2010-05-23, 14:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Denna artikel finns publicerad i Kriminal-Journalen nr. 8 1990, sidorna 26 och 27.

Eftersom artikeln är lång och det flesta i den kommer att tas med kommer den att delas upp.

Del: 1.

"Med rätt att döda."

"Ett skott i nacken är egentligen det bästa sättet att avrätta folk på, snabbt och effektivt.

Elektriska stolen har jag inget förtroende för.

Hängning, som vi använde i Hongkong, är också en bra avrättningsmetod - om snaran placeras rätt.

Hongkongs gamle bödel, John Fleming, beskriver sitt gamla jobb med en yrkesmans sakkunskap och noggrannhet.

För honom var en avrättning, ett jobb som måste göras, och hans uppgigt var att göra det så rent och snabbt som möjligt, utan att plåga den dödsdömde.

Klockan sex på morgonen, en timme före avrättningen, vaknade John Fleming, tog en kopp te och satte på sig en vit t-skjorta, vita shorts och gymnastiksskor med gummisula för att få ett bra grepp på falluckans trägolv.
- Jag brukade placera en handduk i skrevet som en försiktighetsåtgärd ifall fången skulle bli vådsam och gripa tag i mina testiklar, förklarar John Fleming.

Tillsammans med en assistent promenerade han till Stanley-fängelset och anlände halvsju utanför den dödsdömdes celldörr.

Efter att den dömde hade ätit sin sista måltid eskorterade John Fleming honom de sista stegen från cellen till galgen.

När endast några korn återstod av den dödsdömdes timglas satte John Fleming på honom fångjackan och trädde en huva över hans huvud. Sedan gick allt effektivt och kliniskt tillväga. John Fleming placerade den dödsdömde över falluckan, trädde repet över huvudet och placerade snaran under vänster öra. Exakt klockan sju drog John Fleming i reglaget som fick falluckan att öppna sig.
- Sedan gick vi och drack en kopp te. Tjugo minuter senare kom vi tillbaka för att se om fången var död, berättar John Fleming.

Efter det att läkaren undersökt kroppen och dödförklarar den den hängde gick John Fleming hem och åt frukost. Han återvände till fängelset några timmar senare för att städa upp efter avrättningen."

Någon annan som har hört talats om Hongkongs siste bödel John Fleming förut?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-23 kl. 14:10.
Citera
2010-05-23, 15:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Forts. John Fleming. Del: 2.

"- Jag fick 75 hongkongdollar per nacke. Inte mycket pengar för 20 år sedan. Vanligtvis fick jag också ledigt på eftermiddagen efter en hängning.

John Fleming utförde också spöstraff på Stanley-fängelset. För varje piskning fick han 50 hongkongdollar extra i betalning.

Fången bands fast över en bock. För att inte ivalidisera fången placerade John Fleming knavas över ryggraden.
- Det visslade i luften när rottingen föll över ryggen, berättar John Fleming och visar med armen hur långt bak han förde rottingen för att få kraft. Slagen var kraftiga och huden sprack upp i röda, blodiga sår. Högsta antalet rapp var 18.
- Vi använde spöstraffet för att lära fångarna en läxa, förklarar John Fleming.

Spöstraffet används fortfarande i Stanley-fängelset.

Avrättningarna planerades mycket noggrant av John Fleming och hans assistent. Två dagar innan hängningen gjorde de ett besök hos fången för att mäta och väga honom. Fallet måste vara perfekt. Under tre dagar hängde en säck på repet för att sträcka snaran.
- Hela tiden var att göra jobbet så snyggt som möjligt. Det var meningen att fallet skulle bryta fångens nacke. Men ibland fungerade det inte och snaran ströp den dödsdömde istället. Det kunde ta fem till sex minuter innan han var död, säger John Fleming.

John Fleming har inget dåligt samveteför vad han gjort och inga mardrömmar stör hans nattsömn.
- Det enda som oroade mig natten före en avrättning var att jag skulle försova mig, säger John Fleming.

Han tror fullt och fast på dödsstraffet, och om Hongkongs fängelsevård skulle behöva hans tjänster är han villig att åter plocka fram snaran."

Forts. följer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-23 kl. 15:32.
Citera
2010-05-23, 18:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
John Fleming. Del: 3.

"John Fleming tror på dödsstraffet därför att det kan rädda liv. Han berättar om den engelske sjömannen som mördade en prostituerad i Hongkong. När han släpptes fri mördade han ytterligare några kvinnor.
- Om han blivit avrättad hade några människor till levat i dag.

John Fleming, började som fångvaktare 1959, efter militärtjänsten i den engelska flottan. Några år senare frågade fängelseledningen om han ville vara med på en avrättning - som obesrvatör.
- De ville se hur jag reagerade. Avrättningen hade ingen effekt på mig. Fångledningen hade problem att få kinesiska fångvaktare att assistera som bödlar.

Den förste dödsdömde som John Fleming avrättade hade dödat en fångvaktare med en tegelsten. Fången svimmade när han såg galgen. John Fleming och hans assistent var tvungna att bära honom till schavotten."

Hopp i artikeln.

"Under sin tid som Hongkongs bödel eskorterade John Fleming sju män till galgen.

1965 avskaffade England dödsstraffet.

I kolonin Hongkong blev det möjligt för de dödsdömda att begära nåd hos drottningen. Inget dödsstraff har utfärdats sedan 1966 då en 25-åring hängdes därför att han mördat en säkerhetsvakt.

Sedan 1966 har 250 dödsdömda fått sitt straff ändrat till livstid. 1997 kommer Hongkong att återlämnas till Kina. Många tror att knallarna från arkibuseringspatrullerna kommer att höras inifrån Stanley-fängelset.

När klockan slår midnatt den 30 juni 1997, kommer kineserna att återinföra dödsstraffet, tror John Fleming. Men då kommer han att vara pensionerad, så någon hjälp från honom lär de inte få."
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-05-23 kl. 18:17.
Citera
2010-05-24, 18:10
Medlem
adampoos avatar
intressant läsning. Hoppas du öser upp alltet
Citera
2010-05-24, 20:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fleming blev skådis.

Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
intressant läsning. Hoppas du öser upp alltet

Har faktiskt inte mera att berätta om Hongkongs siste bödel. Det enda som inte har tagits med handlar om att Fleming hade agerat som skådespelare i några filmer.
Citera
2010-05-24, 22:59
Medlem
adampoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har faktiskt inte mera att berätta om Hongkongs siste bödel. Det enda som inte har tagits med handlar om att Fleming hade agerat som skådespelare i några filmer.

Fan så trist, nåväl. Det var garanterat bättre än inget så att säga. Hoppas nån flashbackare dyker upp med mer info
Citera
2010-05-25, 12:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fleming - den siste bödeln i Hongkong.

Citat:
Ursprungligen postat av adampoo
Fan så trist, nåväl. Det var garanterat bättre än inget så att säga. Hoppas nån flashbackare dyker upp med mer info

Tyvärr har jag inte mera än alldeles litet i början som också läggs ut här.

"Han var Hong Kongs siste bödel. Suverän i konsten att döda, men även duktig på spöstraff. Nu när han inte längre får avrätta folk jobbar han inom filmen...."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in