2010-06-01, 10:53
Medlem
Varför har det blivit hälften av Flashbacks medlemmars favoritsyssla att vråla att man ska söka innan man skriver ett inlägg? Det är väl en sak om det gäller frågor som dyker upp varje dag, typ "Jag har tagit en viss drog, kommer jag vara ren en viss dag?", men det verkar ha blivit en tävling bland folk att hitta liknande trådar för att kunna uppmana trådskaparen att söka. Hur fan orkar ni? Visst är det roligt att trycka ned folk på olika sätt, men det finns väl roligare/elakare saker att skriva till TS? Och söker man och hittar en gammal tråd och skriver i, ja då är det inte ovanligt att man blir tillsagd att kolla hur gammal tråden är innan man skriver, då den anses för gammal.

Varför inte bara ignorera trådar som dyker upp titt som tätt, istället för att ge TS uppmärksamhet?
Om det nu finns en liknande tråd, så förstår ni säkert att det inte är det lättaste att hitta en sådan. Sök/söka/googla finns i princip i alla trådar.
2010-06-01, 11:00
Medlem
Slaskmons avatar
https://www.flashback.org/t129973

Men det kanske är bra att påminna nu i sommarledigheter!
2010-06-01, 11:10
Medlem
vildavanadiss avatar
Jag tror inte att det handlar om "hur fan orkar ni?" bemöda er med att skriva 'sök' som svar till trådar som redan finns. Jag tror det handlar om att dom som svarar så är av åsikt att "hur fan orkar TS inte använda sökfältet?".

Vad grundar sig detta i? Jo, det har att göra med att flertalet av Flashbacks användare är väldigt flititga användare och sitter och tittar igenom hundratals trådar varje dag. Det gör att dessa flititga användare ofta snubblar över en ny tråd som *vet* att det dök upp en likadan tråd för en vecka sedan. Eftersom den snarlika och äldre tråden fortfarande är färsk i minnet på dom användarna, så tycker dom att TS av den nya, likadana tråden, är lat och deras uppmaning blir därför 'sök'. Dom tycker att det är slappt helt enkelt.

Det finns en tråd som tar upp en *del* av det ditt ämne här:
https://www.flashback.org/t992320

Tråden behandlar även låsning kontra sammanfogning och redan på första sidan tycker jag att moderatorn med Jasonmasken har en bra poäng. Jag citerar:

"Jo, detta ar en foljd av fragestallningen. Det blir ju trots allt moderatorn som far soka for att hitta en lamplig trad, och dessutom maste moderatorn lasa amnet (och ofta aven bladdra runt i traden) for att bedoma om det ar en lamplig trad att hanvisa till eller sammanfoga med. Ibland kan man hjalpa anvandarna genom att leda dem till befintliga tradar, men "the bottom line" ar att om man ar seriost intresserad av en fraga sa bor man anvanda sokfunktionen och lasa pa innan man postar en ny trad.

Ibland ar det ocksa helt uppenbart att det ar fraga om lathet fran TS sida, och det gynnar inte debattkvaliteten att samma fraga upprepas flera ganger om. Haromdagen raderade jag t.ex. en trad dar TS hade uppmanats att soka och aven fatt tips pa en liknade trad av andra anvandare, och TS reaktion var: "Jag har sett den traden, men det var sa manga sidor i den...". Om TS inte ar mer intresserad an sa ar det svart att motivera tradens existensberattigande. Det finns manga hjalpsamma anvandare pa FB, men detta betyder inte att man ska trotta ut dem med att posta samma fragor om och om igen."
2010-06-01, 17:31
Medlem
ischs avatar
Inte för att vara så men SÖK! Finns massor av trådar på ämnet. Här är en till https://www.flashback.org/t374603 på ämnet.

isch, mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in