga sugproppar för att hänga upp handdukar i badrummet.. Glöm inte att ta bort alla kontakter till skärmen innan du lyfter ur den…

Lite småmäckligt, men inte svårt…
Citera
2010-06-23, 16:18
Medlem
LiMEWASHERE.s avatar
Jag bara undrar, är det här de nya iMacarna ni pratar om? Har ingen koll på vad modellerna heter. Jag är fruktansvärt sugen på att köpa en 21,5" men minst lika sugen på att kunna spela nyare spel på ganska hög grafik!
Citera
2010-06-23, 16:33
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiMEWASHERE.
Jag bara undrar, är det här de nya iMacarna ni pratar om? Har ingen koll på vad modellerna heter. Jag är fruktansvärt sugen på att köpa en 21,5" men minst lika sugen på att kunna spela nyare spel på ganska hög grafik!
Då ska du köpa 27" istället. Den kommer med bättre grafikkort och processor. Och nej de pratar inte om de nya iMacsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in