Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-12, 09:42
Medlem
orengs avatar
Jag försöker återställa min HP Pavilion laptop, då den är väldigt seg och program som slutar svara stup i ett. Helst blåsa den helt och börja om men det går inte.

Den har varit på lagning, dvd och moderkortsbyte, men hårddisken är precis som den var innan.
HP har en egen partition med operativ recovery m m. Inga skivor eller sådant finns.

Alla systemåterställningar som finns i windows och HP:s egna recovery mangager ger ingenting. Går jag in i system restore vid uppstarten så blir det bara en blank ljusblå skärm med en muspekare modell större. Inget mer. Vad göra? Installera om windows verkar ju inte funka i Vista. Formatera C:? antar att det blir samma blåa skärm och då är jag helt körd...

Innan jag kontaktar HP support som tar betalt så tänkte jag be om lite tips här vad jag ska ta mej till.
Seriösa svar tack
Citera
2010-05-12, 09:45
Medlem
edge22s avatar
Varför inte slänga ut Vista och installera W7 i stället?

Har gjort detta på tösens laptop som hade Vista och som laggade jämt, blåste ut skiten och la in W7 i stället, nu kör den som den ska.
Citera
2010-05-12, 09:50
Medlem
Divino Codinos avatar
I feel you, sitter på en Pavilion DV7 som har krånglat förbannat mycket. Den har varit seg som fan och blue screen brukade vara standard.

Men efter att jag körde chkdsk.exe (checkdisk) har den fungerat ganska bra förutom att batteriloggan, nätverksloggan och ljudloggan brukar få för sig att försvinna, men jag tankade nån fil som får dem att återvända iaf. Men om du inte har kört chkdsk kan jag rekommendera detta, minns inte om det gav så mycket första gången jag körde men som sagt så fungerar den helt okej nu.
Citera
2010-05-12, 09:58
Medlem
orengs avatar
Tjaaa, byta till 7 kanske kan vara nåt. Men det jag stör mej på är att det inte går att ominstallera Vista. Tvärstopp överallt. Ska kolla chkdsk och sedan räkna spargrisen och kanske köpa 7...
Citera
2010-05-12, 10:01
Medlem
monstas avatar
Får man slå ett slag för Ubuntu? Är inrökt Windowsanvändare men har på senare tid börjat se fler och fler fördelar med Linux. Ska du bara använda datorn till surf och lite ordbehandling så är helt klart Ubuntu ett alternativ. Skitgratis är det också!

//monsta
Citera
2010-05-12, 17:17
Medlem
Om du inte vill installera windows 7 kan du ta en vanlig vista cd och installera från den istället att installera från hp recovery.
Citera
2010-05-17, 13:55
Medlem
orengs avatar
Jag testade med en bränd vista-skiva. Allt såg bra ut, kopierade filer, packade upp filer till 27%, sedan ville den starta om. I detta läget förblev den. Något error om att det inte gick att fortsätta och sedan var jag tillbaka på ruta 1.

ROllback på installationen och sedan åter i gamla läget.
Citera
2010-05-23, 04:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oreng
Jag testade med en bränd vista-skiva. Allt såg bra ut, kopierade filer, packade upp filer till 27%, sedan ville den starta om. I detta läget förblev den. Något error om att det inte gick att fortsätta och sedan var jag tillbaka på ruta 1.

ROllback på installationen och sedan åter i gamla läget.

när den startar om, tryck INTE på någon knapp på tangentbordet...

jag gissar på att när det kommer "tryck på en knapp för att starta cd skivan" eller nått liknande ska du INTE trycka på nått.

lycka till!
Citera
2010-05-23, 05:35
Medlem
hasenfrasens avatar
Har du haft problem tidigare och senare med att den startar om/hänger sig - kolla så att den inte överhettar. Rengör cpu-fläkten och dess kylfläns.

Då du har en fabriksdator med SLIC 2.0 i BIOS kan du använda vilken Vista-version som helst, allt från Home Basic till Ultimate oberoende av vad du haft tidigare. Du lägger in rätt OEM-certifikat och rätt OEM-nyckel med hjälp av kommandona:
slmgr -ilc <oem-cert-fil>
slmgr -ipk <oem-nyckel>

http://forums.mydigitallife.info/threads/5900-Vista-OEMSLP-Certificate-amp-Bin-Collection
http://forums.mydigitallife.info/threads/2581-Vista-OEM-SLP-keys

http://www.tech-recipes.com/rx/2062/vista_activation_slmgr_command_options_explained/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in