2010-06-18, 17:38
Medlem
Har byggt en ny sommarstuga och nu är det snart dags för att göra i ordning den lilla toaletten

Från början hade vi tänkt bygga en med toalett, dusch och handfat, dvs en komplett toalett... men nu känns allt så himla besvärligt. Avloppstanken ska ner i marken, det ska sökas bygglov för det, tanken ska tömmas titt som tätt, toaletten måste "stängas av " under vintern iom att vi inte har igång värmen i stugan då.. Vi har ett jättefint utedass som fungerar jättebra, ska man strunta i en "riktig" toalett eller vad tycker ni andra.. ja visst är det skönt att kunna sätta sig på en riktig toa mitt i natten, men utedasset ligger typ 4 meter från "huvudstugan" så det handlar ju inte om avståndet, mer latheten och bekvämligheten..
Som sagt är det en sommarstuga så vi är ju där mest på sommaren, vi bor ej där annat än när vi har semester.

Jag tycker att det känns besvärligare att ha en riktig än ett utedass... oron att det ska frysa sönder, tanken som ska tömmas och allt sån`t...

Blir det ingen toa i stugan blir det iaf ett litet handfat och en dusch..

tips och råd tack!
Citera
2010-06-18, 18:01
Medlem
hottentots avatar
Utedass kan va riktigt charmigt men ett nytt hus utan toa känns riktigt sniket.
Efter några dagar hade jag nog kissat i duschen och dragit mig för att göra nummer 2.
Går det inte sätta in någon toa som utnyttjar det vanliga avloppet? troligtvis är det inte direkt lagligt men det är det ju knappt att kissa i duschen heller.

Även om ni kan leva med utedasset så skulle jag känna mig olustig om jag kom och hälsade på och va tvungen att dra till utedasset för att gå på toan, charmigt dom första två gångerna kan det va men sen skulle det bara kännas fel.

Ligger stugan i ett myggtätt område så är utedass uteslutet då alla kommer gå o klia sig på snoppen och i arslet efter några dagar.
Citera
2010-06-18, 18:51
Medlem
boppaloozs avatar
Det finns ju andra alternativ än WC (Vattentoa). Jag har för mig att jag har sett eller hört om nån sort som bränner upp skiten bokstavligen, med elektricitet, och man rakar bara ut lite aska med jämna mellanrum.
Citera
2010-06-18, 21:05
Medlem
Förbränningstoalett heter de bara söka på nätet
Citera
2010-06-19, 12:55
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Vattentoa i sommarstugan är oekologiskt och kostsamt/skitning, förutom nämnda frysrisken.
Urinseparering är självklart för att minimera problem med lukt och flugor.
Ströa över med torv, flis eller liknande efter varje användning, så ser det inte äckligt ut.
Dessutom är det nödvändigt med extra kolrikt material för att komposteringen ska funka.
Sök tillstånd hos kommunen för kombinerad hushålls- och latrinkompost, finns färdiga behållare att köpa men man kan också bygga själv.
Allt kommer alltså med tiden till nytta i trädgården om sådan finnes.
Dessutom ger egen kompostering lägre sophämtningsavgift och ingen latrinhämtningsavgift.
Fixa infravärme på dasset som kan slås på inifrån stugan, så hinner det bli varmt under vägen ut till dasset.
Vatten för handtvätt etc kan fixas med hjälp av frostsäkrad vattenledning.
Finns också mackapärer som ger varmvatten ögonblickligen ur kranen, utan varmvattenberedare alltså.
Förbränningstoa är ett alternativ men dyrt i inköp och drift (papperspåsar och elkostnad), och det osar inte godis utomhus under förbränningen säger somliga.
Citera
2010-06-19, 13:13
Medlem
Snurrens avatar
Jag är själv lyckligt lottad som har en godkänd trekammarbrunn så vi kan ha vattentoa. Har man en sluten tank blir det ett väldigt tömmande, men man kan ju kissa någon annanstans... En bekant hade en fräsch mulltoa, men den klarade inte gäster så vi fick kissa ute på backen - vilket INTE var kul som tjej. Där hade jag uppskattat en potta eller nåt som man sen tömde ute på backen Och som någon skrev så är det inte sådär jättekul att besöka folk som har utedass. Har man barn med sig kan man räkna med att de tvärvägrar gå där.

Om man har ett dass som man själv sköter tömning av så kan man ju ha ett roterande system med två tunnor, där den ena används och den andra står och "komposterar sig". Urinseparering är då självklart. Att tömma en tunna som inte har "stått till sig" är synnerligen äckligt, min pappa fick göra det åt några hyresgäster som dom hade på landet. Men men, rabatterna prunkade Dock var vi tvungna att fly fältet efter tömningen för det stank över hela nejden. (Fadern var "tvungen" att ta en rejälv whisky inför uppdraget så modern fick köra bilen hem).

När det gäller dusch så vill jag varna för blandare som inte fullständigt töms på vatten när man stänger av inför vintern. Blandaren bör monteras av och förvaras frostfritt (hemma i stan) eller så skaffar men en enkel blandare med manuella kranar för varmt och kallt vatten. På den som vi har skruvar vi bara loss en platta i botten.
Citera
2010-06-19, 15:48
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är bara bra att barn får lära sig varifrån maten kommer och vart den tar vägen.
De flesta lever alldeles för artificiellt idag, risk att dom blir rådvilla om samhällsmaskineriet brakar ihop.
Men för dom som vill ha det så lägenhetslikt som möjligt finns separerande toaletter som liknar vanliga toalettstolar av porslin.
Kan placeras både inomhus och i utedass.
Finns ett flertal fabrikat, t ex Separett Villa: http://www.separett.se/
Jag avråder från små sk mulltoaletter, som är tänkta att kompostera avfallet i liten behållare hopbyggd med toalettstolen, dom fungerar i regel mer eller mindre dåligt.
Finns större varianter sk multrum typ Clivus, men dom kräver också ganska noggrann skötsel för att förmultningen ska fungera.
Citera
2010-06-19, 20:47
Medlem
TeEsErs avatar
Hur har du löst avloppet frå handfat och dusch idag? Man får ju inte lov att släppa ut diskvatten och sånt hursomhelst i naturen längre.

/T
Citera
2010-06-19, 21:36
Medlem
Snurrens avatar
Jodu, försök träna barn för tillfälligt bruk av torrdass!!! Jag vet fall där det har orsakat svårt fall av förstoppning så man har fått avbryta vistelsen efter 3-4 dagar. Princip eller ej, men ibland funkar det helt enkelt inte. Själv tycker jag också att det är jätteäckligt att se vad andra människor åstadkommit... OK, jag är inte extremt kräsmagad, men jag har svårt för andras bajskorvar.
Citera
2010-06-19, 23:20
Medlem
VenomXs avatar
Ska man ha gäster känns det ju helt klart fräschare med vattentoalett så att det blir "som vanligt" för dem när de sover över, för egen del kan man väl vänja sig vid vilken misär som helst med tiden

Vi byggde om/ut vår tidigare sommarstuga till nuvarande permanentbostad och gick från komposterande mulltoa till vattentoalett, har ALDRIG ångrat det bytet och nu vågar folk gå på toaletten hos oss också och slipper hålla sig eller springa ut i buskarna Rekommenderas helt klart, jämfört med bekvämlighetsnivån man får ut i slutändan är "jobbet" med ansökningar och tankgrävning absolut inget att hänga upp sig på.

Ett tips om ni bygger vattentoa dock - ta så stor tank som möjligt från början om den är sluten! Vi hade två realistiska alternativ att välja mellan, tror det var 3000 och 6000 liter (minns inte exakt) och tog den mindre modellen. Lite dumt val. Som folk skrivit, det blir ett jävla tömmande.
Citera
2010-06-20, 12:58
Medlem
Zephies avatar
Det här med avlopp är tillståndspliktigt enligt Miljöbalken, och tillståndsmyndighet är kommunen. Kommunens miljöinspektörer kan även hjälpa till med rekommendationer gällande vilken typ av anläggning som passar sig bäst just för er.

Jag skulle gissa på att en kombination av ett BDT-avlopp och en urinseparerande mulltoa skulle funka bäst för er, men det är svårt att säga när jag inte vet ett smack om markförhållanden eller liknande. En snålspolande toalett som går till sluten tank skulle också kunna funka, även då i kombination med BDT-avlopp till infiltration eller liknande. Dock är det inte alla kommuner som ger tillstånd för sluten tank längre, så kolla med kommunen som sommarstugan ligger i.

Och en fundering, hur har ni löst avloppet enligt bygglovet? För det beviljas vad jag vet sällan bygglov utan en korrekt avloppslösning...
Citera
2010-06-20, 21:11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurren
Jodu, försök träna barn för tillfälligt bruk av torrdass!!! Jag vet fall där det har orsakat svårt fall av förstoppning så man har fått avbryta vistelsen efter 3-4 dagar. Princip eller ej, men ibland funkar det helt enkelt inte. Själv tycker jag också att det är jätteäckligt att se vad andra människor åstadkommit... OK, jag är inte extremt kräsmagad, men jag har svårt för andras bajskorvar.

Äsch, barn idag är så jävla bortklemade. För mig är det precis tvärtom. Jag gick på torrdass på landstället när jag var liten, sen när jag var kanske 12-13 köpte mina föräldrar en miljötoalett dit ut. Fram till dess gick det bra att sitta nära naturen. Däremot har jag riktigt svårt för det numera... Nöden har ingen lag, men jag slipper ju verkligen gärna om jag inte måste.

Apropå toalettlösningen tycker jag att miljötoa/mulltoa/förbränningstoa (och allt vad de olika varianterna kallas) funkar förvånansvärt bra. Jag skulle inte vilja ha en sån att gå på hela tiden, men för en sommarstuga funkar det bra. Det har ju gjorts vissa framsteg på området också. De tidigare mulltoaletterna var betydligt sämre och luktade jävligt mycket mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in