2010-06-12, 17:33
Medlem
Svartskäggs avatar
På internetbanker kan man flytta pengar till andras bankkonton. Man skriver ett namn och ett kontonummer. Jag undrar om banken kontrollerar om namnet stämmer med kontot? Dvs om den person man anger verkligen äger kontot?
Citera
2010-06-12, 17:36
Medlem
Jag har aldrig skrivit något namn när jag fört över pengar till någon annans konto via internetbanken. Möjligtvis ett meddelande. Vad har du för konstig bank som kräver att du skriver namnet på mottagaren?
Citera
2010-06-12, 17:58
Medlem
Svartskäggs avatar
Swedbank. Jag har Skandiabanken också, men jag har inte kollat hur det ser där.
Citera
2010-06-12, 18:44
Medlem
Du kan skriva vad som helst på namnraden, kontonummret kommer att sparas 'under vad du skriver på namnraden' så du kan föra över pengar fler gånger

Och skulle pengarna inte träffa ett konto så kommer pengarna automatiskt tillbaka till di inom några dagar!
Citera
2010-06-13, 14:03
Medlem
Svartskäggs avatar
Så man har alltså ingen aning om vem man egentligen betalar till? Om en skojare med falsk identitet lurat en att betala till sitt konto så kan man inte få reda på vem som äger kontot?
Citera
2010-06-13, 15:20
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Så man har alltså ingen aning om vem man egentligen betalar till? Om en skojare med falsk identitet lurat en att betala till sitt konto så kan man inte få reda på vem som äger kontot?

Du får göra en polisanmälan, så kan polisen begära ut uppgifterna på innehavaren av banken. Men du själv kan inte gå in på banken och fråga, nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in