2010-07-10, 23:41
Medlem
om du har bostadsbidrag och detä r på 3018 kr i månaden så är det inte bostadsbidrag, det är antingen bostadstillägg för att du har sjuk eller aktivitetsersättning, eller så har du bostadsbidrag inom ramen för familjebidrag för totalförsvarspliktiga... bägge dom förmånerna är lite annorlunda än vanligt bostadsbidrag, men du kan vara tämligen garanterad att få betala tillbaka om fk kommer på dig, kravet kan komma upp till 10 år efteråt..
Citera
2010-09-27, 16:52
Medlem
Om jag minns rätt är dessutom bostadsbidraget preliminärt (eftersom det grundas på uppgifter om framtida lön och hyra), och det slutliga bidraget fastställs i slutet av varje år. Du kan då få betala tillbaka om du t ex jobbat extra och dragit in mer pengar än du angav att du skulle göra när du sökte bidraget.

Vad menar du med att bidraget utgått, ts? När perioden du sökt det för tagit slut?
Citera
2010-09-30, 08:39
Medlem
När det gäller hur mycket bostadsbidrag man får så är det som någon redan sagt ett preliminärt belopp.

Det slutliga beloppet avgörs utifrån din taxerade inkomst, dvs den du anger i din deklaration.
Det innebär att du på våren 2012 kommer att få hem ett besked om hur mycket ditt slutliga bostadsbidrag för 2010 blev. Du deklarerar ju året efter inkomståret, sedan tar det tydligen ett helt år innan det är helt klart.
För 2011 får du således beskedet på våren 2013. Etc.

Har du fått för mycket blir du återbetalningsskyldig, alltså mer än ett år efter.

Vad jag ville säga med detta är att jag är ganska säker på att Skatteverket har koll på var du var folkbokförd (skriven) de perioder du fått bostadsbidrag, och det är alltså därifrån FK hämtar sina uppgifter angående din inkomst det aktuella året. Och din adress.

Så jag tror att sannolikheten är stor att du kommer att bli påkommen.

Särskilt om man betänker att du troligen inte kan vara kvarskriven på din gamla adress.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in