Jag är själv lyckligt lottad som har en godkänd trekammarbrunn så vi kan ha vattentoa. Har man en sluten tank blir det ett väldigt tömmande, men man kan ju kissa någon annanstans... En bekant hade en fräsch mulltoa, men den klarade inte gäster så vi fick kissa ute på backen - vilket INTE var kul som tjej. Där hade jag uppskattat en potta eller nåt som man sen tömde ute på backen

Och som någon skrev så är det inte sådär jättekul att besöka folk som har utedass. Har man barn med sig kan man räkna med att de tvärvägrar gå där.
Om man har ett dass som man själv sköter tömning av så kan man ju ha ett roterande system med två tunnor, där den ena används och den andra står och "komposterar sig". Urinseparering är då självklart. Att tömma en tunna som inte har "stått till sig" är synnerligen äckligt, min pappa fick göra det åt några hyresgäster som dom hade på landet. Men men, rabatterna prunkade

Dock var vi tvungna att fly fältet efter tömningen för det stank över hela nejden. (Fadern var "tvungen" att ta en rejälv whisky inför uppdraget så modern fick köra bilen hem).
När det gäller dusch så vill jag varna för blandare som inte fullständigt töms på vatten när man stänger av inför vintern. Blandaren bör monteras av och förvaras frostfritt (hemma i stan) eller så skaffar men en enkel blandare med manuella kranar för varmt och kallt vatten. På den som vi har skruvar vi bara loss en platta i botten.