Citat:
Filerna är troligen skyddade av linux då det är systemfiler, ändra i filerna som superuser och testa att köra skriptet som vanlig användare. Genrellt är det inte bra att chmodda systemfiler. Använd su kommandot för att modifiera filerna temporärt och stäng sedan den terminal du kört su i
Ursprungligen postat av isato
Tackar jag har börjat skriva av den första filen men har inte rätt att skriva i den. Jag kanske måste chomda den eller logga in som "super user".
Citat:
Jag använder Ubuntu så jag har sudo för att bli superuser en begränsad tid, testa att ta bort sudo från hw1550 och skriva su ./hw1550 istället. Du loggar då in temporärt som superuser och skall kunna köra allt. Det finns en del i filstrukturen som oftast är skyddad från vanliga användare när du kör wvdial. Mitt tips är att du inte ändrar årkomsten i filstrukturen utan fixar allt med ett skript!
Ursprungligen postat av isato
Nu får jag igång ett bokmärke sedan slutar det fungera. det fungerar lite dåligt på den här windowsmaskinen också. Någon som vet om comviq bytt nät eller något. Fungerande nämligen ypperligt förre året här i Norrland.
Testa att skriva $ man wvdial för att se om du har wvdial installerat. Om du vill så kan du experimentera med pppd men det är rätt så jobbigt att bråka med de inställningar som wvdial fixar åt dig automatiskt.
Gällande comviq kontant så har jag märkt att det ibland går att koppla upp sig mot nätverket men att modemet lägger på så fort jag försöker komma ut på nätet. När detta sker avbryter jag och startar om wvdial, det fungerar oftast.
När du kör wvdial skall de sista raderna ser ut som nedan.
--> local IP address XXX.YYY.ZZZ.WWW
--> remote IP address XXX.YYY.ZZZ.WWW
--> primary DNS address XXX.YYY.ZZZ.WWW
--> secondary DNS address XXX.YYY.ZZZ.WWW
Om de två sista fattas räcker det med att starta om wvdial, avsluta genom att trycka in ctrl+c och sedan köra wvdial manuellt.