2013-09-14, 04:19
Medlem
Grandiosos avatar
Kungen om intervjutabbarna

Citat:
Kungen har den senaste tiden kritiserats för sitt sätt att tackla frågor från journalister. Nyligen raljerade han över en reporter på Sveriges radio genom att härma honom när reportern råkade staka sig vid en fråga om prinsessan Madeleines graviditet.

Nu kommenterar han själv sina många intervjutabbar i en intervju på hovets hemsida.

– Ja, jag har ju inte alltid lyckats så bra på den punkten, säger kungen.
Citat:
Han menar att han lever efter ett råd som hans farfar gav honom för många år sedan.

– Någon gång, när jag var i tjugoårsåldern sa min farfar till mig: se på livet med viss humor. Självklart bemöter jag både personer och situationer seriöst. Det handlar om att ibland kunna ta fram livets positiva och humoristiska sidor. Det var hans sätt att säga att uppdraget inte är så tungt som han kanske var rädd att jag skulle uppleva det.

http://www.expressen.se/nyheter/kungen-om-intervjutabbarna/
Citera
2013-09-15, 07:34
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Här finns "intervjun" med Knugen i sin helhet på hovets hemsida. Man kan i alla fall säga att kontrasten mot hans märkliga uttalanden är enorm när han lägger ut texten.

http://www.kungahuset.se/kungen40/intervjumedkungen.4.4ea495e313c19c119aadf5.html

Lika falsk och påhittad som Jokerns "undersökning" av sin nassepappa.
Citera
2013-09-15, 10:46
Medlem
Vår nuvarande kungs företrädare, Gustaf V och Gustaf VI Adolf blev alltmer populära med tilltagande ålder. Men med vår nuvarande kung är det precis tvärt om. Han verkar åldras med obehag och man får det bestämda intrycket att han inte längre orkar dölja att han verkligen inte trivs med att vara kung längre.

Citat:
Har kungen en smartphone och surfar på internet på mobiltelefonen?
– Ja, inte så mycket! Det är väldigt praktiskt när man behöver det, när man behöver en uppgift, en kunskap, så tycker jag att det är jättebra att använda det. Men jag tycker att det har blivit till ett, nästan, oskick just nu att alla håller på konstant, dygnet runt, i de mest olämpliga tillfällen surfar och kanske då missar en uppmärksamhet åt ett annat håll, som den egentligen borde ha. Det är en etikfråga tycker jag, och jag tycker vi borde tala lite mer om det här. (kungen skrattar åt sig själv) Jag tillhör en äldre generation och blir lite upprörd ibland när det blir lite för mycket.
När då?
– Ja, det får väl var och en känna när det är lämpligt att använda sin telefon och surfa eller inte surfa, tycker jag.
Källa: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5646037

Carl XVI Gustaf fipplade ju faktiskt själv med mobilen vid Margrethes firande
http://www.starlounge.se/bildspecial/aven-kungen-kan-fa-trakigt-i-kyrkan-49577/

Bildbevis: http://media1.starlounge.se/2012/01/wpid-aven-kungen-kan-fa-trakigt-i-kyrkan_se.jpg
Senast redigerad av 2006 2013-09-15 kl. 11:20.
Citera
2013-09-15, 18:16
Medlem
Grandiosos avatar
40 år på tronen - kungen i exklusiv intervju

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5646037

Bildextra - Kungen 40 år på tronen

http://svenskdam.se/2013/09/stort-bildextra-kungen-40-ar-pa-tronen/
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-15 kl. 18:37.
Citera
2013-09-15, 18:30
Medlem
Poogles avatar
Förlåt för OT, men...
Jag satt i godan ro och studerade konungens firande, fångat i Aftonhorans kameror.
Satte kvällskaffet i strupen.
Varför i all världen har Heino pyjamasen på sig?

http://media.shootitlive.com/Q54RikwA7JoTIFcW7p0Et0A3uCk/600.jpg?project_id=aftonbladet/1654
Citera
2013-09-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poogle
Förlåt för OT, men...
Jag satt i godan ro och studerade konungens firande, fångat i Aftonhorans kameror.
Satte kvällskaffet i strupen.
Varför i all världen har Heino pyjamasen på sig?

http://media.shootitlive.com/Q54RikwA7JoTIFcW7p0Et0A3uCk/600.jpg?project_id=aftonbladet/1654
..Det där förstår inte du........

Det beror troligtvis pga att du är hetrosexuell...
Citera
2013-09-15, 20:31
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
40 år på tronen - kungen i exklusiv intervju

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5646037

Bildextra - Kungen 40 år på tronen

http://svenskdam.se/2013/09/stort-bildextra-kungen-40-ar-pa-tronen/

Jag hörde lite av den intervjun, och han sluddrade märkbart. Alkad eller bara en liten stroke?
Citera
2013-09-15, 21:55
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag hörde lite av den intervjun, och han sluddrade märkbart. Alkad eller bara en liten stroke?
Som många andra förundras jag över att Kungen helt eller delvis saknar förmåga att uttrycka sig. Oavsett fråga, inte ens de simplaste frågor klarar Kungen av att svara på utan bara svamlar och stammar fram enstaviga stavelser. Men i programmet 40 år på Tronen så visar de gamla klipp med intervjuer där Kungen till skillnad mot nu klarar av att ta in en fråga och ge ett utförligt och rimligt svar.

Så ja det finns anledning att fråga sig vad detta beror på det står i alla fall klart att svenska journalister inte skulle skriva om någon eventuell sjukdom som påverkar tankeverksamhet och talförmåga förrän det är allt för uppenbart. Antingen har han blivit så skadad och slutkörd i sitt arbete att han inte förmår längre eller så är det något annat typ stroke eller alzheimers utan att jag har någon större koll på dessa sjukdomar.

Jag kan hur som helst tänka mig att det är rätt svårt att vara offentlig person ett helt liv utan att ha tillåtelse att uttrycka en enda ståndpunkt.
Citera
2013-09-15, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Som många andra förundras jag över att Kungen helt eller delvis saknar förmåga att uttrycka sig. Oavsett fråga, inte ens de simplaste frågor klarar Kungen av att svara på utan bara svamlar och stammar fram enstaviga stavelser. Men i programmet 40 år på Tronen så visar de gamla klipp med intervjuer där Kungen till skillnad mot nu klarar av att ta in en fråga och ge ett utförligt och rimligt svar.

Jag tänkte också på det. Det var stor skillnad på hur den unge kungen uttryckte sig jämfört med Knugen av i dag. Lider han av någon medicinsk åkomma eller är han bara gammal och bitter?

Citat:
Jag kan hur som helst tänka mig att det är rätt svårt att vara offentlig person ett helt liv utan att ha tillåtelse att uttrycka en enda ståndpunkt.

Det är den biten jag tycker verkar jobbigast, förutom den att hela tiden vara bevakad. Kungen borde åtminstone få uttrycka sina åsikter om aktuella händelser som vilken privatperson som helst. De gånger han ändå gjort det har han fått kritik. Visst, ibland uttrycker han sig klumpigt milt sagt, men hellre en kung som leverar grodor än som inte säger något alls!

Jag tycker att om han är så gaggig som han verkar bör han pensionera sig omgående!
Citera
2013-09-15, 22:40
Medlem
Kaitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag tänkte också på det. Det var stor skillnad på hur den unge kungen uttryckte sig jämfört med Knugen av i dag. Lider han av någon medicinsk åkomma eller är han bara gammal och bitter?

Det är den biten jag tycker verkar jobbigast, förutom den att hela tiden vara bevakad. Kungen borde åtminstone få uttrycka sina åsikter om aktuella händelser som vilken privatperson som helst. De gånger han ändå gjort det har han fått kritik. Visst, ibland uttrycker han sig klumpigt milt sagt, men hellre en kung som leverar grodor än som inte säger något alls!

Jag tycker att om han är så gaggig som han verkar bör han pensionera sig omgående!

Han är inte gaggig, däremot är han inte artikulationens eller retorikens mästare. Men hur många är det? Åk till Norrland och du får leta länge innan du hittar någon som kan snacka...

Tycker han gav ett sympatiskt intryck i intervjun. Vill låta barnen få ha några småbarnsår med tid för sina. Klok arbetsfördelning!
Utan att känna till hur Kungen är som person är intrycket att han sköter uppdraqet, men i grunden är han en ganska bonde-romantisk person. Nära jorden och djuren.

Fan vi ska va jävligt glada han finns och har funnits de här åren. Hur förbannat trist och grått hade inte Sverige varit om vi haft en träig Birgitta Dahl-typ som president..?
Citera
2013-09-15, 23:45
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet

Så ja det finns anledning att fråga sig vad detta beror på det står i alla fall klart att svenska journalister inte skulle skriva om någon eventuell sjukdom som påverkar tankeverksamhet och talförmåga förrän det är allt för uppenbart. Antingen har han blivit så skadad och slutkörd i sitt arbete att han inte förmår längre eller så är det något annat typ stroke eller alzheimers utan att jag har någon större koll på dessa sjukdomar.

I SVT-programmet Kung i 40 år finns en färsk intervju med honom från Drottningholm, klippt i bitar över hela programmet. Och visst är det skillnad från programmets intervjuklipp från tidiga år. 1969, 1971 och 1973 talar han mycket mer avspänt och stadigt än vad han gör nu. Nånstans "på vägen" började han tala som Hej Baberiba-kungen.

Han var dock stadig på rösten när han svarade på hur det känns när han utför sina ceremonier.
-Det går inte att känna efter, bara gå in, blicken mot horisonten! Inte känna efter!

Citera
2013-09-16, 06:53
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
...

Fan vi ska va jävligt glada han finns och har funnits de här åren. Hur förbannat trist och grått hade inte Sverige varit om vi haft en träig Birgitta Dahl-typ som president..?

Väljer vi Birgitta Dahl till president får vi skylla oss själva. Fast vi får i och för sig skylla oss själva att vi har kvar Knugen.

Angående några tidigare inlägg angående Knugens förmåga att uttrycka sig. Som aldrig varit särskilt lysande. Men visst finns det en poäng här. Om det gällde allmän konversation hade han förr om åren inga problem. Ett exempel är förlovningsintervjun, (då man för övrigt kan se hur snygg Jokern var innan hon blev Jokern), där han sitter och snackar med journalisten och är hur avslappnad och trevlig som helst. Den Knugen skulle inte alls ha några problem med någon fråga om eventuella barnbarn.

Alkad, stroke, eller bara en bitter gammal gubbe?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in