Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag är för ingen del hundra på det. Vi har påtagliga tendenser till att folk använder högtravande formuleringar vars traditionella användning de fullt klart inte behärskar också i sammanhang då varje anglosaxisk inflytelse är otänkbar, som användning av de gamla pluralformerna (vanligen uppfattade som infinitivformer) med singulart subjekt. Jag misstänker starkt att det galopperande kongruenssammanbrottet för den svaga adjektivfomens e-form har samma grund. Dvs folk i stockholmsområdet, som inte har e-formerna i sitt naturliga talspråk, uppfattar dem om rent skriftspråkliga och därmed som särskilt stiliga, pampiga och högtidliga och således börande användas så fort man vill imponera på folk.
Den felaktiga pluralanvändningen tycker jag att man mest ser när folk av någon anledning ska vara raljant eller på annat sätt lite komiskt högtidliga för att understryka någon poäng. För att det ska vara jämförbart bör det väl vara något de inlemmar i något slags skriftligt normalspråk. Folk som konsekvent använder eller försöker använda pluralformer är nog ytterst sällsynt, i alla fall i min erfarenhet. Vi hade någon här på språkforumet för ett par år sedan som om inte alltid så i alla fall ofta använde pluralformer i sin normalprosa, men h*n brukade nog göra rätt.
Vad gäller e-formen håller jag dock med dig och har skrivit om det i flera trådar. Jag är förstås inte heller hundra på att användningen av
likt har något med
like att göra, men så fort det finns ett engelskt ord som rimligen
kan misstänkas, vilket det ju avgjort gör i det här fallet, gör jag det.
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast där föredrar i vart all min engelska språkkänsla kraftigt such as framför like i en tänkt engelsk version, vilket försvagar sambandet med engelskan.
The New Oxford Dictionary of English har som betydelse 3 för
like "such as; for example:
the cautionary vision of works like Animal Farm
and 1984". Det står ingenting om att det skulle betraktas som en sämre variant, och även om så ändå vore fallet är det nog ingenting som skulle hindra en eventuell anglicist.