2010-06-17, 21:07
Medlem
jag skulle vilja fota igelkottar men var hittar jag dom
Citera
2010-06-17, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kulten
jag skulle vilja fota igelkottar men var hittar jag dom

Jag har samma fråga, fast Gävle. Men jag tror att det är jävligt svårt att veta vart dom befinner sig, man får nog gå på lite tur. Men man har ju hört att dom brukar gömma sig i majkasor och dö när dom tänder på (), så i buskage borde dom väl kunna finnas?!

Man kanske ska fråga på fotosidan (.se) - sveriges största forum för fotografer.
Citera
2010-06-17, 21:14
Medlem
lendrygghs avatar
Saxat från Wikipedia:
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Igelkottar föredrar ett omväxlingsrikt landskap med häckar, buskar, växter som bara höjer sig lite över marken, ängar, mindre trädansamlingar eller döda trädstammar och ibland även ytor med grus. De förekommer även vid kanten av lövskogar. De undviker däremot barrskogar, områden som helt saknar träd eller buskar och blöta habitat som träskmarker. De vilar i buskar, i håligheter i träd och i bergssprickor. Ibland använder de bon som har lämnats av andra däggdjur. Idag påträffas igelkottar huvudsakligen på ängar med några fruktträd, i naturnära trädgårdar, i parker och kyrkogårdar samt vid utkanten av städer och byar

Leta runt lite Lerum efter dylika miljöer.
Citera
2010-06-17, 21:16
Medlem
Fråga om du får fota deras http://igelkott.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=a751045e-8719-4d8e-b2a3-a9c29f2bb44e

Annars har jag mest sett dem i större bostadsområden springades mellan buskarna, oftas kvällstid.

Lycka till!
Citera
2010-06-17, 23:54
Medlem
Magnus.nilssons avatar
Är inte det typ som att leta efter en nål i en höstack? Ser väll kanske en igellkott om året, men så letar jag inte så mycket heller.

Uppdatera gäran med resultat, vill se om du híttar några!
Citera
2010-06-18, 00:10
Medlem
Finns på Skansen i Stockholm!

Fel forum, btw!
Citera
2010-06-18, 22:52
Medlem
benkebents avatar
Jag bor i lerum och hos mig är det endel igelkottar som springer runt. Hunden brukar dock vara duktig på att hitta dem.
Citera
2010-06-19, 11:38
Moderator
Hamilkars avatar
Foto -> Ekologi, naturvård, djur och växter.
/Mod.
Citera
2010-06-19, 12:32
Medlem
Eliza CTs avatar
Malmö: massor av igelkottar bland husen i närhet till grönområden och trädgårdar. Lättast se just när det skymmer.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in