Citat:
Ursprungligen postat av -hina-
Då gäller samma sak i den här tråden. Här utgår TS från att de flesta kvinnliga feminister är fula. Där utgår TS från att det är fel på män. Båda är klumpigt formulerade för ingen vet den exakta sanningshalten i påståendena.
Jag förstår ditt missnöje men tänker inte ta på mig någon skuld för det. I den tråden skrev jag bara att fler män utövade våld. Att det var sanningen. Det bemötte någon med (var det du?): Vad spelar det för roll om det är sanning eller ej?
Svaret: Om inte det spelar någon roll; vad spelar det för roll om något är sanning eller lögn? Vad spelar svaret för roll i någon av alla dessa trådar ... Det kan jag inte förstå. För vad skulle ett svar göra för skillnad i den här tråden tillexempel: Ja, feminister är fulare än andra för att de hatar män och inte vill att någon ska titta på dem.
Det finns en viss skillnad mellan frågeställningarna, och det är hur pass samhällspåverkande de olika fenomenen är och hur drastiska åtgärder eller åsikter människor kan tänkas ta/drabbas av.
Så om vi tar "feminister är alltid fula"-frågan. Vad händer om det verkligen är så? Vad bör man göra åt det? Vad kan folk tänkas försöka göra åt det nu när de vet (eller tror sig veta) hur det ligger till?
Svaret är: inte särskilt mycket. Åsikter om människors olika utseenden har alltid gått isär. Vissa tycker att en person är snygg, andra inte. Ibland är man snygg ena året, nästa inte. I det stora hela så spelar det dock ingen större roll. Det lär inte ha någon större påverkan på maktskiften, styre eller något annat egentligen. Således blir frågan bara en sorts debattmässig kuriosa, och på sätt och vis kan man ju undra om personen som ens tar upp en sådan uppenar icke-fråga har alla hästar hemma.
Pratar vi däremot våld, våldsverkare och vilka etniciteter, kön, politiska grupperingar osv. som är överrepresenterade som våldsverkare så tederar ämnet att bli mer laddat och påtagligt. Många drabbas även av impulsen att försöka "lösa problemet" via allehanda missledda, ineffektiva och moraliskt urholkade metoder. Detta för att våld och prospektet att själv eller att någon man bryr sig om riskerar att utsättas för våld i ett samhälle man ofta har trott ska vara "säkert" gör att många inte tänker riktigt lika klart och har lätt för att falla till rätt vrickade åsikter och slutsatser.
Som exempel kan vi ju ta det feministiska stolpskottet Gudrun Schyman och hennes förslag att män ska kollektivt vara tvungna att betala högre skatter för att vissa kvinnor blir misshandlade och våldtagna av VISSA män. Ett sådant förslag är ju tydligen baserad på en extremt irrationell slutsats.
En mer rationell individ (som jag te.x) väljer istället att inte ladda förekomsten av våld eller våldtäkter så överdrivet mycket när man analyserar problematiken kring våldet ifråga. Våld och våldtäkter må vara hemskt på ett emotionellt plan, grejen är den att om man ska analysera ett problem som är det intellektet man ska använda, inte sina känslor, och som jag ser det är det inte så svårt att identifiera när någon argumenterar utefter känsla och när någon argumenterar utefter intellekt. Trådstartaren i "Vad är det för fel på män?"-tråden gör många sakfel och har en bristande argumentation, och det är inte helt orimligt att känslor har fått ta överhanden.
Och visst kan man tycka: "Vad gör det om känslorna tar överhanden?", jo problemet med det är att känslor gör människor drastiska, både i vilka slutsatser de uppnår, vilka åsikter de ställer in sig på och vilka beslut de fattar. Det är farligt och anti-intellektuellt.
Så därför ser jag en större fara i den ena diskussionen än den andra, och jag ser större vikt av att avdramatisera problemet i den ena diskussionen än den andra. Vilket då givetvis leder till att jag säger:
"Och?"
När någon hävdar att våldsbrott mest utförs av män och inte kvinnor. Våld sker, det är för att människan är en våldsam art (och jag som misantrop finner detta drag vara en av många avskyvärda drag som arten innehar). Men vad finns det egentligen att göra åt det, som inte inbegriper att kompromissa på rättigheter och skyldigheter som våra demokratiska samhällen säger sig stå för?
Inte mycket. Så då kan man föra frågan till vad vi egentligen vill ha, det demokratiska och "fria" samhället, eller ett kontrollerat och diskriminerande samhälle som hellre straffar en stor grupp för vad få individer gör enbart för att försäkra sig om att få fast alla skyldiga?
Dessa funderingar är inte lika viktiga att ta upp i icke-frågor som denna tråd utgör. För oavsett hur förkastligt och korkat det må vara att lida av vanföreställningen att kvinnliga feminister är fula, så är det inget "drastiskt" eller samhällsfientligt egentligen. Och det borde jag veta med tanke på att jag i grund och botten är en ganska samhällsfientlig person (men lyckligtvis för samhället, bara av principskäl).