2010-06-18, 15:23
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isato
Tackar jag har börjat skriva av den första filen men har inte rätt att skriva i den. Jag kanske måste chomda den eller logga in som "super user".
Filerna är troligen skyddade av linux då det är systemfiler, ändra i filerna som superuser och testa att köra skriptet som vanlig användare. Genrellt är det inte bra att chmodda systemfiler. Använd su kommandot för att modifiera filerna temporärt och stäng sedan den terminal du kört su i

Citat:
Nu får jag igång ett bokmärke sedan slutar det fungera. det fungerar lite dåligt på den här windowsmaskinen också. Någon som vet om comviq bytt nät eller något. Fungerande nämligen ypperligt förre året här i Norrland.
Jag använder Ubuntu så jag har sudo för att bli superuser en begränsad tid, testa att ta bort sudo från hw1550 och skriva su ./hw1550 istället. Du loggar då in temporärt som superuser och skall kunna köra allt. Det finns en del i filstrukturen som oftast är skyddad från vanliga användare när du kör wvdial. Mitt tips är att du inte ändrar årkomsten i filstrukturen utan fixar allt med ett skript!

Testa att skriva $ man wvdial för att se om du har wvdial installerat. Om du vill så kan du experimentera med pppd men det är rätt så jobbigt att bråka med de inställningar som wvdial fixar åt dig automatiskt.

Gällande comviq kontant så har jag märkt att det ibland går att koppla upp sig mot nätverket men att modemet lägger på så fort jag försöker komma ut på nätet. När detta sker avbryter jag och startar om wvdial, det fungerar oftast.

När du kör wvdial skall de sista raderna ser ut som nedan.

--> local IP address XXX.YYY.ZZZ.WWW
--> remote IP address XXX.YYY.ZZZ.WWW
--> primary DNS address XXX.YYY.ZZZ.WWW
--> secondary DNS address XXX.YYY.ZZZ.WWW

Om de två sista fattas räcker det med att starta om wvdial, avsluta genom att trycka in ctrl+c och sedan köra wvdial manuellt.
Citera
2010-06-18, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Filerna är troligen skyddade av linux då det är systemfiler, ändra i filerna som superuser och testa att köra skriptet som vanlig användare. Genrellt är det inte bra att chmodda systemfiler. Använd su kommandot för att modifiera filerna temporärt och stäng sedan den terminal du kört su i

Jag använder Ubuntu så jag har sudo för att bli superuser en begränsad tid, testa att ta bort sudo från hw1550 och skriva su ./hw1550 istället. Du loggar då in temporärt som superuser och skall kunna köra allt. Det finns en del i filstrukturen som oftast är skyddad från vanliga användare när du kör wvdial. Mitt tips är att du inte ändrar årkomsten i filstrukturen utan fixar allt med ett skript!

Testa att skriva $ man wvdial för att se om du har wvdial installerat. Om du vill så kan du experimentera med pppd men det är rätt så jobbigt att bråka med de inställningar som wvdial fixar åt dig automatiskt.

Gällande comviq kontant så har jag märkt att det ibland går att koppla upp sig mot nätverket men att modemet lägger på så fort jag försöker komma ut på nätet. När detta sker avbryter jag och startar om wvdial, det fungerar oftast.

Om de två sista fattas räcker det med att starta om wvdial, avsluta genom att trycka in ctrl+c och sedan köra wvdial manuellt.

Jag kör också ubuntu. Skall försöka lösa det där ikväll efter jobbet. Men alltså scriptet du gav mig startar modemet och kopplar upp sig mot internet.
Citera
2010-06-18, 21:07
Medlem
Citat:

Jag saknar wvdial verkar det som då jag får no manual entry.
Citera
2010-06-18, 23:41
Medlem
Citat:
Jag saknar wvdial verkar det som då jag får no manual entry.

Comviq# sudo ./hw1550
FATAL: Error inserting usbserial (/lib/modules/2.6.32-21-generic/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko): Invalid argument
--> WvDial: Internet dialer version 1.60
--> Cannot open /dev/ttyUSB0: No such file or directory

Datorn är helt ny. Hittar den inte USB eller?
Citera
2010-06-20, 20:08
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Comviq# sudo ./hw1550
FATAL: Error inserting usbserial (/lib/modules/2.6.32-21-generic/kernel/drivers/usb/serial/usbserial.ko): Invalid argument
--> WvDial: Internet dialer version 1.60

Datorn är helt ny. Hittar den inte USB eller?
Du måste vänta så att modulerna i kärnan "uppdateras", sleep 60 ligger i hw1550 för att göra just detta. På en annan dator får jag vänta i över minuten för att få det att fungera. På en annan räcker det med runt 40 sekunder!

Se till att vänta med att ladda in den nya modulen någar minuter.

testa att köra

# rmmod -w usb_storage

följt av

# lsmod | sort

och se vad som står under usbcore, om usb_storage finns kvar får du försöka lista ut varför modulen inte tas bort ur kärnan.

# betyder att du skall vara superuser (SU) när du kör dessa kommandon. Vad gör du för distribution?
Citera
2010-06-20, 21:24
Medlem
Citat:
Du måste vänta så att modulerna i kärnan "uppdateras", sleep 60 ligger i hw1550 för att göra just detta. På en annan dator får jag vänta i över minuten för att få det att fungera. På en annan räcker det med runt 40 sekunder!

Se till att vänta med att ladda in den nya modulen någar minuter.

testa att köra

# rmmod -w usb_storage

följt av

# lsmod | sort

och se vad som står under usbcore, om usb_storage finns kvar får du försöka lista ut varför modulen inte tas bort ur kärnan.

# betyder att du skall vara superuser (SU) när du kör dessa kommandon. Vad gör du för distribution?

usb_storage finns kvar och jag kör senaste 10.4 heter den tror jag.

Vilken dist rekomenderar du(eller kör du som du vet att det funkar på)?
Senast redigerad av isato 2010-06-20 kl. 21:28.
Citera
2010-06-20, 22:30
Medlem
Citat:
usb_storage finns kvar och jag kör senaste 10.4 heter den tror jag.

Vilken dist rekomenderar du(eller kör du som du vet att det funkar på)?

YEEEEES !! NU funkar det. Tack för din hjälp. Felet jag gjorde var att jag satte i stickan efter att jag startat datorn.
Citera
2010-06-21, 09:29
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
YEEEEES !! NU funkar det. Tack för din hjälp. Felet jag gjorde var att jag satte i stickan efter att jag startat datorn.
Du tackar mig genom att dyrka mig!
Citera
2010-06-21, 10:49
Medlem
Citat:
Du tackar mig genom att dyrka mig!
*Dyrkar*

Men går det lösa så att den går att stoppa i lite när som helst och koppla upp? Det är ju ett lyxproblem men är ändå nyfiken.
Citera
2010-06-21, 14:34
Medlem
Citat:
*Dyrkar*

Men går det lösa så att den går att stoppa i lite när som helst och koppla upp? Det är ju ett lyxproblem men är ändå nyfiken.

Det går ojämt må jag säga. Funkar bara ibland ?
Citera
2010-06-21, 18:23
Medlem
Citat:
Det går ojämnt må jag säga. Funkar bara ibland ?
Fungerar fortfarande mycket varierande . Ingen aning vad det kan bero på. Nu har den ju bevisligen kopplat upp och inget fel på mottagningen heller du det går hur fint som helst här.
Citera
2010-06-22, 09:42
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Citat:
Fungerar fortfarande mycket varierande . Ingen aning vad det kan bero på. Nu har den ju bevisligen kopplat upp och inget fel på mottagningen heller du det går hur fint som helst här.
Jobbigt läge!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in