2004-06-02, 19:28
Medlem
Vill nog ändå hävda att han var nazist. Jag kan gå med på att det fanns en glidande skala mellan tyskvän och nazist och att många i den tidens överklass nog närmast kunde betraktas som tyskvänner, ehuru naiva. Men prinsen umgicks med ledande tyska nazister, ett antal i hans svenska umgänge var aktiva nazister, Sibylla själv påstås ha haft en närmast svärmisk relation till Hitler.

Fast att han var en politisk idiot, så långt kan vi väl i alla fall enas.

Ett intressant påstående att prinsen och den nuvarande kungen skulle vara ointresserad av politik. Om så vore, är det också en tydlig politisk handling.
Citera
2004-06-02, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGM
prinsen umgicks med ledande tyska nazister, ett antal i hans svenska umgänge var aktiva nazister
Vilka tyska nazister umgicks han med? Jag har bara sett ett foto där han och Gustaf V står med Göring mellan sig, tror det var när Göring fick någon orden till sin digra samling. Men jag tror inte att han umgicks med Göring privat.
Citera
2004-06-02, 20:59
Medlem
I Björn Fontanders stora bok om Göring och Sverige framgår, tycker jag, att vänskapen till Göring var på det personliga planet. Även Ribbentrop tillhörde vänkretsen. Med Göring hade prinsen kontakt från 20-talet och fram till tredje rikets fall.

Görings svenska "släkt" - där dock verkligen inte alla var nazister, här fanns också kommunister och vänsterliberaler, som t ex C G von rosen och Birgitta Wolf - var till stora delar lika med prinsens vänkrets. Där fanns också en dragning till ockulta företeelser - kristendom möter asatron, kryddat med Swedenborg - och jag har för mig att det opå Norrmalm i Stockholm finns ett kapell där kungligheterna bondade med Göring e co.

Sibyllas svärmerier för Hitler läste jag om i en av de avhandlingar som kom på 70-talet under samlingsnamnet Sverige under andra världskriget. Har tyvärr pga av sjukdom hela min boksamling magasinerad, annars skulle jag självfallet leta fram exakt källa.
Citera
2004-06-03, 01:36
Medlem
meb132s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Javisst. Jag har länge tyckt att det skulla finnas ett val om man vill att ens skattepengar skall finansiera detta.
Precis som man kan välja att inte betala kyrkoskatt.

Själv vill jag välja själv om jag skall vara med och finansiera socialfall, arbetslösa, sjukvård för folk som inte har råd att betala själva, utbildning till folk som inte duger till att dra ihop kostnaderna på egen hand och så vidare. När skall man slippa försörja oduglingarna?
Citera
2004-06-03, 12:03
Medlem
Hercule Poirots avatar
Jag har en en kompis som har en kompis... något i den stilen iaf, som låg inne i flottan(?) samtidigt som Carl-Philip och enligt honom så var bög-prinsen rejält utfryst/mobbad...
Citera
2004-06-03, 14:56
Medlem
eantrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
Jag har en en kompis som har en kompis... något i den stilen iaf, som låg inne i flottan(?) samtidigt som Carl-Philip och enligt honom så var bög-prinsen rejält utfryst/mobbad...

Inte flottan utan Kustartilleriet, nuvarande Amfibiekåren som ingår i Marinen. Där var han med sina gelikar för stridsbåtsförare är ganska särrekryterade. Läs överklass. Jag låg inne delvis samtidigt men på en annan tjänst.
Citera
2004-06-03, 16:08
Medlem
smartypantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny the Fox
Ja, han flög åt helvete bokstavligt talat. Dyslektiker brukar lyckas i livet?

Därför att dom är tvunga att utveckla intelligens för att överkomma dyslexin, ja. Tror du man behöver det om man är kronprins?
Citera
2004-06-03, 16:25
Medlem
jks avatar
Angående Madeleine så har jag en anekdot.
Året var 2002.
Min dåvarande flickvän jobbade på ett fashionabelt hotell på en typisk sommarort för överklassen.
Madeleine och hennes vänner bodde på hotellet. En blöt kväll svinade de rejält och välte ner lite saker i poolen bland annat.
Dagen efter ville de inte kännas vid det hela. Madeleine sjappade och hennes vänner började tjafsa med hotellets ägare som ville att de skulle ersätta för de extra städkostnaderna etc.
De betedde sig som det dryga överklasspatrask de var helt enkelt.
Citera
2004-06-03, 16:50
Medlem
StorMammas avatar
Kungen framstår inte som raketforskare direkt...

Jag är emot monarkin helt och hållet, av historiska skäl ( precis som folk som vill behålla det av historiska skäl. ) Det är en tradition av utsugning, godtycke och tyranni. Allmogen som slet häcken av sig och svalt för att finansiera olika kungars ideer och krig. Folk som blev hängda bara för att monarken misstänkte att vederbörande inte gillade dom etc.etc.

Att kungahuset och adeln fortfarande existerar är tragiskt. Många sitter på stora förmögenheter som ärvts sedan lång tid. Vilka arbetade ihop de pengarna, i blod svett och tårar? Se tillbaka på statarsamhället så hittar man svaren. De fattiga bönderna som stod med mössan i hand och fjäskade för patron för att få ut sin skrattretande låga lön. Om de nu fick någon. :mad:

Det äcklar mig att vissa veckotidningar skriver reportage om de FIIINA människorna, se bakom kulisserna istället.
Och, jag är inte kommunist, det som väckt mina tankar om det här är min egen släktforskning och ett allmänt intresse för historia.
Citera
2004-06-04, 18:34
Medlem
apanola IIs avatar
Väl talat storMamma

Hela knugahuset och dess svans av ja-sägande inavlad adel är ovärdigt ett demokratiskt samhälle som Sverige.
Om våra politiker för en gångs skull kunde rätta på ryggen och vissa lite kraft så skulle man avskaffa Knugahuset direkt!

Satan att sånt jävla pack får finnas i dagens Sverige!
Citera
2004-06-05, 08:30
Medlem
Är det inte lite mystiskt att så fort någon vanlig dödlig (t.ex. här på FB) har dyslexi så är det synd om människan, men när någon med lite pengar och/eller status har det så är det ett bevis på att personen i fråga är efterbliven!? Nu känner jag inte knugen, men ja skulle tro att han är ungefär lika begåvad som vilken medelsvensson som helst. För övrigt så spelar det väl ingen större roll om han har problem med att läsa dagstidningarna då han egentligen lika gärna skulle kunna vara gjord av porslin. Monarkerna av idag är inte mycket mer än folkets prydnadsföremål, och vad som oroar mig långt mer är den totala idioti som tycks råda på Rosenbad.
Citera
2004-06-05, 08:49
Medlem
farbror einars avatar
Det som skrämmer mig med våra kära statshuvuden är att om man intervjuar dom så är det kutym att säga NI eller Kronprinsessan etc etc.

Vad fan då för?
Dom är väl en del av folket som dom så fint uttrycker det.
Jag anser inte att det är fult att säga du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in