Men vi förstår nog fortfarande inte vad du menar med fönster som kan "rullas" upp. Är det ett sånt som har en fästpunkt i mitten på den lodräta karmen och "tippas" när man öppnar det?
För vanliga fönster finns det fönsterlås som gör att man kan öppna ca en dm, det kan vara bra att ha om man bor på nedre botten.
Men vi förstår nog fortfarande inte vad du menar med fönster som kan "rullas" upp. Är det ett sånt som har en fästpunkt i mitten på den lodräta karmen och "tippas" när man öppnar det?
För vanliga fönster finns det fönsterlås som gör att man kan öppna ca en dm, det kan vara bra att ha om man bor på nedre botten.
kan du visa bild istället? då unviker vi missförstånd
En billig och smart allt-i-ettlösning för er som inte har "uprullningsbara fönster" och bor på nedre botten: En granne till mig hade monterat en stark stång ca 3-4 dm upp så att den gick tvärs över fönstret. Den var väl förankrad men möjlig att skruva bort vid t ex fönstertvätt. Det som var finurligt var att han använde den som "cafégardinstång" och fick därmed ett bra insysnsskydd också. Han ville alltså undvika att någon slog hål på fönstret, stack in handen och öppnade med handtaget. På så vis kunde han också ha öppet en bit. Billigare än fönsterlås och trevligare än galler.
Om man bor på bottenvåningen är ett fönsterlås att rekommendera.
Om TS menar sådana fönster som roterar på mitten så finns ju en spärr som gör att fönstret bara öppnas några cm men med en pinne är det enkelt att peta upp spärren och öppna fönstret helt.
Har gjort det själv på ett sommarhus jag hyrde när jag låst in nycklarna och blev förvånad av hur lätt det var.
Om TS menar sådana fönster som roterar på mitten så finns ju en spärr som gör att fönstret bara öppnas några cm men med en pinne är det enkelt att peta upp spärren och öppna fönstret helt.
Har gjort det själv på ett sommarhus jag hyrde när jag låst in nycklarna och blev förvånad av hur lätt det var.
Det var nog det svaret TS var ute efter. Vet du om man kan få tag på fönsterlås för sådana fönster?
Jo, jag menade sådana fönster! Så det är lätt att få upp dom?