2010-06-15, 14:43
Medlem
Hazn_s avatar
Jag har ett par gamla skulder hos Kronofogden som jag ska betala av under det kommande året.
Pratade med en kille där nyss som inte var helt säker, så jag vänder mig till FB-eliten.

Mina skulder är 1-2år gamla och det jag undrar över är om betalningsanmärkningen ligger kvar i ytterligare 3 år om de är obetalda efter de första 3 åren, eller är det datumet då skulden registreras som gäller?
Jag avser att betala allt innan nyår, men om det skulle skita sig med en eller två av dem så kan det ju vara bra att veta.

Undrar också om ni tycker att jag bör betala den största skulden först (12500 kr) eller börja med den lägsta (1881 kr).

mvh
Citera
2010-06-15, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hazn_
Jag har ett par gamla skulder hos Kronofogden som jag ska betala av under det kommande året.
Pratade med en kille där nyss som inte var helt säker, så jag vänder mig till FB-eliten.

Mina skulder är 1-2år gamla och det jag undrar över är om betalningsanmärkningen ligger kvar i ytterligare 3 år om de är obetalda efter de första 3 åren, eller är det datumet då skulden registreras som gäller?
Jag avser att betala allt innan nyår, men om det skulle skita sig med en eller två av dem så kan det ju vara bra att veta.

Undrar också om ni tycker att jag bör betala den största skulden först (12500 kr) eller börja med den lägsta (1881 kr).

mvh

Du får ju vänta (är det 3 år nu?) så många år EFTER att du betalat av skulderna. Och vad spelar det för roll vilken du betalar först, gör en skuldsanering och en avbetalningsplan som alla andra, om du inte har lust att betala allt på en gång?
Citera
2010-06-15, 15:06
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varldsharskaren
Du får ju vänta (är det 3 år nu?) så många år EFTER att du betalat av skulderna. Och vad spelar det för roll vilken du betalar först, gör en skuldsanering och en avbetalningsplan som alla andra, om du inte har lust att betala allt på en gång?

Kan man göra skuldsanering på så pass små skulder? Det mesta ska in till brottsoffermyndigheten och skatteverket, så det blir nog svårt i mitt fall
Tänkte bara om det var smartare att bli av med de stora skulderna först eller plocka av de små till en början. Jag betalar hellre klumpsummor än betalar av lite åt gången. Känns som att det tar sån tid annars.
Men nu är jag med på vad som gäller med tider.
Citera
2010-06-15, 15:09
Medlem
Maximus23s avatar
Att få skuldsanering är rätt svårt, du ska ha rejält stora skulder som du inte kan klara av att betala under din livstid. Utöver det så står du kvar i 3 år efter du har betalt dina skulder vilket är rätt jobbigt.
Citera
2010-06-15, 15:12
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximus23
Att få skuldsanering är rätt svårt, du ska ha rejält stora skulder som du inte kan klara av att betala under din livstid. Utöver det så står du kvar i 3 år efter du har betalt dina skulder vilket är rätt jobbigt.

Jo, det är ju rätt jobbigt. Men vem kan man skylla på förutom sig själv?
Citera
2010-06-15, 15:32
Bannlyst
Citat:

Du har fel, det är 3 år från det att man får skulden, alltså inte 3 från från att man har betalat...
Citera
2010-06-15, 15:39
Medlem
Hazn_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddish
Du har fel, det är 3 år från det att man får skulden, alltså inte 3 från från att man har betalat...

Jag ringde precis ett kreditbolag som bekräftade att det är tre år från att anmärkningen registreras även om skulden inte är betald.
Citera
2010-06-15, 15:53
Medlem
Maximus23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laddish

Observera att om du betalar skulden efter det att till exempel kronofogdemyndigheten har meddelat ett utslag, kommer en anmärkning ändå att registreras.
Citera
2010-06-15, 22:16
Medlem
CsSs avatar
Citat:

Observera att om du betalar skulden efter det att till exempel kronofogdemyndigheten har meddelat ett utslag, kommer en anmärkning ändå att registreras.

Eeehhh, ja? En betalningsanmärkning registreras EFTER ett utslag, inte innan, och står alltså kvar i tre år. Oavsett om skulden är betald eller inte, så står anmärkningen kvar i tre år. Det gäller att betala INNAN det blir utslag, då slipper man "pricken".
Citera
2010-06-16, 20:00
Medlem
Maximus23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CsS
Eeehhh, ja? En betalningsanmärkning registreras EFTER ett utslag, inte innan, och står alltså kvar i tre år. Oavsett om skulden är betald eller inte, så står anmärkningen kvar i tre år. Det gäller att betala INNAN det blir utslag, då slipper man "pricken".

Ja vad är problemet ??? vem har sagt att den registeras innan ett utslag, den såkallade pricken finns kvar i 3 år !!! Men om du betalar en faktura som har gått till kronolle så sitter du kvar i 3 år ändå !!!
Citera
2010-06-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hazn_
Jag ringde precis ett kreditbolag som bekräftade att det är tre år från att anmärkningen registreras även om skulden inte är betald.
Vaaee?! Jag var nästan bombsäker på att en anmärkning låg kvar i registret, tre år, räknat från den dagen du betalat av skulden. INTE från dagen då Kronofogden gjort utslag. Vad sjutton gäller?!!!
Citera
2010-06-21, 17:14
Medlem
Diablo1118s avatar
Som jag förstått det är det inte kronofogden som ger ut betalningsanmärkningar utan kreditföretaget.
De har "vanligen" anmärknigen kvar tre år efter det att den reggades. Sen är det säkert så att har de inte fått betalt finns skulden kvar och inget hindrar att man får en ny anmärkning på samma skuld. Fast det är bara vad jag tror har inte kollat det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in