2010-06-12, 01:41
Medlem
Torchs avatar
Relaterat till denna tråden som jag förhastade mig att starta i mac-forumet.

Jag brände Windows 7 på en DVD dual layer skiva. Detta gjorde jag på min macbook pro(1.5 år gammal) och det gick bra. Jag testade mounta skivan i macen och man såg att iso-filen bränts korrekt. Såg filerna och allt på skivan.

Testade efter detta att sätta in skivan på en annan dator som kör win xp. Enligt denna dator var skivan tom, dvs ingenting fanns på den. Testade då att sätta in samma skiva i ännu en dator jag har, denna med Windows Vista. Inte heller här får jag upp något. Känns bara som om inget händer när jag stoppar in skivan i datorn. Man hör hur den börjar läsa in någonting en kort sekund, sen händer inget. Utforskaren visar bara... tomt.

På min mac kör jag VMware och XP virtualiserat. Testar då att connecta min cd/dvd drive, stoppar in skivan, och poff... den läser in den som den ska, och jag kan bläddra i skivan i utforskaren.

Vafan är det som händer och varför? Jag har googlat mig fördärvad nu. Visst, det pekar på att det är fel på dvd-läsaren i mina två andra datorer eller att dom inte kan läsa DVD. Men det kan dom. Testade andra DVD-skivor, och det gick bra. Datorn som kör Vista är dessutom bara 1 år gammal och rätt så dyr.

Är det någon som har en idé?
Citera
2010-06-12, 01:53
Medlem
Jonny666s avatar
Varför bränna windows på en DL skiva bränn den på en vanlig och testa igen
Citera
2010-06-12, 01:57
Medlem
Torchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny666
Varför bränna windows på en DL skiva bränn den på en vanlig och testa igen

ISO-filen är nästan 5 GB. Det är en version med både 32- och 64-bit version plus en massa annat jag vill ha och behöver. Den ska brännas på en DL skiva, och andra som tankat samma fil har gjort likadant och för dom funkar det.
Citera
2010-06-12, 17:57
Medlem
new-eurochilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torch
Relaterat till denna tråden som jag förhastade mig att starta i mac-forumet.

Jag brände Windows 7 på en DVD dual layer skiva. Detta gjorde jag på min macbook pro(1.5 år gammal) och det gick bra. Jag testade mounta skivan i macen och man såg att iso-filen bränts korrekt. Såg filerna och allt på skivan.

Testade efter detta att sätta in skivan på en annan dator som kör win xp. Enligt denna dator var skivan tom, dvs ingenting fanns på den. Testade då att sätta in samma skiva i ännu en dator jag har, denna med Windows Vista. Inte heller här får jag upp något. Känns bara som om inget händer när jag stoppar in skivan i datorn. Man hör hur den börjar läsa in någonting en kort sekund, sen händer inget. Utforskaren visar bara... tomt.

På min mac kör jag VMware och XP virtualiserat. Testar då att connecta min cd/dvd drive, stoppar in skivan, och poff... den läser in den som den ska, och jag kan bläddra i skivan i utforskaren.

Vafan är det som händer och varför? Jag har googlat mig fördärvad nu. Visst, det pekar på att det är fel på dvd-läsaren i mina två andra datorer eller att dom inte kan läsa DVD. Men det kan dom. Testade andra DVD-skivor, och det gick bra. Datorn som kör Vista är dessutom bara 1 år gammal och rätt så dyr.

Är det någon som har en idé?

Din Macbook pro har inte en dvdläsare som stöder dual layer, lägg över filerna på en usb sticka (8gb) om du har och boota från den. Eventuellt ladda ner en version av W7 som får plats på en vanlig dvd och bränn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in