Citat:
Ursprungligen postat av Varnagel
Som du redan vet så är det inte bara ett tema inom vänstern utan ett vanligt och återkommande tema inom fascistiska och nationalistiska kretsar och rörelser. "Spänningens strategi" kan man bland annat läsa om i denna gamla expoartikel.
http://www.expo.se/2003/48_334.html
Det mesta av den efterkrigstida "rasistiska" och "extremnationalistiska" teorin, politiken och populärkulturen bygger ju just på en föreställning om att "sämre är bättre". Det är en föreställning som länge verkar ha genomsyrat den svenska "rörelsen" och en inställning som även är vanlig bland SD-folk, "realister" och lite allt möjligt folk som befinner sig i minoritet och opposition.
Jag är väl själv en av dem som både hoppas och tvivlar på filosofin att "sämre är bättre". Det är som jag ser det utan tvekan så att så länge folk har mat och öl i kylen, underhållning och sport på TV, porr på datorn och blanka fina kinestillverkade prylar att köpa på stormarknaderna så kommer inte mycket till "uppvaknande" att inträffa. Det är tyvärr den moderna, försoffade och hjärntvättade människans natur. Så länge den moderna svensken kan rösta med fötterna, köpa sig fri, slippa ta ställning och undvika risker och social stigmatisering så kommer han att göra det. Föreställningen att "sämre är bättre" i form av t.ex. en lång och svår ekonomisk kris är nog därför helt korrekt.
http://www.expo.se/2003/48_334.html
Det mesta av den efterkrigstida "rasistiska" och "extremnationalistiska" teorin, politiken och populärkulturen bygger ju just på en föreställning om att "sämre är bättre". Det är en föreställning som länge verkar ha genomsyrat den svenska "rörelsen" och en inställning som även är vanlig bland SD-folk, "realister" och lite allt möjligt folk som befinner sig i minoritet och opposition.
Jag är väl själv en av dem som både hoppas och tvivlar på filosofin att "sämre är bättre". Det är som jag ser det utan tvekan så att så länge folk har mat och öl i kylen, underhållning och sport på TV, porr på datorn och blanka fina kinestillverkade prylar att köpa på stormarknaderna så kommer inte mycket till "uppvaknande" att inträffa. Det är tyvärr den moderna, försoffade och hjärntvättade människans natur. Så länge den moderna svensken kan rösta med fötterna, köpa sig fri, slippa ta ställning och undvika risker och social stigmatisering så kommer han att göra det. Föreställningen att "sämre är bättre" i form av t.ex. en lång och svår ekonomisk kris är nog därför helt korrekt.
Jo, jag hade kunnat utveckla vad jag menade bättre, men var - och är - rätt trött och lät väl två skilda tankar flyta samman.
I någon mening är ju även jag som du anhängare av att "sämre är bättre", samtidigt måste man komma ihåg att sämre också är sämre.
Den typen av tänkande som TS är inne på påminner ju rätt mycket om den destruktiva nihilism som var vanlig bland sextiotalets marxister, att om man bara raserar allt det som finns nu kommer något nytt och bättre magiskt att ersätta det. Så fungerar det ju inte.
På samma sätt som det enda resultatet av att tappa tålamodet med tv:n och slå sönder den är en sönderslagen tv är det med samhället. Lösningen på det nuvarande samhällets problem är inte att maximera dem.
Citat:
Nej, det är väl det som var mitt andra tankespår, det här med apokalypstänkandet.
Ursprungligen postat av Varnagel
Det som däremot inte är korrekt är tron att allt mer eller mindre kommer att falla på plats och lösa sig själv när den stora krisen/apokalypsen/raskriget/klasskriget eller vad det nu är man väntar på inträffar. Det behövs en organisation eller flera organisationer med vissa färdiga strukturer och förmågor som kan träda in och börja arbeta när "den stora krisen" kommer. Det behövs en elit med en tydlig ideologisk övertygelse. Det man behöver är en övertygelse till vilken man har värvat anhängare från olika funktioner och grupper i samhället, så att man redan innan "krisen" har åtminstone en del folk på plats inom olika viktiga samhällsfunktioner. Ganska självklart kanske, men ändå...
Det är en såpass återkommande föreställning i olika tider och förhållanden att det måste finnas någon allmänmänsklig psykologisk förklaring bakom.

Allvarligt talat så är det bara bra att komma till rätta med flyktfantasierna. Visst kan flykt både fungera och vara nödvändigt i vissa lägen, men det är ingen långsiktigt hållbar strategi och filosofi. Antalet vita människor förblir konstant eller minskar kraftigt medan antalet icke-vita ökar kraftigt och i rask takt. Trycket mot vita områden kommer inte att minska inom överskådlig framtid, tvärtom så kommer det att öka rejält. De kommer att följa efter vita vart de än försöker fly. Så länge det finns vita som skapar någorlunda fungerande och välmående samhällen så kommer icke-vita att dras dit likt getingar till sockerdricka. Vita måste börja fatta detta och agera därefter.