2010-06-05, 02:26
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi
Golfbana är ett privat egendom. Så allt som finns där lös som fast egendom tillhör klubben/ägaren till golfbana.

Du menar ungefär som att jag äger allt jag stoppar i fickorna på min jacka. Jackan är trots allt min egendom......
Citera
2010-06-05, 06:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Du menar ungefär som att jag äger allt jag stoppar i fickorna på min jacka. Jackan är trots allt min egendom......

nej jag menade att golbana e privat mark/egendom o att de hyr ut ju sin utrustning så allt som tillhör klubben e deras.

Äger jag mark nånstans i Sverige så allt som e på min egendom tillhör mig, träd, vatten, etc etc.
Citera
2010-06-05, 10:30
Medlem
Vädurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rushdi
Äger jag mark nånstans i Sverige så allt som e på min egendom tillhör mig, träd, vatten, etc etc.
Nja... Det är en sanning med modifikation. Allmänheten får exempelvis plocka bär, blommor och svamp på din egendom, hämta vatten i dina vattendrag, så länge det inte rör sig om tomtmark intill ditt hus. Naturvårdsverket hävdar att mindre stenar i smärre antal ligger i en gråzon, liksom lavar och mossa som inte plockas för komersiellt bruk. Så även om du äger marken, sätter upp Privat!-skyltar, så har folk rätt att plocka "dina" bär och blommor på din mark.

Men vi kan slå fast att fritt växande bär i skog och mark, och kvarlämnade bollar på anlagda golfbanor inte är samma sak, och lär bedömas tämligen olika om det dras till rätten.
Senast redigerad av Vädur 2010-06-05 kl. 10:32.
Citera
2010-06-05, 11:42
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Nej, men som du kanske vet så om du tar någons mobiltelefon och stoppar i din jacka så får inte han bara ta tillbaka den själv (självtäkt). Det är skillnad mellan besittning och ägande.

Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Hmm. Du får ursäkta att jag trilskas, men jag blev lite intresserad.

Att upphittat föremål skall överlämnas till polisen vet jag. Typexemplet är en upphittad cykel, som efter en månad hos farbror blå tillfaller upphittaren.

Men jag är fortfarande inte helt övertygad om detta att "ägaren till platsen" har besittningsrätt till föremålen. Låt mig komma med ytterligare ett exempel: Jag går ut på en krog. Hittar en kavaj på dansgolvet. Tar denna till polisen och anmäler den som upphittad. Ingen ägare anmäler sig. Tillfaller kavajen verkligen då krogen (ägaren till platsen)? (Vi bortser här från att det naturliga är att lämna in kavajen till krogen, då jag ju de facto skall lämna in upphittat föremål till polisen så har jag ju all rätt att göra just det).

Har du möjlighet att visa de rättsfall du nämner där upphittat föremål tillfallit ägaren till platsen vore jag väldigt tacksam om du hade möjlighet att länka.

Citat:
Ursprungligen postat av s-we
Men är inte golfbollarna just det? Från länken jag postade i första inlägget. Citatet är ifrån en juridikstuderande:

Originära fång innebär däremot att man inte kan härleda sin rätt från den tidigare ägaren, det finns ingen ägare, det är herrelös egendom. Exempel på originära fång är jaktfångst, plockade svampar och hittegods.

Jag vill påstå att bortslagna golfbollar också är ett originärt fång. De har ju ingen ägare. Den ursprungliga ägaren, spelaren, har slagit bort bollen, kanske för flera år sedan, och har lämnat den på banan utan avsikt att någonsin leta upp den.

Är han ute och cyklar?

http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/2161/1/200038.pdf
Läs den där
Citera
2010-06-05, 11:59
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALXALX
Det är skillnad mellan besittning och ägande.

Vilket var precis min poäng....
Citera
2010-06-05, 12:07
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Vilket var precis min poäng....
Vilket jag förstår vid en andra läsning.. sorry
Citera
2010-06-05, 17:30
Medlem
Citat:
http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/2161/1/200038.pdf
Läs den där

Tänkt på att för en som inte är särskilt insatt i juridik så kan 87 sidor om ett väldigt smalt och komplicerat område i juridiken inte vara det lättaste. Sammanfatta det istället och dra gärna kopplingarna till ämnet.

På sidan 59 i dokumentet finns "Borttappad egendom ute i det fria"

Där beskriver hon två händelser och avslutar sedan med:

Min mening är att besittningen för sakens ägare upphör då han lämnat platsen.
Intressant är att det inte i något av fallen ens nämns frågan om besittning för fastighetens
innehavare. Mycket talar för att besittning för fastighetens innehavare inte uppkommer
om egendom kvarglömts på dennes fastighet. Detta ligger i linje med att det
är osäkert om besittning kan uppkomma till kvarglömd egendom i stora lokaler öppna
för allmänheten.

Jag tolkar det som ett golfbollen upphör vara golfspelarens då han lämnar platsen och två att besittningen för golfklubben (fastighetens ägare) inte uppkommer då egendomen glöms kvar på dess fastighet.

Rätt eller fel?
Citera
2010-06-05, 18:11
Medlem
Vädurs avatar
Skillnaden mellan att äga något - och däremed vara dess rättmäktiga ägare, och att besitta något är viktig.

Om du besitter något, så har du detta föremål under direkt kontroll. Om jag inte fått det hela om bakfoten så besitter du exempelvis ett föremål som du hyrt eller lånat av någon annan, medan denne fortfarande är ägare. Likaså besitter du självfallet dina ägodelar som du har "under kontroll".

När jag tappar något så besitter jag det inte längre, men är fortfarande sakens ägare. Det är därför som det inte är lagligt för folk att behålla sådant som de hittar på stan eller ute i naturen, utan skall lämna in det til polisen så att ägaren har möjlighet att göra anspråk på sina ägodelar.

Av praktiska skäl övergår ägandet till upphittaren efter tre månaders polisförvaring, om upphittaren nu vill ta över objektet.

(slå mig gärna på fingrarna om jag missuppfattat skillnaden mellan att besitta och äga)
Senast redigerad av Vädur 2010-06-05 kl. 18:13.
Citera
2010-06-05, 18:36
Medlem
ALXALXs avatar
Citat:
Tänkt på att för en som inte är särskilt insatt i juridik så kan 87 sidor om ett väldigt smalt och komplicerat område i juridiken inte vara det lättaste. Sammanfatta det istället och dra gärna kopplingarna till ämnet.

På sidan 59 i dokumentet finns "Borttappad egendom ute i det fria"

Där beskriver hon två händelser och avslutar sedan med:

Min mening är att besittningen för sakens ägare upphör då han lämnat platsen.
Intressant är att det inte i något av fallen ens nämns frågan om besittning för fastighetens
innehavare. Mycket talar för att besittning för fastighetens innehavare inte uppkommer
om egendom kvarglömts på dennes fastighet. Detta ligger i linje med att det
är osäkert om besittning kan uppkomma till kvarglömd egendom i stora lokaler öppna
för allmänheten.

Jag tolkar det som ett golfbollen upphör vara golfspelarens då han lämnar platsen och två att besittningen för golfklubben (fastighetens ägare) inte uppkommer då egendomen glöms kvar på dess fastighet.

Rätt eller fel?

Ute i fria rör snarare skog och mark än en golfbana.
Min gissning är att författaren nog inte hade skrivit "Mycket talar för att besittning för fastighetens innehavare inte uppkommer om egendom kvarglömts på dennes fastighet" om uppsatsen skrivits i år istället för år 2000, det finns som sagt ett rättsfall som rör en plånbok som låg på ett bensinmacksområde och där besittningen ansågs komma till bensinmacken trots att de inte visste om att plånboken fanns där. Men som sagt så beror ju allt på, ute på en skogsfastighet är det säkert annorlunda än på en golfbana eller en parkering.
"Min mening är att besittningen för sakens ägare upphör då han lämnat platsen." hon säger inget om ägandeförhållandet till den kvarglömda saken, bara besittningen.

Men tänk så här, golfbanan kanske säljer rättigheter till att plocka bollar, eller plockar bollar själv för att sälja. Jag kan inte med bästa vilja se att du har något rätt att ta någonting från den marken (förutom det som tillkommer alla genom allemannsrätten).

Vädur: du behöver inte vara så hård på direkt kontroll i avseende på besittningen. Ett tydligt exempel är om du hyr ett förråd eller förvarar någonting på en åker eller ute i skog som du äger, det framkommer ju inte direkt i de fallen som att man har direkt kontroll.
Citera
2010-06-05, 21:36
Medlem
Citat:
Ute i fria rör snarare skog och mark än en golfbana.

Gör det verkligen det? Det andra exemplet är ju ifrån en militär idrottsplats.

Citat:
Min gissning är att författaren nog inte hade skrivit "Mycket talar för att besittning för fastighetens innehavare inte uppkommer om egendom kvarglömts på dennes fastighet" om uppsatsen skrivits i år istället för år 2000, det finns som sagt ett rättsfall som rör en plånbok som låg på ett bensinmacksområde och där besittningen ansågs komma till bensinmacken trots att de inte visste om att plånboken fanns där. Men som sagt så beror ju allt på, ute på en skogsfastighet är det säkert annorlunda än på en golfbana eller en parkering.

Är det det närmaste vi kommer? Finns det verkligen inget fall där golfbollar som blivit plockade på en golfbana lett till att rätten tagit upp det? Jag menar, så otroligt ovanligt kan det inte vara med tanke på alla "floridabollar" återförsäljare man hittar om man googlar eller söker på golfbollar på te x blocket.
Kan anledningen till att det inte finns något rättsfall ha att göra med att det helt enkelt inte är olagligt?

Citat:
"Min mening är att besittningen för sakens ägare upphör då han lämnat platsen." hon säger inget om ägandeförhållandet till den kvarglömda saken, bara besittningen.

Visserligen inte. Men det passar ju ihop med historian ifrån dykarforumet som jag postade längst upp på sidan två. Där några samlar golfbollar i en damm. När sedan polisen ringde upp dom erbjöd dom sig att de ursprungliga ägarna skulle få en möjlighet att identifiera sina egna bollar. Givetvis övervägde polisen det men tackade sedan nej till det då det bara skulle leda till massa extra jobb för honom/henne som inte leder någon vart. För det faller ju på sin egen orimlighet att någon kan bevisa att det är just deras boll som dykarna plockat upp.
Citera
2010-06-05, 23:08
Medlem
Bergakungens avatar
Intressant fråga.

Nu kan man fundera litet på hur eller om de här bollarna tappas bort respektive överges. I konceptet golf ingår att man spelar på anlagda banor och man förbinder sig att följa diverse regler, bland annat antas man inte leta alltför länge efter en bortslagen boll. Sedan har man konstgjorda hinder tillsammans med naturliga, och ett antal av de konstgjorda hindren är vattenhinder. Dessa blir med tiden fulla med förlorade bollar. Likadant gäller ofta speciella regler för "out of bounds" där man ibland helt enkelt inte får hämta en aldrig så synlig boll (skydd av växande gröda".

Frågan är ju då om det handlar om ett ett frivilligt övergivande eller glömska, utan i stället tillämpning av ett bestämt regelverk mellan två parter, banhållaren och spelaren

Någon allemansrätt torde inte kunna hävdas till en golfbana (prova att tälta eller grilla på en green, om någon tvekar). Det lär dessutom finnas en skylt på en skotsk golfbana som lyder "Upphittad boll får ej tas upp innan den stannat helt"...
Citera
2010-06-05, 23:12
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Enligt en person i Golf.se tråden:

"De flesta golfbanor torde falla under "allemansrätten" i så mening att vem som helst får beträda området och vistas där mer eller mindre enligt eget skön. I och med det, och givet att bortslagen boll är av ringa värde etc, är det sannolikt att vem som helst får fiska bollar i vattenhinder så länge man beaktar säkerhetsaspekter, ev påverkan/slitage på området etc. Jämför med att fiska bollar i en sjö som gränsar till golfbanan. Det lär inte vara ngn skillnad om sjön är stor eller liten (läs: vattenhinder) och helt, delvis eller inte alls ligger inom banans gräns."

http://forum.golf.se/viewtopic.php?f=2&t=44356&st=0&sk=t&sd=a&start=125

Men det är som sagt en tolkning av den här personen, som visserligen delas av fler i den där tråden.

Allemansrätten gäller absolut INTE på en golfbana. Det är det dummaste jag någonsin hört. Det skulle innebär att man får tälta på green!

Källa: http://www.swedishepa.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-Vandring-och-skidakning/ (längst ner på sidan).
Senast redigerad av Kenny Kuk 2010-06-05 kl. 23:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in