Citat:
Ursprungligen postat av s-we
Tänkt på att för en som inte är särskilt insatt i juridik så kan 87 sidor om ett väldigt smalt och komplicerat område i juridiken inte vara det lättaste. Sammanfatta det istället och dra gärna kopplingarna till ämnet.
På sidan 59 i dokumentet finns "Borttappad egendom ute i det fria"
Där beskriver hon två händelser och avslutar sedan med:
Min mening är att besittningen för sakens ägare upphör då han lämnat platsen.
Intressant är att det inte i något av fallen ens nämns frågan om besittning för fastighetens
innehavare. Mycket talar för att besittning för fastighetens innehavare inte uppkommer
om egendom kvarglömts på dennes fastighet. Detta ligger i linje med att det
är osäkert om besittning kan uppkomma till kvarglömd egendom i stora lokaler öppna
för allmänheten.
Jag tolkar det som ett golfbollen upphör vara golfspelarens då han lämnar platsen och två att besittningen för golfklubben (fastighetens ägare) inte uppkommer då egendomen glöms kvar på dess fastighet.
Rätt eller fel?
Ute i fria rör snarare skog och mark än en golfbana.
Min gissning är att författaren nog inte hade skrivit "Mycket talar för att besittning för fastighetens innehavare inte uppkommer om egendom kvarglömts på dennes fastighet" om uppsatsen skrivits i år istället för år 2000, det finns som sagt ett rättsfall som rör en plånbok som låg på ett bensinmacksområde och där besittningen ansågs komma till bensinmacken trots att de inte visste om att plånboken fanns där. Men som sagt så beror ju allt på, ute på en skogsfastighet är det säkert annorlunda än på en golfbana eller en parkering.
"Min mening är att besittningen för sakens ägare upphör då han lämnat platsen." hon säger inget om ägandeförhållandet till den kvarglömda saken, bara besittningen.
Men tänk så här, golfbanan kanske säljer rättigheter till att plocka bollar, eller plockar bollar själv för att sälja. Jag kan inte med bästa vilja se att du har något rätt att ta någonting från den marken (förutom det som tillkommer alla genom allemannsrätten).
Vädur: du behöver inte vara så hård på
direkt kontroll i avseende på besittningen. Ett tydligt exempel är om du hyr ett förråd eller förvarar någonting på en åker eller ute i skog som du äger, det framkommer ju inte direkt i de fallen som att man har direkt kontroll.