2010-06-13, 10:51
Medlem
ynottens avatar
Min polare har precis köpt trummor och vi försöker förgäves koppla in det via MIDI ingångarna jag har ingen aning om hur man gör jag har ett

Jag har:
Millenium MTS-400 trumset.
E-MU 1820 ljudkort (Midi in, out)
Cubase SX

jag vet inte hur jag skall få in trumljudet i datorn? Det går att få in ljudet via Phone uttaget men då kan man ju inte direkt mixa ljuden utan då är oftast high-hat för hög och liknande. Är det någon som vet hur man skall göra för att koppla midi och få det att funka i Cubase behöver man nått program extra för att få samplarna in?
Citera
2010-06-13, 11:17
Medlem
Vattendroppes avatar
Jag borde väl inte vara så snabb med att svara.
Jag är inne på samma tanke som du och kommer
att följa denna tråd.
Men jag har funderat en del kring det där.
Och det borde inte vara så himla svårt att få det att funka.
Testa att göra en mapning,,,, - gm-drum map.
Citera
2010-06-13, 12:30
Bannlyst
Gör ett midispår -> välj midi input i vänsterkolumnen -> lägg till plugg(rekomenderar addictive drums). Så lätt är det att få igång mitt midikeyboard iallafall, antar att det är lika för trummorna också.
Citera
2010-06-13, 12:42
Medlem
ynottens avatar
okej man måst alltså använda ljud-pluginsen som finns i Cubase man kan inte få trumljudet som finns i trumsetet direkt in i programmet?
Citera
2010-06-13, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ynotten
okej man måst alltså använda ljud-pluginsen som finns i Cubase man kan inte få trumljudet som finns i trumsetet direkt in i programmet?
Nej du kan inte få ljudet från trumsetet om du använder midi utgången, midi sänder bara iväg vilka trummor du slår på, så du behöver någon plugin för att lägga trummljud på det.
Citera
2010-06-13, 12:58
Medlem
ynottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vismbr
Nej du kan inte få ljudet från trumsetet om du använder midi utgången, midi sänder bara iväg vilka trummor du slår på, så du behöver någon plugin för att lägga trummljud på det.

okej synd hmm kan man använda Ezdrummer tror du?
Citera
2010-06-13, 14:13
Medlem
WaRs avatar
Du behöver ju inte ens Cubase, det räcker med en fristående trumplug om du bara ska använda ljuden för att spela.
Citera
2010-06-13, 22:00
Medlem
ynottens avatar
aja de funka inte hur jag än gjorde. Drog in skiten i Phone uttaget ändå och fick mixa så gott jag kunde. Blev hyffsat
Citera
2012-02-14, 19:24
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Du behöver ju inte ens Cubase, det räcker med en fristående trumplug om du bara ska använda ljuden för att spela.

Någon som skulle kunna tipsa om en bra fristående trumplug? Har ett Roland TD-3 som jag på enklast och billigast möjliga sätt vill kunna spela med annat ljud än det som finns i modulen, gärna hårdrock/metal men ett lite mer realistiskt trumljud skulle också duga.
Citera
2012-02-14, 19:42
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Någon som skulle kunna tipsa om en bra fristående trumplug? Har ett Roland TD-3 som jag på enklast och billigast möjliga sätt vill kunna spela med annat ljud än det som finns i modulen, gärna hårdrock/metal men ett lite mer realistiskt trumljud skulle också duga.

Kolla in Steven Slates grejer.

http://stevenslatedrums.com/
Citera
2012-02-14, 20:10
Medlem
gbajerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Kolla in Steven Slates grejer.

http://stevenslatedrums.com/

Det verkar alltså inte bättre än att man får vara beredd att punga ut 2000 spänn för att få lite bättre ljud i trummorna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in