Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-06-19, 20:28
Medlem
Nu har jag stött på ett problem som är lite mysko och jag vet inte exakt när det uppkom eller om det är Windows eller Linux som orsakat problemet, men då jag tror att det kan vara lättare att lösa problemet med Windows så skriver jag här. Jag måste beskriva problemet i punkter, så ha överinseende med att jag blir lite långdragen.

* Problemet är att tusentals bilder/fotografier ser ut att försvunnit från min hårdisk (jag har backup på det mesta), men jag har inte märkt att dessa togs bort och då det rör sig om 10 000-tals bilder skulle en vanlig delete ta så lång tid att jag borde ha märkt det.

* Disken är på 931Gb och när jag tittar på informationen om disken så ser jag att 556Gb är ledigt, men alla filer som finns kvar tar bara upp 169GB, därför misstänker jag att filerna på nått sätt finns kvar.

* Katalogen di ligger i heter "Bilder" och när man tittar på informationer för denna katalog så ser man att arkivflaggan är aktiverad vilket den inte är på övriga kataloger. Men om man slår på arkivflaggan på andra kataloger så kan man ändå se filerna.

Så min fråga är: Vad tusan har hänt och hur kan jag fixa detta?

P.S Jag har en backup på de flesta bilderna på en annan hårdisk så det är bara ett hundratal bilder som riskerar att försvinna och jag tänker inte experimentera förrän jag köpt en till HD så att jag kan ta en "sector by sector" backup av disken.
Citera
2010-06-19, 22:59
Medlem
Kan rekommendera Recurva. Tillåter dig att återställa vissa raderade filer.

http://www.piriform.com/recuva
Citera
2010-06-19, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scoop112
Kan rekommendera Recurva. Tillåter dig att återställa vissa raderade filer.

http://www.piriform.com/recuva
Jag har redan kört Recuva och den hittar inga borttagna filer på disken, dock har jag inte ännu kört en djupare sökning med Recuva då detta kan ta mycket lång tid samt att jag vill ta en full kopia av disken innan jag gör det.

Måste dock säga att det är ett bra tips, Recuva är ett program som man bör ha i sin lilla förstahjälpen kit för Windows.
Citera
2010-06-19, 23:19
Bannlyst
hälsan på din hdd har blivit sämre... Det är motoriken inuti...

HDD stressas av småfiler/bilder
Citera
2010-06-19, 23:56
Medlem
Hårdisken är en WD Elements USB HD på 1Gb som är mindre än ett år gammal och som har används mycket sparsamt. På disken ligger även andra filer som inte påverkats på detta sätt, detta gäller enbart en katalog som innehöll fotografier i JPG format, en annan katalog som innehåller teckningar i JPG format har inte påverkats på detta sätt.
Citera
2010-06-20, 01:57
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kennylex
Nu har jag stött på ett problem som är lite mysko och jag vet inte exakt när det uppkom eller om det är Windows eller Linux som orsakat problemet, men då jag tror att det kan vara lättare att lösa problemet med Windows så skriver jag här. Jag måste beskriva problemet i punkter, så ha överinseende med att jag blir lite långdragen.

* Problemet är att tusentals bilder/fotografier ser ut att försvunnit från min hårdisk (jag har backup på det mesta), men jag har inte märkt att dessa togs bort och då det rör sig om 10 000-tals bilder skulle en vanlig delete ta så lång tid att jag borde ha märkt det.

* Disken är på 931Gb och när jag tittar på informationen om disken så ser jag att 556Gb är ledigt, men alla filer som finns kvar tar bara upp 169GB, därför misstänker jag att filerna på nått sätt finns kvar.

* Katalogen di ligger i heter "Bilder" och när man tittar på informationer för denna katalog så ser man att arkivflaggan är aktiverad vilket den inte är på övriga kataloger. Men om man slår på arkivflaggan på andra kataloger så kan man ändå se filerna.

Så min fråga är: Vad tusan har hänt och hur kan jag fixa detta?

P.S Jag har en backup på de flesta bilderna på en annan hårdisk så det är bara ett hundratal bilder som riskerar att försvinna och jag tänker inte experimentera förrän jag köpt en till HD så att jag kan ta en "sector by sector" backup av disken.

Det har inget att göra med dolda filer?
Citera
2010-06-20, 10:56
Medlem
Låter som filsystemet blivit korrupt. Har du kört checkdisk? Andra alternativet, bad sectors, behöver du nog inte använda.
http://www.w7forums.com/use-chkdsk-check-disk-t448.html
Citera
2010-06-21, 16:08
Medlem
Godmorgon alla Flashbackikaner, idag har jag grävt lite till.

Jag har skannat HDn med både Windows och med Linuxs "TestDisk 6.11", men filstrukturen verkar vara helt okay, nu är jag inne på Undelete med Linux TestDisk och där ser den nästan ut som filerna finns kvar.

Dock är det en sak som jag inte riktigt har lärt mig i Linux och vill ha förklarat, alla filer är flaggade "-rwxr-xr-x och alla kataloger med "drwxr-xr-x", är detta okay? Jag kommer inte köra en Undelete förrän jag tagit reda på vad alla flaggor betyder.

Edit: Ändrade lite i inlägget då jag hade förväxlar flaggorna för kataloger och filer.
Senast redigerad av kennylex 2010-06-21 kl. 16:14.
Citera
2010-06-21, 16:44
Medlem
Ursäkta dubbelposten, men jag hittade filerna, de var borttagna, men av någon anledning hittade inte Recuva dessa filer samt att de låg under en helt annan katalog som hade namnet "o". Jag lyckedes kopiera över dessa till en annan HD, men hå hår jag felet (Invalid encoding) på några katalognamn, men det bör vara enkelt att fixa.

Tack för alla tips och förslag, dessa fick mig att tänka i rätt banor.
Citera
2010-07-19, 22:12
Bannlyst
Jag råkade ta bort filerna för jag var rädd polisen skulle komma och ta mig för fildelning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in