Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Börja med att slå på 3:an på plattan (på en femgradig skala). Låt pannan bli varm på denna värme och tillsätt därefter en neutral olja som tål höga temperaturer (rapsolja, majsolja, plantolja, jordnötsolja osv). Höj dårpå värmen till 6:an. När oljan börjar ryka svagt så tar du av pannan från värmen, torkar den med papper samt sänker värmen på plattan till 2:an samt väntar i ca 4 minuter.
Placera nu tillbaka pannan utan något fett i. Låt den nu gå på 2:an tills den slutligen börjar ryka igen. Skvätt då i ½ msk olja igen, torka med papper och ställ undan på avsvalning. Det är allt.
Hädanefter bör du inte diska pannan! Torka endast av den. Om någon typ av mat trots allt börjar fastna så får du upprepa proceduren.
~Paul~
Jag blir inte riktigt klok, jag stekte in pannan igen enligt beskrivningen.
Sedan har jag nu testat steka bacon, det funkade bra att steka osv, tycker inte det fastnade men sedan stekte jag klart, hällde bort bacon och fett direkt och torkade med papper.
Ser fortfarande sådär brun och tråkig ut, samt lite yta som är som ett lager inbränt fett.
Ska det vara såhär ? tycker den funkar bra att använda men verkar vara lite kinkig, men funktionen är ju bra så jag menar det kanske är bara att tuta och köra och strunta i att det är lite rost ? det är väl ingen fara ?
Se bild
http://imageshack.us/photo/my-images/688/bild4h.jpg/
Mvh