2010-06-19, 00:16
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandelmusen
Jag har länge letat efter en förklaring på hur liv uppstår. Inte hur det utvecklas utan hur det uppstår.

Allting, universum, solen, jorden är ju kemiska reaktioner där olika ämnen blandas och bildas. Men atomer är ju död materia, planeter stjärnor och stenar som bildas är död materia. Gaser också.

Hur kan materia bli levande?

Jag tittade på denna film (7 minuter lång) som sägs förklara hur liv uppstår. Men den förklarar ju ingenting! "It was rain, sunligth, thunder and lava and after all this, DNA was formed and started to hide inside cells"

Personligen tycker jag att det är rätt uppenbart, men det är kanske bara jag... Ta en oerhört simpel livsform, eller självplikerande molekyler á la DNA, RNA eller vad som helst. Dessa syntetiserar man dagligen i olika labb världen över och det är inget annat än kemi bakom. Efter ungefär hundra år av forskning har man kunnat visa att de förhållanden som krävs för att ge upphov till dessa prylar är fullt möjliga i naturen utan inblandning från någon intelligent samordnare.

Vad mer behöver du veta?
Citera
2010-06-19, 00:21
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Virus möjligtvis? Saknar ämnesomsättning men kan föröka sig med hjälp av levande organismer.
Är inte virus levande då?
Citera
2010-06-19, 00:25
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurret
Är inte virus levande då?
Nu är jag ju tyvärr inte biolog, men om jag minns rätt brukar man väl klassa virus som något slags mellanting mellan dött och levande. Något speciellt var det i alla fall med det kommer jag ihåg från gymnasiet.
Citera
2010-06-19, 00:34
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nu är jag ju tyvärr inte biolog, men om jag minns rätt brukar man väl klassa virus som något slags mellanting mellan dött och levande. Något speciellt var det i alla fall med det kommer jag ihåg från gymnasiet.
Ok, jo du verkar ha hyfsat rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Life#Definitions
Citera
2010-06-19, 08:26
Medlem
KentLangs avatar
Hur materia kan bli levande?

Han undrar ju hur kosmisk smuts har kunnat bli biologiskt material

Vi vet ju att det är celler som är är livets minsta byggstenar. De drivs av protein och gör vissa funktioner hos levande varelser. Dessa celler kontrollerar att vi fungerar, andas och tänker.

I slutändan tror jag att liv skapades av energi och materia som började bli kodade. Just det här med kodning är så komplicerat eftersom det är en så avancerad process som är extremt svår att förklara med våran oförutsägbara och ointelligenta natur. Många kristna menar på att liv inte bara "vart" till utan att det måste ha blivit kodat av en intelligent entitet.

Så varför videon inte förklarar på ett tillfredsställande sätt varför liv uppstod är för att det inte finns någon! Folk kan bara spekulera. Vissa forskare har försökt skapa eget liv genom att återskapa de förhållandena som jorden hade innan liv kom till men dessa försök har enligt det jag hört varit för små för att ge några konkreta slutsatser.
Citera
2010-06-19, 09:12
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offsure
Hur menar du då? Jag kan inte riktigt komma på något sådant.
Ptja, ett datavirus? Eller kanske ett virus? Det tycks vara svårt att säga om någondera har liv.

Ett datavirus kräver visserligen en viss miljö men det gör ju även det vanliga viruset, och människan för den delen. Att virus är representerade i mjukvara bör inte heller göra nån skillnad, en människa byter väl ut all materia flera gånger under sin livstid?
Citera
2010-06-19, 11:28
Medlem
Om jag inte missminner mig så för Stephen Hawking argumentet att datorvirus ska klassas som liv.
Citera
2010-06-19, 11:28
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
...
en människa byter väl ut all materia flera gånger under sin livstid?
Jag vet inte... hur är det t ex med icke-mitotiska celler? Byts alla deras molekyler ut?
Citera
2010-06-19, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Jag vet inte... hur är det t ex med icke-mitotiska celler? Byts alla deras molekyler ut?

Jag har också hört det där (att människan kan nästan beskrivas som en våg genom materia) av Dawkins, tror jag, och jag har för mig att det inte riktigt var sant -- tror inte precis alla atomer byts ut, men det behövs liksom inte för att liknelsen ska betyda något.
Citera
2010-06-19, 19:55
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Vet ej, men det är nog inte så sannolikt att livet "sitter" i dessa celler.
Citera
2010-06-19, 21:24
Medlem
Vore det vetenskapligt möjligt för rymdliv att existera? Dvs organismer som lever ute i rymden, stora eller små?
Citera
2010-06-19, 21:52
Medlem
protectors avatar
Citat:

Alla atomer i en människa byts ut under en period av 7 år...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in