2010-05-12, 18:00
Medlem
chaos2fus avatar
Hej allesammans,

jag har två önskemål/synpunkter som jag tror skulle förbättra forumet något radikalt.
Allt som oftast så länkas det ut till externa sidor, länkar som oftast är relevanta för diskussionen i tråden.

Mina två förslag är;
1. Vid klick på externa länkar så öppnas dessa i ny tabb istället för nytt fönster.
Denna vet jag ej tekniskt om den är möjlig (om det finns den möjligheten i HTML/HTML5). Personligen skulle jag tycka detta var mycket bättre än ett nytt fönster, dock förstår jag om det är en smaksak. Kanske en omröstning?

2.Tag bort "Varningssidan" vid öppnande av extern länk.
Denna anser jag att det tordes inte finnas någon tveksamhet om. Detta är bara ett irriterande extra-klick som i dagsläget inte fyller någon som helst funktion. I dagsläget är internetvanan så stor att alla förstår att man klickar på en extern länk (jag förstår om så inte var för 10 år sedan men forumet borde förändras i takt med samhället och kunskapsnivån!)

Kommentera mer än gärna vad ni anser om ovanstående, även administratörer och moderatorer är självklart välkomna! ;-)
Citera
2010-05-13, 17:34
Medlem
Ett Hunds avatar
Feedback är ett forum där man diskuterar kring specifika användares varningar och/eller bannlysningar.
Den här typen av trådar hör hemma i huvudformet Flashback.

Feedback -> Flashback

/Moderator
Citera
2010-05-13, 18:18
Medlem
epost72s avatar
Förslag 1 Lär dig hur din webbläsare fungerar och gör de inställningar som behövs.

Förslag 2 Ingen kommentar då det finns utmärkta lösningar på det problemet
Citera
2010-05-13, 18:29
Medlem
MisterMonkeys avatar
Klicka på länken med scroll-hjulet för att få det i en ny tabb.
Det finns script som tar bort varningssidan.
Citera
2010-05-13, 18:35
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMonkey
Klicka på länken med scroll-hjulet för att få det i en ny tabb.
Det finns script som tar bort varningssidan.

Punkt 1 kan jag erkänna var lite out of line!

Vad är det för script? Hur får man detta att fungera?

Det är jättebra att det finns script, dock så kan man diskutera om varningssidan överhuvudtaget fyller en funktion i dagsläget? Om ja, vad för någon? Om nej, varför har vi kvar den?
Citera
2010-05-13, 18:51
Medlem
MisterMonkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Punkt 1 kan jag erkänna var lite out of line!

Vad är det för script? Hur får man detta att fungera?

Det är jättebra att det finns script, dock så kan man diskutera om varningssidan överhuvudtaget fyller en funktion i dagsläget? Om ja, vad för någon? Om nej, varför har vi kvar den?

firefox: verktyg->inställningar->flikar->öppna nya flikar istället för nya fönster.

script: https://www.flashback.org/t385213p238 (kräver greasemonkey)
Citera
2010-05-13, 19:13
Medlem
1979s avatar
Jag blir så jävla trött på alla helvetes scripts för det ena och inställningar för det andra. Varför kan inte FB vara bra från början?
Citera
2010-05-13, 19:20
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Jag blir så jävla trött på alla helvetes scripts för det ena och inställningar för det andra. Varför kan inte FB vara bra från början?

Tack, precis min point! Så, fyller varningssidan någon funktion eller är det bara en kvarleva från en svunnen tid?
Citera
2010-05-13, 19:27
Medlem
MrFingals avatar
Citat:

Givetvis fyller den en funktion. Med tanke på hur många som läser Flashback dagligen är det bara dumt att anta att alla förstår skillnaden på en intern och en extern sida. Om man nu anser sig vara datorvan och förstår att de flesta länkar är externa tar det två sekunder att plocka bort varningsrutan. Dessutom går det ju att maskera länkar så de ser ut att vara interna länkar men istället är externa och kan vara en risk för läsaren. Så jag ser absolut att det finns en användning för varningsrutan även fast jag själv har plockat bort den.
Citera
2010-05-13, 19:31
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Tack, precis min point! Så, fyller varningssidan någon funktion eller är det bara en kvarleva från en svunnen tid?
Jag förstår också poängen, det är bara det att den där rutan har det tjatats om i många år, det finns nog ingen som gillar den.

Jag hittade ett förhållandevis färskt svar i en annan tråd https://www.flashback.org/sp16759778

EDIT
Drygt ett år var visst det meddelandet.
Senast redigerad av epost72 2010-05-13 kl. 19:42.
Citera
2010-05-13, 19:48
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag förstår också poängen, det är bara det att den där rutan har det tjatats om i många år, det finns nog ingen som gillar den.

Jag hittade ett förhållandevis färskt svar i en annan tråd https://www.flashback.org/sp16759778

EDIT
Drygt ett år var visst det meddelandet.

Hehe färskt som mjölken min i kylen! ;-)

Det tordes väl inte föreligga några juridiska hinder för att ta bort den? Detta fenomen har jag bara upplevt på Flashback i mitt nästan 15-åriga internetliv (vad jag kan minnas!). Kan kanske Ånkelgunnar eller någon annan komma med en ny och fräsch insikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in