2010-05-19, 12:03
Medlem
Jag tog examen förra sommaren som byggingenjör, rakt ut i finanskrisen.
Sen dess har jag haft riktigt tufft att skaffa jobb.

När jag kommer på intervju för tex lagerjobb/butiksbiträde så frågar dem varför jag söker jobb hos dem när jag har denna utbildning. Samt vart jag ser mig själv om några år. Jag har försökt med att då det är tuffa tider i byggbranschen så vill ta testa på något annat och sen se vad som händer. Trivs jag så stannar jag givetvis. Men de verkar se igenom det och vet att jag drar till byggbranschen så fort jag får jobb. Så min fråga är, ska jag skita i att ta med det i cv? Och vad ska jag fylla ut det med isf?

Jag skulle även behöva lite tips om hur jag kan komma in i branscen. Nu när så många varslats så vill de endast ha in ingenjörer med erfarenhet. Hur kan jag lyfta fram att de borde ta mig istället?
Citera
2010-05-19, 12:14
Medlem
latjoisses avatar
Jag hade exakt samma problem som dig,jag hade utbildat mig till mäklare men hade svårt och få jobb och kände inga i den branschen.

Så när man sökte jobb i diverse butiker och andra "små jobb" så vart man överkvalificerad.
Jag tröttnade på det tog studielån och utbildade mig till socionom istället.

Men det är svårt att komma in på en bransch där dem alltid strävar efter erfarenhet,det hade underlättat rejält ifall du hade vidgat ditt kontaktnät så du har lite folk på insidan.
Citera
2010-05-19, 12:18
Medlem
Lebreaus avatar
Jag är i princip i exakt samma situation själv och skulle också gärna ha svar på detta . Lyckades välja HELT fel utbildning när det gäller möjligheter till att få jobb, och nu vill varken skitjobbsmarknaden eller den kvalificerade marknaden anställa mig. Inte blir det väl bättre av att mina tidigare arbetserfarenheter enbart består av sommarjobb

Har funderat på det här med att "mörka" utbildningen, ser det "bättre" ut om man säger att man läst lite strökurser inom nåt humanioraämne? (Dvs som alla vet ändå inte leder till något jobb) Hur vanligt är det att de vill se betyg på detta när man söker mindre kvalificerade jobb?
Citera
2010-05-19, 12:35
Medlem
Stinkproducents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebreau
Jag är i princip i exakt samma situation själv och skulle också gärna ha svar på detta . Lyckades välja HELT fel utbildning när det gäller möjligheter till att få jobb, och nu vill varken skitjobbsmarknaden eller den kvalificerade marknaden anställa mig. Inte blir det väl bättre av att mina tidigare arbetserfarenheter enbart består av sommarjobb

Har funderat på det här med att "mörka" utbildningen, ser det "bättre" ut om man säger att man läst lite strökurser inom nåt humanioraämne? (Dvs som alla vet ändå inte leder till något jobb) Hur vanligt är det att de vill se betyg på detta när man söker mindre kvalificerade jobb?

Det viktigaste för en arbetsgivare är att han/hon kan lita på dig och att du verkligen vill jobba på företaget. Gäller det ett mindre kvalificerat jobb, som du dock gärna vill ha, så tycker jag inte du ska stryka din utbildning helt och hållet. Försök berätta vad du lärt dig under studietiden och se till vilka erfarenheter och egenskaper som företag kan ha nytta av genom att anställa dig. Man skall nog vara ganska klar med att säga att, "visst jag har en utbildning, men arbetsmarknaden är tuff, så jag har nu lagt den på hyllan och satsar allt på att få in en fot på ert företag". En arbetsgivare kan aldrig va säker på om du stannar i 2 veckor eller 20 år, oavsett om du har en civ ing examen eller kommer direkt från gymnasiet.
Citera
2010-05-19, 13:19
Medlem
latjoisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stinkproducent
Det viktigaste för en arbetsgivare är att han/hon kan lita på dig och att du verkligen vill jobba på företaget. Gäller det ett mindre kvalificerat jobb, som du dock gärna vill ha, så tycker jag inte du ska stryka din utbildning helt och hållet. Försök berätta vad du lärt dig under studietiden och se till vilka erfarenheter och egenskaper som företag kan ha nytta av genom att anställa dig. Man skall nog vara ganska klar med att säga att, "visst jag har en utbildning, men arbetsmarknaden är tuff, så jag har nu lagt den på hyllan och satsar allt på att få in en fot på ert företag". En arbetsgivare kan aldrig va säker på om du stannar i 2 veckor eller 20 år, oavsett om du har en civ ing examen eller kommer direkt från gymnasiet.

Håller med men det är i ett jävla skit-träsk man har hamnat i,när regeringen trycker på att man måste utbilda,sedan när man har gjort det så kanske man inte får jobb inom sitt "område" sedan helt plötsligt är man överkvalificerad med ett bra studielån i fickan man skall betala tillbaka.
Tack och välkommen in i arbetsmarknaden.
Citera
2010-05-19, 14:44
Medlem
Jag har också en högskoleutbildning men ingen erfarenhet eller kontakter.

De "kvalificerade" tjänsterna jag sökte tillsattes av andra sökande (mer erfarenhet/intern rekrytering). De okvalificerade kom jag inte ens på intervju till, men jag kan tänka mig att det var flera tusen sökande, varav några säkert hade mer erfarenhet av mig.

Någonting annat jag märkte var att en del av annonserna låg ute väldigt länge, jag tror att en del företag bara annonserar för att få in ansökningar att täcka upp eventuella framtida behov.
Citera
2010-05-19, 15:14
Medlem
Jag håller på att läsa några böcker om hur man skriver personligt brev och cv men de inriktar sig på topp jobb, och väldigt lite på hur man söker vanliga knegar jobb. Dock har jag fått en bra uppfattning om hur det ska byggas upp. Så jag tänkte om ni är sugna på att skriva ihop något och hjälpas åt!?

Det första vi hade kunnat ta tag i isf hade varit att börja med rubriken.
Rubriken är ofta ganska tafatt "Ansökan till tjänsten som".
Det är viktigt att sticka ut med detsamma. Så jag tänker lägga upp några förslag här som vi kan komplettera ihop om ni vill hjälpas åt (Tänk på att det ska vara en viktig egenskap för det yrket):

Kock - Matglad kock söker ny krydda i arbetslivet.
Snickare - Noggrann snickare vill bygga vidare på yrkeslivet.
Chaufför - Pålitlig chaufför vill få skjuts på karriären.

Lagerjobb - noggrann, social, effektiv, god fysik
Personlig assistent – lugn, flexibel, lyhörd
Bensinmack – driven, ansvarsfull, serviceinriktad
Mataffär – Lagspelare, noggrann
Restaurangbiträde – stresstålig, jobba i team,
Bartender - rolig, högt tempo, stå i rampljuset, energisk
Teknik affär – snabblärd, nyfiken, kreativ
Ingenjör – snabblärd, nyfiken, kreativ
Försäljare - Resultatorienterad,
Citera
2010-05-19, 16:58
Medlem
swebarbs avatar
Hatar dessa jävla frågor som vad gör du om x antal år, vafan är jag en spådam eller? bara man vill jobba och göra det så ska man inte behöva spå sitt liv ett antal år framöver varför man just vill.. jävla trams låt dom som vill jobba och strunta i alla idiotfrågor.
Citera
2010-05-20, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Hatar dessa jävla frågor som vad gör du om x antal år, vafan är jag en spådam eller? bara man vill jobba och göra det så ska man inte behöva spå sitt liv ett antal år framöver varför man just vill.. jävla trams låt dom som vill jobba och strunta i alla idiotfrågor.

Jag fattar inte heller egentligen, verkar som att de vill att man ska ljuga och säga att man kommer jobba kvar på samma företag men att man förväntar sig ha stigit lite i graderna.

Vad vill du göra om 5 år? Ja vafan tror du, vara miljonär och dricka champagne på rivieran. Hade man varit ärlig hade man svarar något sådant. Men då hade man bara tagits för att vara orealistisk med total avsaknad av förnuft, sen sån person anställs inte under några former.

Folk som bara vill knega för att få en lön, som inte vet vad de egentligen vill verkar inte ha nån möjlighet på dagens arbetsmarknad, och en person som tom vet vad den vill får inte ha för höga förhoppningar så är det.

Men jag skiter fullständigt i det för jag berörs inte av det. Dock har jag varit på diverse anställningsintervjuer tidigare där de ställer alla möjliga idiotiska frågor. Ibland får det bli rena lögner. Ofta jag är intresserad av att sitta och smöra och säga att:

Jag hoppas att jag kommer kunna utveckla min säljande förmåga på ert företag för att om 5 år få chansen att ta mig an nya utmaningar inom företaget.

Sånt skit vill de höra men det är ju för fan att blåljuga snarare än att bara säga att tiden får utvisa hur det blir. För så är det ju, känner inte många som har en totalt spikrak karriär.
Citera
2010-05-20, 06:30
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrbambocha
Jag tog examen förra sommaren som byggingenjör, rakt ut i finanskrisen.
Sen dess har jag haft riktigt tufft att skaffa jobb.

När jag kommer på intervju för tex lagerjobb/butiksbiträde så frågar dem varför jag söker jobb hos dem när jag har denna utbildning. Samt vart jag ser mig själv om några år. Jag har försökt med att då det är tuffa tider i byggbranschen så vill ta testa på något annat och sen se vad som händer. Trivs jag så stannar jag givetvis. Men de verkar se igenom det och vet att jag drar till byggbranschen så fort jag får jobb. Så min fråga är, ska jag skita i att ta med det i cv? Och vad ska jag fylla ut det med isf?

Jag skulle även behöva lite tips om hur jag kan komma in i branscen. Nu när så många varslats så vill de endast ha in ingenjörer med erfarenhet. Hur kan jag lyfta fram att de borde ta mig istället?
I år kommer bostadsmarknaden att öka kraftigt samtidigt som många i byggbranschen är äldre och ska gå i pension. Anläggningssektorn kommer att gå fortsatt bra. Mitt råd är att du söker upp byggföretag och presenterar dig och talar om att du är intresserad av jobb. Byggföretag annonserar inte alltid och står det en hungrig och driftig person som vill jobba hårt är det nog svårt att säga nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in