2012-01-21, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Börja med att slå på 3:an på plattan (på en femgradig skala). Låt pannan bli varm på denna värme och tillsätt därefter en neutral olja som tål höga temperaturer (rapsolja, majsolja, plantolja, jordnötsolja osv). Höj dårpå värmen till 6:an. När oljan börjar ryka svagt så tar du av pannan från värmen, torkar den med papper samt sänker värmen på plattan till 2:an samt väntar i ca 4 minuter.

Placera nu tillbaka pannan utan något fett i. Låt den nu gå på 2:an tills den slutligen börjar ryka igen. Skvätt då i ½ msk olja igen, torka med papper och ställ undan på avsvalning. Det är allt.

Hädanefter bör du inte diska pannan! Torka endast av den. Om någon typ av mat trots allt börjar fastna så får du upprepa proceduren.

~Paul~

Tack, ska testa det idag får se hur det går.
Citera
2012-01-23, 12:42
Medlem
The Lawns avatar
Har precis köpt en Sauteuse på Tradera och har några frågor.
Det blev en Apollo 24 cm 3,3 l, som ser ut så här:
http://shopping.blocket.se/Demeyere_Apollo_Sauteuse_24cm_3_5L_1186060.htm

Den är helt ny och jag fick den för under halva priset, så jag är riktigt nöjd.
Men jag undrar fortfarande om inte denna Sauteuse främst är till för såser
och inte sautering som en del i tråden hävdat? Hur som helst är jag nöjd för jag saknar ett bra
kokkärl för såsberedning.

Fråga till dePaul: Har jag köpt samma sauteuse som den Ruhlman beskriver i texten som jag bifogade tidigare?
Senast redigerad av The Lawn 2012-01-23 kl. 12:45.
Citera
2012-01-23, 12:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Lawn
1. Men jag undrar fortfarande om inte denna Sauteuse främst är till för såser
och inte sautering som en del i tråden hävdat?

2. Hur som helst är jag nöjd för jag saknar ett bra
kokkärl för såsberedning.

3. Fråga till dePaul: Har jag köpt samma sauteuse som den Ruhlman beskriver i texten som jag bifogade tidigare?
1. Alltså visst är en sauteuse först och främst ämnad till såser och sådant som lätt fastnar i botten. Tack vare sin konstruktion så blir värmespridningen till sidorna bättre än i andra kärl. Men. Detta hindrar inte att man faktiskt kan dra på lite värme och sautera i den på samma sätt som i andra kärl.

2. Du har gjort en bra affär. Det vill säga om det är en äkta Demeyere och inte en fejk/kopia från fjärran östern.

3. Ja, den stämmer på Ruhlmans beskrivning av en sauteuse.

~Paul~
Citera
2012-01-23, 21:16
Medlem
The Lawns avatar
Citat:
1. Alltså visst är en sauteuse först och främst ämnad till såser och sådant som lätt fastnar i botten. Tack vare sin konstruktion så blir värmespridningen till sidorna bättre än i andra kärl. Men. Detta hindrar inte att man faktiskt kan dra på lite värme och sautera i den på samma sätt som i andra kärl.

2. Du har gjort en bra affär. Det vill säga om det är en äkta Demeyere och inte en fejk/kopia från fjärran östern.

3. Ja, den stämmer på Ruhlmans beskrivning av en sauteuse.

~Paul~

1. Tack så mycket för klargörandet, och ursäkta mig för att jag tjatat så mycket om detta. Dock råder det en otrolig begreppsförvirring på alla sidor som jag besökt. Det verkar som det är översättningar från franskan till engelskan som är anledningen. Demeyere kallar mitt kärl för conical sauteuse på engelska men jag har även sett att den kallas sauteuse evasee eller saucier.

2. Jag har ännu inte fått hem den men säljaren har väldigt högt betyg och verkade väldigt trovärdig i mejlkorrespondensen, så jag tror att den är äkta. Han hade tydligen fått pannan i present för en tid sedan men aldrig använt den så han skickar den i originalkartong. På bilderna fanns klistermärken kvar på både insidan och baksidan.

Vill passa på att ännu än gång tacka dig för din hjälp och expertis som du förgyller detta forum med!
Citera
2012-01-23, 21:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Lawn
1. Tack så mycket för klargörandet, och ursäkta mig för att jag tjatat så mycket om detta. Dock råder det en otrolig begreppsförvirring på alla sidor som jag besökt. Det verkar som det är översättningar från franskan till engelskan som är anledningen. Demeyere kallar mitt kärl för conical sauteuse på engelska men jag har även sett att den kallas sauteuse evasee eller saucier.

2. Jag har ännu inte fått hem den men säljaren har väldigt högt betyg och verkade väldigt trovärdig i mejlkorrespondensen, så jag tror att den är äkta. Han hade tydligen fått pannan i present för en tid sedan men aldrig använt den så han skickar den i originalkartong. På bilderna fanns klistermärken kvar på både insidan och baksidan.

Vill passa på att ännu än gång tacka dig för din hjälp och expertis som du förgyller detta forum med!
Ingen orsak att tacka. Detta med matlagning och allting därikring är ju min hobby .

~Paul~
Citera
2012-01-30, 19:41
Medlem
Citat:
Börja med att slå på 3:an på plattan (på en femgradig skala). Låt pannan bli varm på denna värme och tillsätt därefter en neutral olja som tål höga temperaturer (rapsolja, majsolja, plantolja, jordnötsolja osv). Höj dårpå värmen till 6:an. När oljan börjar ryka svagt så tar du av pannan från värmen, torkar den med papper samt sänker värmen på plattan till 2:an samt väntar i ca 4 minuter.

Placera nu tillbaka pannan utan något fett i. Låt den nu gå på 2:an tills den slutligen börjar ryka igen. Skvätt då i ½ msk olja igen, torka med papper och ställ undan på avsvalning. Det är allt.

Hädanefter bör du inte diska pannan! Torka endast av den. Om någon typ av mat trots allt börjar fastna så får du upprepa proceduren.

~Paul~

Jag blir inte riktigt klok, jag stekte in pannan igen enligt beskrivningen.

Sedan har jag nu testat steka bacon, det funkade bra att steka osv, tycker inte det fastnade men sedan stekte jag klart, hällde bort bacon och fett direkt och torkade med papper.

Ser fortfarande sådär brun och tråkig ut, samt lite yta som är som ett lager inbränt fett.

Ska det vara såhär ? tycker den funkar bra att använda men verkar vara lite kinkig, men funktionen är ju bra så jag menar det kanske är bara att tuta och köra och strunta i att det är lite rost ? det är väl ingen fara ?

Se bild

http://imageshack.us/photo/my-images/688/bild4h.jpg/

Mvh
Citera
2012-01-30, 21:28
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Jag blir inte riktigt klok, jag stekte in pannan igen enligt beskrivningen.

Sedan har jag nu testat steka bacon, det funkade bra att steka osv, tycker inte det fastnade men sedan stekte jag klart, hällde bort bacon och fett direkt och torkade med papper.

Ser fortfarande sådär brun och tråkig ut, samt lite yta som är som ett lager inbränt fett.

Ska det vara såhär ? tycker den funkar bra att använda men verkar vara lite kinkig, men funktionen är ju bra så jag menar det kanske är bara att tuta och köra och strunta i att det är lite rost ? det är väl ingen fara ?

Se bild

http://imageshack.us/photo/my-images/688/bild4h.jpg/

Mvh
Men tog du bort rosten från tidigare användning?? Du måste förstås först ta bort den gamla rosten och sedan bränna in pannan på nytt. Din panna ser inte inbränd ut!

~Paul~
Citera
2012-01-30, 22:00
Medlem
Citat:
Men tog du bort rosten från tidigare användning?? Du måste förstås först ta bort den gamla rosten och sedan bränna in pannan på nytt. Din panna ser inte inbränd ut!

~Paul~

Försökte ta bort den, hur får man bort den på enklast sett ?
Försökte använda salt men gick inget vidare.
Citera
2012-01-30, 22:28
Medlem
Citat:

~Paul~

Citera
2012-01-30, 22:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Alltså det beror på hur pass djupt rosten har angripit din panna. Om det rör sig om rödrost/ytrost så bör det gå att få bort hjälpligt med Autosol.

Om Autosol inte får bort allt så måste du överväga att ta till grövre åtgärder, t ex blästring eller omslipning. Dett kräver att man går ned i grovlek när det gäller slipmedel, på samma sätt som man går ner i grovlek när man slipar knivar.

~Paul~
Citera
2012-01-30, 23:11
Medlem
Citat:
Alltså det beror på hur pass djupt rosten har angripit din panna. Om det rör sig om rödrost/ytrost så bör det gå att få bort hjälpligt med Autosol.

Om Autosol inte får bort allt så måste du överväga att ta till grövre åtgärder, t ex blästring eller omslipning. Dett kräver att man går ned i grovlek när det gäller slipmedel, på samma sätt som man går ner i grovlek när man slipar knivar.

~Paul~

Ska testa autosol, borde funka det sitter inte så djupt vad jag uppfattat det som.

Tackar !
Citera
2012-02-02, 22:34
Medlem
The Lawns avatar
Jag har noterat att både Tradera och Blocket har översvämmats av kokkärl i koppar den senaste tiden.
För det mesta verkar det röra sig om no name-pannor då säljarna inte anger produktnamn. Men idag hittade jag en kopparpanna med namnet Skultuna:http://www.tradera.com/skultuna-traktorpanna-i-koppar-helt-ny--auktion_342541_148148975

Kan dock inte hitta någon som helst information om pannan. Det enda som framgår är att det finns ett gjuteri med samma namn. Skulle bli glad om någon kunde upplysa mig lite om denna panna vad gäller kvalite'.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in