2013-03-23, 11:54
Medlem
Alltså, de flesta råvaror/mat innehåller små mängder mögelsporer även när det är färskt (tex bröd). Vi äter alltså mögel hela tiden. Problemet uppstår om man kombinerar gynnsamma omständigheter för mögeltillväxt med tid - det är då vi får de gröna håriga ytorna, dvs en hög koncentration av mögelsporer och de biprodukter (ofta giftiga) de producerar. Däremot, och det kan man räkna ut med valfri kroppsdel, så har vi människor ätig mögel och mögelbiprodukter i miljoner år - det är liksom ofrånkomligt - och våra kroppar har anpassats efter det på samma sätt som att vi tål etanol (jästa frukter) med relativt lindriga biverkningar. Som vanligt ska man inte överdosera men lite mögel och lite mögelbiprodukter klarar vi utan problem (om man är frisk i övrigt). Det kan säkert vara lite nyttigt med många av dessa ämnen också.
Citera
2013-08-07, 01:06
Medlem
Dimaks avatar
vet inte om jag har ätit en mögel bit men det var en bit precis vid bettet, dock inga fler mögelbitar, men en liten prick gör väl ingenting? kommer äta resten ändå.
Citera
2014-01-11, 19:00
Medlem
Kabeldragares avatar
Möglig sylt? Kan man ta bort möglet och köra på eller?
Citera
2014-01-11, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeldragare
Möglig sylt? Kan man ta bort möglet och köra på eller?
Släng
Citera
2014-04-28, 19:50
Medlem
Hakkapelitens avatar
Va i helvete?! Söker man på förtäring av möglig mat, så är nio av tio resultat nåt som har med graviditet att göra, resten handlar om mögligt bröd. Att söka på engelska sket sig det med konstigt nog.

MEN hur som helst. Kirrade i ordning en macka med lite smått och gott på, kände ingen konstig smak eller så, men då jag skulle göra en till såg jag att den skivade skinkjäveln börjat odla hår. Nu var det ingen halv julskinka som jag tuggat i mig, utan två skivor ni vet sån där färdigskivad som man köper. Hur som helst var det inte en halv peruk eller så på skinkan utan små (5mm i diameter) prickar med kort, vitt hår på.

Hur är det med mögel på köttprodukter? Kommer jag åka på en matförgiftning av det här?
Citera
2015-03-13, 08:07
Medlem
Har ätit för gammalt bröd i 5 dagar nu. Vet inte om det varit mögligt under hela denna perioden, men såg lite mögel idag.

Är detta farligt??
Citera
2015-03-13, 09:18
Medlem
EmmaKlaras avatar
Att få i sig litet mögel någon enstaka gång har väl de flesta varit med om och jag har aldrig blivit sjuk av detta. Men det är ju inte att rekommendera.

Man ska inte ge fåglar gammalt bröd som kan vara mögligt, deras små kroppar klarar inte så mycket.
Citera
2015-03-16, 04:43
Medlem
Mayahexs avatar
Alltså, det beror lite på vilken färg möglet har dvs vilken typ av mögel, lite grönmögel som kan uppstå på bröd eller ost är inte farligt om man råkar få i sig lite grann. Mögel som är vitt är inte så trevligt men inte heller så farligt. Mögliga charkuterier kan man bli magsjuk av om man har otur och även få botulism eller listeria så där ska man vara försiktig, rött och svart mögel är riktigt dåligt och kan vara farligt då de ofta bildar toxiner ( gift) och även kan indikera på e-coli bakterier, dvs . Oren hantering av livsmedlet.
Citera
2015-12-19, 18:48
Medlem
Bertil85s avatar
En fråga angående mögel på mat.

Hur angrips maten av mögel? Är det något som finns i luften?

Hur hamnar möglet i ett kylskåp/ i maten där?
Citera
2015-12-20, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakkapeliten
Va i helvete?! Söker man på förtäring av möglig mat, så är nio av tio resultat nåt som har med graviditet att göra, resten handlar om mögligt bröd. Att söka på engelska sket sig det med konstigt nog.

MEN hur som helst. Kirrade i ordning en macka med lite smått och gott på, kände ingen konstig smak eller så, men då jag skulle göra en till såg jag att den skivade skinkjäveln börjat odla hår. Nu var det ingen halv julskinka som jag tuggat i mig, utan två skivor ni vet sån där färdigskivad som man köper. Hur som helst var det inte en halv peruk eller så på skinkan utan små (5mm i diameter) prickar med kort, vitt hår på.

Hur är det med mögel på köttprodukter? Kommer jag åka på en matförgiftning av det här?
Jag skulle iaf skippat skinkan om du tänkte göra en till macka, alternativt traska ner till närmaste hemköp. Du lär väl inte behöva sjukhusvård men så onödigt att riskera bli sjuk p.ga några skivor pärssons skinka.
Citera
2015-12-20, 18:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
En fråga angående mögel på mat.

Hur angrips maten av mögel? Är det något som finns i luften?

Hur hamnar möglet i ett kylskåp/ i maten där?

Värme och fukt.
Citera
2015-12-20, 19:18
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lblom
Värme och fukt.

Finns dessa så kallade mögelsporer i värme och fukt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in