Citat:
Sant! Men tyvärr så blandar ju skolan och politikerna in propaganda när historielektionen börjar då man pratar om nasismen. Nasismen isig är ingen propaganda utan bara ett varnade exempel på hur det kan gå. Men när dom sen börjar prata om "höger extrema" partier som sverigedemokraterna och likande "främlingsfientliga" partier så startar propagandan. För dom är inte långt ifrån att kalla sd för nasister trots att ingen koppling finns.
Alla ska veta att jag är antirasist om någon men du har ganska rätt i det du säger. Det är som knarkpropagandan. Om någon säger till barnen att hasch dödar och de sedan märker att skolan överdrivit så blir de ju bara mer nyfikna. Samma sak om man utmålar alla som inte jublar över invandringen som nazister. Då luckras den egna identiteten kanske upp hos en som är
lite kritisk till invandringen och plötsligt så står han och propagerar för nazisten för att nån sagt åt honom att han var nazist innan han egentligen blev det. Man ska akta sig för skrämselpropaganda, det slår lätt tillbaka. Jag tycker inte att man ska propagera varken för eller emot SD utan enbart följa läroplanen om värdegrunden och hoppas att alla lär nåt av den.
Ja, ursäkta om det blir oläsligt och invecklat men nånstans ser du nog vad jag vill ha fram.