2010-05-07, 19:28
Medlem
Degerlundens avatar
740 är ingen gubb bil. Det VAR en gubb bil men det är fan fler 18 åringar än pensionärer som äger en idag.

Varför?
Jo för att alla kan meka med den och reservdelarna är billigare än toapapper. (liten överdrift)

Och gubbstämpel vet jag inte om jag förtjänar, är nämligen 21..

Varför inte köpa en äldre Golf GTI ? Framhjulsdriven samt pigg motor.
Citera
2010-05-07, 19:44
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degerlunden
740 är ingen gubb bil. Det VAR en gubb bil men det är fan fler 18 åringar än pensionärer som äger en idag.

Varför?
Jo för att alla kan meka med den och reservdelarna är billigare än toapapper. (liten överdrift)

Sa aldrig att det var en gubbil

Jo ska kolla lite, tack för tipset
Citera
2010-05-07, 19:47
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe021
Okej det har du nog rätt i men 20-25k mil är alltså max vad den bör ha gått menar du? För det är ju ändå en "förstabil" och inte en bil jag ska ha resten av livet så allt för höga krav har jag verkligen inte

Jag tycker fortfarande S70:n känns lockande av någon anledning fast jag vet att den gått långt...

Jo visst är det en förstabil men du vill ju ha så mkt som möjligt för pengarna och gärna något som håller till det är dags för nästa och som inte ramlar sönder efter 1000 mil till. Jag skulle personligen inte köpa något med mer än sådär 20k mil. Skulle personligen kolla närmare på modeller som opel corsa, renault megane, ww polo, ww golf, renault clio m.m, finns rätt många av dessa modeller som är sådär 10-13 år gamla och finns en del med rätt få mil, och det är dessa du ska försöka lägga vantarna på
Citera
2010-05-07, 20:03
Medlem
hesons avatar
Alla alternativen i urinlägget ser rätt ut, billiga bilar man kan få in alla polare som inte fått körkort än i. Som bonus klarar de troligtvis den obligatoriska parkeringsolyckan ganska priseffektivt, de två svenska bilarna klarar även den inte helt osannolika singelolyckan med TS och eventuella passagerares liv i behåll (har inte läst på om japsen). Driftmässigt är det svårt att veta, det är rätt mycket lotteri (väldigt vanliga bilar=billiga reservdelar) och värdeminskningen är marginell.

TS rekommenderas att ha pengar i madrassen för eventuella överaskningsreparationer, skulle gissa på 3000:- per år i genomsnitt för att få dem genom besiktningen i övrigt gissar jag tio år hyffsat rostfria år (i allafall på de galvaniserade svenska bilarna)
Citera
2010-05-07, 20:16
Medlem
hottentots avatar
Att bilarna har gått 30000mil tycker inte jag är något jätteproblem, men jag förstår inte varför du ska skaffa dej en tråkig familjebil som troligtvis kommer va dyr att hålla i drift med försäkring, skatt, bensin och verkstadskostnader.

Bara för att alla åker s70 och saab 9-5 så betyder det knappast att det varken är ett bra val eller billigt, bara att svensson har dålig fantasi.

Köp dej någon cool liten småbil (man får plats 4pers i en sådan också) är mitt tips så du har råd att åka jorden runt om du känner för det.
Citera
2010-05-07, 21:21
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hottentot
Att bilarna har gått 30000mil tycker inte jag är något jätteproblem, men jag förstår inte varför du ska skaffa dej en tråkig familjebil som troligtvis kommer va dyr att hålla i drift med försäkring, skatt, bensin och verkstadskostnader.

Bara för att alla åker s70 och saab 9-5 så betyder det knappast att det varken är ett bra val eller billigt, bara att svensson har dålig fantasi.

Köp dej någon cool liten småbil (man får plats 4pers i en sådan också) är mitt tips så du har råd att åka jorden runt om du känner för det.

Får inte ut någon konkret fakta ur ditt inlägg som jag har användning av...?
Citera
2010-05-07, 21:21
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Alla alternativen i urinlägget ser rätt ut, billiga bilar man kan få in alla polare som inte fått körkort än i. Som bonus klarar de troligtvis den obligatoriska parkeringsolyckan ganska priseffektivt, de två svenska bilarna klarar även den inte helt osannolika singelolyckan med TS och eventuella passagerares liv i behåll (har inte läst på om japsen). Driftmässigt är det svårt att veta, det är rätt mycket lotteri (väldigt vanliga bilar=billiga reservdelar) och värdeminskningen är marginell.

TS rekommenderas att ha pengar i madrassen för eventuella överaskningsreparationer, skulle gissa på 3000:- per år i genomsnitt för att få dem genom besiktningen i övrigt gissar jag tio år hyffsat rostfria år (i allafall på de galvaniserade svenska bilarna)

Sant

Mjo det kommer jag ha, mer än 25k har jag men vill inte lägga ut det på bilen bara just för eventuella kostnader
Citera
2010-05-08, 13:40
Medlem
swe021s avatar
Sorry för tredje inlägget i rad i tråden men tänkte bara säga att:

Jag ska åka och kolla på S70:n imorgon, galanten var inget att ha då jag fick mer bilder idag och den var RIKTIGT rostig så lutar åt S70 nu för er som vill veta
Citera
2010-05-08, 14:24
Medlem
En äldre volvo rullar 50 000 mil utan problem om service och underhåll går rätt till. Det som sätter käppar i hjulet är att det finns personer som totalt skiter i sin bil, de är risk att denna typ av personer har haft en långmilare. En långmilare kan ha mycket kvar att ge. Allt beror på hur de är skötta.
Citera
2010-05-08, 15:21
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:

Varför?

Sorgligt som fan, drar verkligen ner bilens image.

Degerlunden: Sånna som du ska bara föraktas. Hoppas du åker dit för vårdslöshet i trafik nästa gång du "leker" Jävla tönt.

Jaja, TS jag har fått för mig att kvaliten är bristfällig på S70 och S40. Visst det beror väldigt mycket på tidigare ägare men S70 med 30.000 mil känns inte så stabilt även om det är en fin bil.

Gå bak lite i årgång så får du (troligtvis) mer bil för samma pengar.
Senast redigerad av volvo 240 2010-05-08 kl. 15:29.
Citera
2010-05-08, 15:40
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Sorgligt som fan, drar verkligen ner bilens image.

Degerlunden: Sånna som du ska bara föraktas. Hoppas du åker dit för vårdslöshet i trafik nästa gång du "leker" Jävla tönt.

Jaja, TS jag har fått för mig att kvaliten är bristfällig på S70 och S40. Visst det beror väldigt mycket på tidigare ägare men S70 med 30.000 mil känns inte så stabilt även om det är en fin bil.

Gå bak lite i årgång så får du (troligtvis) mer bil för samma pengar.

Exakt så jag tänkte!

Okej det hade jag ingen aning om, tack för tipset ska kolla runt lite
Citera
2010-05-08, 15:53
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:

S40 är så lite volvo det kan bli. En renault med volvo märke.

Det är en Mitsubishi Carisma med andra emblem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in