2010-05-25, 16:34
Medlem
Hej, jag sitter på windows 7 Ultimate och lyckas inte starta upp det längre.
När jag slår på datorn så kommer först POST och funkar bra, sen när windows ska börja laddas så kommer det upp två alternativ,
Starta reparation/felsökning(rekommenderas) och
Starta windows normalt.

Om jag väljer starta windows normalt så startar datorn om sig efter några sekunder.
Om jag väljer starta reparation/felsökning så kommer jag in i felsökaren och får välja inputspråk på tangentbordet, klickar nästa där den söker efter problem eller vad den gör. För att till slut säga att den inte hittade något att göra och att man ska klicka avsluta för att stänga av datorn.

Första gången jag fick välja mellan de två alternativen var för några dagar sen. Då räckte det med att stänga av strömbrytarn på nätagget några sekunder för att sedan starta windows normalt och det funkade fint, men idag så vägrar den verkligen att starta.

Har även testat starta reparation genom windows 7 skivan men får upp samma fel i felsökaren.
Just nu sitter jag i ubuntu och jag kommer åt filer på hårddisken så det lär inte vara den det är fel på.

Vet att det vart mycket text men är det någon som vet hur man kan lösa detta problem så skulle det uppskattas mycket.
Citera
2010-05-25, 16:41
Medlem
nothXs avatar
ta ur dom andra hårddiskarna och vicka/ryck lite i kablarna och försök tills det startar.

min underbara dator kunde krascha, och sen inte hitta windows. men gjorde man ovanstående ett par gånger så hoppa den igång igen. datorer har sitt egna lilla liv :/
Citera
2010-05-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nothX
ta ur dom andra hårddiskarna och vicka/ryck lite i kablarna och försök tills det startar.

min underbara dator kunde krascha, och sen inte hitta windows. men gjorde man ovanstående ett par gånger så hoppa den igång igen. datorer har sitt egna lilla liv :/

Testade ta ur den andra hårddisken och köra endast med OSdisken, men det vart samma sak.

När jag väljer att starta windows normalt så kommer det så långt att jag ser windowsloggans animering som står och typ blinkar eller vad den gör i 5-6 sekunder innan datorn startas om igen.

Om jag väljer att köra startreparation så kommer det upp att den inte gick att uppdatera/reparera och man kan välja att skicka till microsoft eller ej, sen stängs datorn av.
Citera
2010-05-25, 17:43
Medlem
Nu ger jag upp att försöka få igång windows 7 igen, nu vill jag bara spara filerna från C: partitionen för att sedan formatera och installera på nytt.

Då kommer jag till problemet, nu sitter jag i Ubuntu liveCD, jag kommer åt alla filer och mappar på hårddisken förutom mappen Documents and settings. När jag klickar in mig i den mappen så är det helt tomt, jag får ingen access denied eller något liknande, utan den är bara helt tom.

Så är det någon som vet hur jag kan lyckas komma åt och spara filerna jag har i mina dokument och skrivbordet?

Edit: Det löste sig, jag skulle gå in i users mappen istället för documents and settings
Edit 2: jag tog ut segern i förskott, jag lyckas inte komma åt filerna i users, jag kan se dom men får inte flytta dom då det kommer ett error: Error stating file '/media/disk/Users/Henrik/Desktop/desktop.ini': Transport endpoint is not connected. Någon som vet varför?
Senast redigerad av Mormonen 2010-05-25 kl. 17:59.
Citera
2010-05-25, 18:54
Medlem
soloultras avatar
Hade ett liknande problem med Vista.
Använde ubuntu för att säkra alla filer och sedan installerade jag Win7 över hela skiten.
Gissar på att filerna inte kommer försvinna om du ominstallerar hela skiten, utan hamna i en speciell mapp på din hårddisk.
Citera
2010-05-25, 20:33
Medlem
Har nu "löst" problemet, jag kopierade alla filer jag ville spara till en annan hårddisk med ubuntu och sen fick jag installera om windows 7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in